Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 07:45

Hai,

De laatste tijd zijn wij op zoek geweest naar een brave kinderpony voor onze dochter. Ik ben een aantal keer foto’s en filmpjes tegen gekomen waarbij de kinderen met de onderbenen ‘vast’ zaten in het zadel. De pony’s waren alweer razend snel weg, dus in heb dit nooit van dichtbij gezien.

Lijkt mij niet echt veilig als bv de pony ten val komt oid, maar voor de kleinste ruitertjes lijkt het wel super handig om de benen beter op de plaats te kunnen houden, met name in galop. Zijn hier standaard dingen voor te krijgen die aan het zadel gemaakt kunnen worden? En gaat dit wel los, stel dat er wat gebeurd?

Ik ben erg benieuwd !


Geen discussies over te jong/ beter leren rijden / betere begeleiding etc.. Ik zeg niet dat wij dit gaan doen, het is gewoon een vraag!

Hobbyfokkers van springpaarden


soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 07:56

Ik weet niet over welke systemen je het dan hebt, maar mij lijkt het vooral gevaarlijk en ook nutteloos. Welk doel zou je ermee willen bereiken? Dat het kind beter boven kan blijven? Dan is het IMO te klein om al te draven/galloperen. Of om een stillere beenligging te bereiken? Dat gaat er door vastzetten niet van komen. Of heeft het een andere reden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:07

Ik zou alleen korfjes doen zodat de voet niet te ver door kan schieten in de beugel. Vastzetten is echt niet veilig imo.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:23

Afbeelding
Bedoel je zoiets?

Afbeelding
Of zoiets

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 08:57

soesita schreef:
Ik weet niet over welke systemen je het dan hebt, maar mij lijkt het vooral gevaarlijk en ook nutteloos. Welk doel zou je ermee willen bereiken? Dat het kind beter boven kan blijven? Dan is het IMO te klein om al te draven/galloperen. Of om een stillere beenligging te bereiken? Dat gaat er door vastzetten niet van komen. Of heeft het een andere reden?


Ik heb geen idee. Ik ben ook niet voornemens het te gaan gebruiken, maar ben het een aantal keren tegengekomen en het leek of de ruitertjes er wel gemak van hadden. Maar waarvoor het precies dient weet ik niet. Ik vraag me vooral af hoe het werkt en of het veilig is.

Hobbyfokkers van springpaarden

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 08:58

Keet schreef:
[ Afbeelding ]
Of zoiets



Zoiets lijkt het inderdaad wel op!

Hobbyfokkers van springpaarden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:00


Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 09:03


Hobbyfokkers van springpaarden

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:56

vind het een interessante vraag, vooral voor mezelf. Ik weet dat er op bokt topics over vaststrappen zijn, waar men enorm tegen is vanwege het gevaar. Toch zie ik meerdere oplossingen al op internet, waarbij er veel positieve commentaren zijn. Ik heb deze links gevonden, sommige zijn hetzelfde maar via een andere leverancier. Ik woon in Frankrijk dus ik krijg mogelijk andere links dan in NL:

supreme sure grip saddle seat https://www.joseywesternstore.com/product-p/br-903.htm

HILASON Anti Slip Grip Horse Saddle Seat Cover Barrel Trail Riding Black. https://www.amazon.com/HILASON-WESTERN- ... op?ie=UTF8

NRS Sure Grip Saddle Seat. https://www.amazon.com/NRS-Sure-Grip-Sa ... =UTF8&th=1

Supreme Sure Grip Selle Siège aide à améliorer l'équilibre dans la selle 5 Tailles NOUVEAU https://www.ebay.fr/itm/264739652640

Magic Seat https://thetackstop.com/product/magic-seat/

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 18:35

Monique1963 schreef:
vind het een interessante vraag, vooral voor mezelf. Ik weet dat er op bokt topics over vaststrappen zijn, waar men enorm tegen is vanwege het gevaar. Toch zie ik meerdere oplossingen al op internet, waarbij er veel positieve commentaren zijn. Ik heb deze links gevonden, sommige zijn hetzelfde maar via een andere leverancier. Ik woon in Frankrijk dus ik krijg mogelijk andere links dan in NL:

supreme sure grip saddle seat https://www.joseywesternstore.com/product-p/br-903.htm

HILASON Anti Slip Grip Horse Saddle Seat Cover Barrel Trail Riding Black. https://www.amazon.com/HILASON-WESTERN- ... op?ie=UTF8

NRS Sure Grip Saddle Seat. https://www.amazon.com/NRS-Sure-Grip-Sa ... =UTF8&th=1

Supreme Sure Grip Selle Siège aide à améliorer l'équilibre dans la selle 5 Tailles NOUVEAU https://www.ebay.fr/itm/264739652640

Magic Seat https://thetackstop.com/product/magic-seat/



Dit is alles om de bovenbenen, wat ik bedoel zit lager, zoals Keet op foto 2 liet zien. Ik zie ook topruiters dit bij hun kinderen doen, maar het lijkt mij zo onveilig? Alhoewel zit er misschien een veiligheid op? Ben nog steeds erg benieuwd naar iemand met ervaring!

Hobbyfokkers van springpaarden

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:49

Ik krijg beelden in mijn hoofd van kinderen die meegesleurd worden als ze van het paard vallen.

Bij ons werd er soms een strotouwtje tussen de stijgbeugel en singel gemaakt. Dan zit je niet vast, maar kun je ook geen overdreven beenbewegingen doen.

*pum**pum**pum**pum**pum*

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:37

heidy_wilco schreef:
Ik krijg beelden in mijn hoofd van kinderen die meegesleurd worden als ze van het paard vallen.

Bij ons werd er soms een strotouwtje tussen de stijgbeugel en singel gemaakt. Dan zit je niet vast, maar kun je ook geen overdreven beenbewegingen doen.

Als ze vast zitten, vallen ze er niet af toch? Ik zou er ook voor kiezen om de beugelriemen vast te zetten.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:50

Je paard kan ook struikelen en vallen. Wat gebeurt er dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:54

Ik ken het alleen van het barrelracen met kinderen.

In je eigen thuis situatie zou ik eigenlijk niet weten waarom je dat zou willen, liever een voltige singel tot ze gewoon hun evenwicht hebben.
Misschien ontstaan zulke dingen vooral uit ongeduld van de ouders die graag foto’s willen delen dat hun kleuter al een klein parcoursje kan springen.

Eventueel kan ik me nog voorstellen dat je zoiets gebruikt bij de ietwat te blije ponies of aan de longe om vallen tegen te gaan, maar misschien kun je dan beter op zoek naar een geschikter leerpaard.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:15

Precies...prestatiedrang van de ouders.
Tijd nemen je kind te leren paardrijden lijkt me veel verstandiger. Je kind vastknopen aan het zadel omdat ie (nog) niet (goed genoeg) kan rijden...hoe verzin je het. Het zijn toch geen kamelenjockeys...

Over de IJssel

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:27

Er zijn ook zadeltjes met een soort blokken voorop, je kan je bovenbenen eronder klemmen.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:38

pillow schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik krijg beelden in mijn hoofd van kinderen die meegesleurd worden als ze van het paard vallen.

Bij ons werd er soms een strotouwtje tussen de stijgbeugel en singel gemaakt. Dan zit je niet vast, maar kun je ook geen overdreven beenbewegingen doen.

Als ze vast zitten, vallen ze er niet af toch? Ik zou er ook voor kiezen om de beugelriemen vast te zetten.


Maar stel dat er nou een kapot gaat, of dat er zo'n kracht achter een beweging komt door bijvoorbeeld struikelen dat een los schiet. Dan hang je daar aan een kant.

*pum**pum**pum**pum**pum*

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:50

Ik heb op een paard gereden dat zo superbraaf was echt waar, maar zo olie dom dat ze over haar benen struikelde. Als ik daar op vast had gezeten dan was ik nu zo plat als een pannenkoek geweest denk ik.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 08:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kwam toevallig wat foto’s tegen net. Dit is in Californië en zelfs op wedstrijd. Je zou haast denken dat als het onveilig was (dus niet losschiet als het echt moet) ook op wedstrijd niet toegestaan zou worden?

Hobbyfokkers van springpaarden

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Benen kleine kinderen vastzetten in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 08:48

Hier lopen ze zelfs nog met de bandjes om..
Afbeelding

Hobbyfokkers van springpaarden

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:07

Ik heb zelf een klein speelpedagogisch rijschooltje aan huis. Kinderen vastzetten of in een bepaalde positie zetten lijkt me niet gezond. bij mij beginnen ze met een beugeltje en dekje. Dus zonder stijgbeugels:-) Kinderen op die leeftijd zijn nog slap in hun groei en moet je niet al een bepaalde richting op willen duwen.

Mocht je haar ooit op een zadel willen hebben dan zijn er bij kramer van die korfjes ook voor kinderen te koop.

In het algemeen wanneer er interesse bestaat wil ik wel eens een workshop geven, hoe je kinderen op speelswijze leert paardrijden en balanse krijgen:-) Naruurllijk met heel veel spelletjes en hoe wordt ik een ponyvriend. Daar leren ze bij de veiligheid. En natuurlijk hoe wordt ik een beste ponyvriend enz.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:22

Ik heb het echt nog nooit gezien, maar dat het op wedstrijd mag!
onze kindjes zaten al met 2 in het zadel, een western zadeltje van barefoot waar ze diep in zitten en met engelse beugelriemen en korfjes. Onze dochter heeft daar een heel goede balans op ontwikkeld, zelfs handig met turnen. onze zoon is minder atletisch, maar heeft het daar wel goed mee kunnen/ leren zitten en kon handig vast houden aan de knop en leren slierten met een knoop er in.

(zag het laatst wel bij een ruiter met dwarslaesie, maar dacht dat het aan het zadel zat als speciaal op maat gemaakt zadel).

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:37

Zou dit niet met een soort magneet systeem werken?
Als je op het zweet blad een magneet plaatst en in die bandjes zit ook een magneet dat het net dat beetje steun geeft maar als je eraf valt of paard struikelt schiet het natuurlijk zo los.
Of klittenband verbinding ofzo. Zeker omdat ze lopend dus de bandjes ook om houden zou ik denken dat het iets in die geest zou moeten zijn

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:42

Keet schreef:
[ Afbeelding ]
Bedoel je zoiets?

[ Afbeelding ]
Of zoiets


Dit is een barrelrace situatie, toevallig zag ik vd week nog bij een volwassenen die dit om had.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:42

Ik maakte dezelfde bedenking als Luf_Midnight. De bandjes kunnen los van het zadel, dus waarschijnlijk is het geen heel stevige verbinding en zal het ook eerder dienen om kinderen een juiste beenhouding aan te leren in plaats van een kind echt op de plek te houden bij calamiteiten. Ik denk dat ze met de druk die bij een val komt kijken wel losschieten.
Als het daadwerkelijk werkt en het kind nu een stille beenligging heeft t.o.v. klapperende en stompende benen, dan zie ik er niet iets slecht in. Zijn er meerdere wegen naar Rome om een stille beenligging te verkrijgen? Uiteraard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Harkie, Vagabondo en 16 bezoekers