Korte ruggetjes verzamelen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:50

Is er toevallig iemand in dit topic die in de buurt van Arnhem woont en die een IJslanderzadel voor zijn/haar paard met korte rug heeft? Ik zou dit graag een keer willen proberen als het mogelijk is

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:04

Misschien even in de ijslandergroep vragen?

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:57

Hi allemaal!

Mijn paard heeft een korte rug 40 cm zadel lengte.
Iemand hier toevallig ervaring met een zadelmaker in de omgeving Groningen/Drenthe welke korte zadels verkoopt? tweedehands of een niet al te idioot dure nieuwe..

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:54

Raisa van Zadel-logisch

Majabeestje
Berichten: 3809
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:13

veerxsjimm schreef:
Hi allemaal!

Mijn paard heeft een korte rug 40 cm zadel lengte.
Iemand hier toevallig ervaring met een zadelmaker in de omgeving Groningen/Drenthe welke korte zadels verkoopt? tweedehands of een niet al te idioot dure nieuwe..


Westeind zadels

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:57

Ik was het topic kwijt!

Vanochtend de zadelmaker gebeld, ik ga toch voor een nieuw zadel. Van de 6 zadels die ik heb liggen past hij niets meer, hij is echt belachelijk gespierd en breed geworden op zijn schouders. Ik ben benieuwd waar we op uit komen.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 22:06

Hier zijn we ondertussen op een Prydi uitgekomen:

Afbeelding

(Ik heb mijn benen op deze foto wat te veel naar voren, I know)

Afbeelding

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:22

StormMilagro schreef:
Is er toevallig iemand in dit topic die in de buurt van Arnhem woont en die een IJslanderzadel voor zijn/haar paard met korte rug heeft? Ik zou dit graag een keer willen proberen als het mogelijk is

Kitty van Kifrahorse zit in Arnhem. Zij heeft zelf ook een IJslander.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:30

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een Massimo trail op mijn haflinger.
Zij heeft een korte rug en geen schoft.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:50

Ik heb een shetland kruising met korte rug waar ik lesjes mee geef.
Heb het shetland zadeltje van Barefoot geprobeerd, maar die was duidelijk te lang. Er ligt nu een pinokkio zadeltje op en die is qua lengte goed, maar heeft amper kussens, waardoor het op de ruggengraat drukt.
Ik zoek dus een zadeltje die goed past qua lengte en die niet op de ruggengraat drukt. Iemand ideeen?

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:31

Wil je boomloos of met boom? Laatste zou ik in de wintec/thorowgood gaan zoeken. Ik heb zelf op onze Welsh A een boomloos kinderzadel van Ghost liggen. Bovenste zadeltje wat we hadden om te testen en onderste ons eigen zadel
Afbeelding
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:49

Ik kom me ook melden in dit topic! :wave:

De reden is wat minder leuk, want ik heb een prachtig nieuw zadel gekocht van een zadelmaker. Eigenlijk was bijna alles wat in zijn busje lag volgens die man te lang en dat kan kloppen. Het is een kleine D pony met korte rug. Hij gaf wel aan dat het een sterke pony was en dat ik daarmee wel geluk had wat betreft de lengte. Uiteindelijk heeft hij me een 17,5 inch demozadel verkocht waar volgens hem Franse kussens onder zitten waardoor het laatste drukpunt veel verder naar voren zit (zie pijltje). Doordat het net een halve inch maat groter is dan ik nodig heb komt mijn komt ook niet helemaal achterop de lepel en druk ik volgens hem dus niet op de gevoelige plekken. Ik helemaal blij natuurlijk. Zeker na de miskoop van mijn vorige zadel. Echter vinden allerlei mensen op stal mijn zadel veel te lang en mijn instructrice zegt dat ik er niet eens op zou moeten willen rijden. Ze gelooft ook niet in een laatste drukpunt wat verder naar voren ligt. Heeft iemand daar ervaring mee hier? En wat vinden jullie van de lengte van dit zadel op mijn pony? Kan zijn dat het op de foto net iets verder naar voren/achteren had gemoeten want ik had het zadel nog even snel terug gelegd voor een foto van m'n nieuwe dekje. :=

Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:07

Voor een dressuur zadel vind ik het al niet recht op genoeg liggen minchenou. Ook het stuk van de kussens achter het pijltje komt druk op, zeker omdat het zadel al wat achterover lijkt te liggen. (Bij een dressuur zadel hoort het zweetblad recht naar beneden te wijzen.)
Ook lijkt het zadel inderdaad achter de 18e rib te komen.
Maar dit is vanaf de foto. Dus pin me er niet op vast.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:09

Heb je een foto zonder dekje? Misschien dat we het dan net wat makkelijker kunnen zien

DuoPenotti

Berichten: 29782
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:12

Dit zadel lijkt achterover te liggen.
Daarnaast lopen die kussens toch veel verder door dan het pijltje?
Overal waar het de rug raakt draagt het.

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:19

Hmm nee ik heb geen foto's zonder dekje eigenlijk. Kan ik misschien wel maken deze week. Ik heb hooguit deze waar het zadel wel vast zit met singel en waar het dekje iets dunner en kleiner is. Misschien dat dat iets helpt? Dat het zadel wat achterover ligt schrik ik wel een beetje van eigenlijk. Nu je het zegt valt het op die foto wel op. Maar onderstaande heeft het al iets minder. Moet ook wel zeggen dat het onderste deel wat rechter is dan het blad wat eroverheen valt. Misschien dat dat ook vertekend? Ik ga er even goed naar kijken als ik weer op stal ben.

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:36

Mij lijkt het ook lang.
Het draagvlak is idd alles wat op de rug komt.
Maar ik weet niet hoe lang het zadel is?
Want als het rond de 40cm is wordt korter denk ik moeilijk dus dan wordt het een kwestie van, heeft je pony er last van of loopt ze goed.
Op de tweede foto lijkt het wel wat beter maar dat je beugels wat schuin naar achter vallen komt ook omdat het zadel wat achterover ligt.
En daardoor drukt het wel meer op de achterkant.

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:50

MirandaMalik schreef:
Mij lijkt het ook lang.
Het draagvlak is idd alles wat op de rug komt.
Maar ik weet niet hoe lang het zadel is?
Want als het rond de 40cm is wordt korter denk ik moeilijk dus dan wordt het een kwestie van, heeft je pony er last van of loopt ze goed.
Op de tweede foto lijkt het wel wat beter maar dat je beugels wat schuin naar achter vallen komt ook omdat het zadel wat achterover ligt.
En daardoor drukt het wel meer op de achterkant.


Dat die beugels in dat boogje hangen komt voornamelijk omdat het blad nog een beetje bol staat vanwege de verplaatsbare wrong. Ik heb de wrong vrij hoog zodat m'n knieën vrij liggen maar het blad vindt die locatie nog niet zo leuk. :')

Zadelmaker moet sowieso komen voor de nacontrole binnenkort dus ga hem zeker vragen of het zadel niet teveel naar achter gekanteld is! Extra druk op de achterkant was juist niet de bedoeling.

Zie op internet dat dit exacte zadel 44cm is.. Met de theorie dat dit zadel weinig druk heeft op het uiteinde vanwege het type kussens werd me dus verteld dat dat kon. Maar tot nu toe heeft niemand daar eerder over gehoord als ik erover vertel. :?

goldyc

Berichten: 757
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:02

Afbeelding
Franse kussens bestaan, maar die lopen meer 'terug', als het ware. Die steken absoluut niet uit achter het zadel en die steunen vlak onder het uiterste einde van de lepel, ook niet meer op de rug van het paard. Bij jouw zadel lijken de kussens wel gewoon te steunen?
Ik heb een afbeelding toegevoegd van mijn 'kort' zadel (zou moeten meten hoe lang, maar zeker geen 44 cm) met Franse kussens. Het is niet de beste foto ooit, maar het is de enige die ik momenteel bij de hand heb. Ik heb er waar de boog van de kussens duidelijker op te zien zijn, dan moet ik ff zoeken voor je :P (De foto is 3 jaar oud, ik weet dat het zadel daar wat te veel naar voren ligt waardoor het wat achterover lijkt te kantelen.)

edit: ik heb geen idee hoe ik een foto kleiner moet zetten, sorry :?

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:08

goldyc schreef:
Franse kussens bestaan, maar die lopen meer 'terug', als het ware. Die steken absoluut niet uit achter het zadel en die steunen vlak onder het uiterste einde van de lepel, ook niet meer op de rug van het paard. Bij jouw zadel lijken de kussens wel gewoon te steunen?
Ik heb een afbeelding toegevoegd van mijn 'kort' zadel (zou moeten meten hoe lang, maar zeker geen 44 cm) met Franse kussens. Het is niet de beste foto ooit, maar het is de enige die ik momenteel bij de hand heb. Ik heb er waar de boog van de kussens duidelijker op te zien zijn, dan moet ik ff zoeken voor je :P (De foto is 3 jaar oud, ik weet dat het zadel daar wat te veel naar voren ligt waardoor het wat achterover lijkt te kantelen.)

edit: ik heb geen idee hoe ik een foto kleiner moet zetten, sorry :?


Dat zijn inderdaad hele andere kussens. Ben echt helemaal in de war nu. Zou ik dan wéér een miskoop gedaan hebben? Nu dan echt een hele dure miskoop. ;(

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:35

Dit klinkt wel als een miskoop. Sowieso al dat hij voor jou een inchmaat te groot is. Daarbij heb je een korte pony en wil je juist een kleinere inchmaat wanneer dat mogelijk is. En Franse kussens lijkt het ook niet op. Het kan wel dat het laatste stukje niet draagt (niet te zien met dat dekje er onder), maar dat zal nooit tot aan die pijl komen
Laatst bijgewerkt door Bowo op 30-03-21 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Berichten: 757
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:38

Ik ben geen zadelpasser he, maar jouw type kussens zijn voor zover ik weet, geen Franse.
Ik vind het zadel, zeker op de foto met het gele dekje, lang ogen. Ik snap ook niet helemaal waarom een zadelmaker je een 17,5" verkoopt als je zelf een paard hebt met een korte rug én jij een maatje kleiner ook comfortabel past. het klopt dat je dan niet tot vanachter in de lepel zit, maar als de rug zo kort is, zou ik denken dat je het zadel ook zo kort mogelijk houdt. :? . Misschien kan je zelf je zadel eens zonder dekje op de rug leggen en dan een stickertje op het zadel/paard plakken op de plek waar hij over de laatste rib gaat. Dan zie je zelf duidelijk hoeveel het te lang is. Als je vervolgens zelf in het zadel gaat zitten en iemand anders een foto laat nemen, zie je meteen ook of jijzelf nog steunt op/voorbij die laatste rib, of dat je er ver voor zit, zeg maar. Maar ik denk dat het echt te lang is.


(overigens kan ik inmiddels netjes opzadelen hoor, maar mijn paard had in de proef die hier net aan vooraf ging, een paar hele mooie bokpartijen weggegeven waardoor het zadel dus schoof. Het is nadien aangepast en lag als een huis. 'lag', want paard is wegens blessureleed, ongerelateerd aan het zadel of zelfs aan rijden, met pensioen. Mijn zadel is trouwens een Equippe emporio (17"), mocht iemand het willen weten)

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:18

Ik zou dat zadel ook als te lang durven te zien, al is het altijd moeilijk vanaf een foto. Het zijn ook absoluut geen franse kussens.

Wij zijn hier super blij met ons nieuwe zadel, pony loopt er goed onder en ik pas er nog in, en door de banaansingel die we nu hebben schuift het ook niet meer zo op de schouder!


DuoPenotti

Berichten: 29782
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:15

Lijkt een fijn Zadel Nala :j

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:58

Wat voor zadel is dat Nala?

Ik heb vanavond nog wat foto's kunnen maken zonder dekje. Misschien dat dit nog helpt. Al ben ik bang dat eigenlijk iedereen bij de conclusie zal blijven dat ik wéér pech heb gehad met de zadelmaker..

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste stukje draagt inderdaad niet volledig. Kan daar inderdaad gewoon met mijn hand tussen. Maar of dit net genoeg scheelt of niet is de vraag. Het zijn vrij brede kussens trouwens die het gewicht dus meer opzij verdelen dan gemiddeld.