Zadelkeuze

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Paardengek95

Zadelkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 07:20

Hoi allemaal!

Ik ben aan het rondkijken voor een zadel voor mijn paardje en vroeg me af of jullie tips hebben. Ik heb een bekkenbreuk gehad in april en dit zal altijd een zwakke plek blijven dus ik ben echt opzoek naar een stabiel zadel met een diepe zit. Een westernzadel lijkt me ook erg fijn. Hebben jullie tips ? Ervaring met zadels en bekken problemen? Dan hoor ik dat heel graag!

Skippy01

Re: Zadelkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:33

Voor heupen en knieën vind ik een westerzadel echt een uitkomst. Je hebt daar wel enorme verschillen in: mijn equitation zadel had een diepe zit en gecentreerde beugelophanging (handig met horsemanship, pleasure, dat soort dingen). De reiningzadels hadden de beugelophanging verder naar voren en geven je iets meer stoelzit, en de barrelzadels zitten gewoon voor geen meter vind ik. Dan zijn er nog de 'werk-zadels', daar heb ik geen ervaring mee.

Dressuurzadels vind ik zelf zo min mogelijk wrong een uitkomst voor mijn knieën en indirect mijn heupen. De barokke zadels zijn ook echt een uitkomst (zoals van Deuber en sommige modellen van Zaldi).
Zelf rijd ik nu met een Wintec Isabell, dat zou ik je denk ik niet aanraden als je echt pijnklachten hebt. Ik zit er heerlijk in - heb wel de wrongen eraf gehaald - maar ik heb geen bekkenbreuk of slijtage gehad. Ik heb hele andere kwaaltjes zeg maar, primair meer last van mijn knieën en secundair door verkeerd zitten dan weer last van mijn heupen als ik te breed zit, dus blijft persoonlijk!
Het zachtste zat ik in mijn ghost barocco, het meest stabiel in mijn circle Y equitation zadel. En mijn paard loopt toevallig het lekkerst onder de Wintec ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie