HELP! Zadel aanmeten Custom zonder rijden

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Tesss84

HELP! Zadel aanmeten Custom zonder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:29

Ha Bokkers,

Ik zit met een enorm probleem. Ik heb mijn paard nu anderhalf jaar. Hij is door omstandigheden nu een jaar niet gereden. Het ging niet goed met hem, gerevalideerd en verhuist en nu gaat hij geweldig lekker!

Om weer te kunnen gaan beginnen en opbouwen met rijden zal ik een goed passend zadel moeten hebben, met de nadruk op goéd passend!! Ik wil een custom laten aanmeten want zijn bouw is horror; Erg hoge schoft, spieratrofie naast de schoft, grote schouders, korte rug richting hol. Maar het grote probleem; ik kan niet voorrijden. Sportpaard, heet, spiermassa verloren afgelopen jaar, zenuwpees.. even longeren, opstappen en wegrijden is absoluut geen optie tenzij je levensmoe bent.

Kortom; zonder goed passend zadel voor hem kan ik niet gaan opbouwen maar zonder voorrijden kan ik eigenlijk geen zadel kopen, aldus fitter van Custom.

En nu?? Tips zijn waanzinnig welkom!

Foto’s volgend bericht want ik krijg ze niet geüpload..

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nielojram

Re: HELP! Zadel aanmeten Custom zonder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:42

En hoezo dan custom?
Er zijn voldoende zadelmerken die meegroeien. Custom niet.
Zou je scope wat verbreden, en begrijpen dat je je zadelpasser wat vaker gaat zien dan de gemiddelde ruiter.

Aandacht maakt alles mooier, I. Kea

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:44

Nielojram schreef:
En hoezo dan custom?
Er zijn voldoende zadelmerken die meegroeien. Custom niet.
Zou je scope wat verbreden, en begrijpen dat je je zadelpasser wat vaker gaat zien dan de gemiddelde ruiter.

Ik heb er al 6 passers bij gehad die allemaal weg gaan en zeggen; hier kan ik niets mee. Dit moet maatwerk zijn. Custom is maatwerk. Vandaar. Al komen ze iedere maand dat interesseert me niets. Maar een slecht passend zadel komt er nooit meer op.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:45

Ik heb mijn zadel laten aanmeten op mijn onbeleerd 3 jarig paard. Na enkele weken rijden opnieuw laten komen om definitief aan te passen

Dancerstar van de Hoge Dijken

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:47

mayadeby schreef:
Ik heb mijn zadel laten aanmeten op mijn onbeleerd 3 jarig paard. Na enkele weken rijden opnieuw laten komen om definitief aan te passen

Dat was ook mijn idee en de fitter staat absoluut niet meer te springen om nu te komen omdat ik dus niet kan rijden.

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:53

Custom is geen maatwerk.

Custom stelt samen. Maatwerk is het van verre. ( als je het topic goed leest zie je wel wat ik bedoel)

Wroet lekker hier op harnachement en je leest wat echt maatwerk is.
Er zijn echt zoveel meer merken dan custom, en vooral betere. :o ( meer waar voor je geld)

Aandacht maakt alles mooier, I. Kea

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:56

Nielojram schreef:
Custom is geen maatwerk.

Custom stelt samen. Maatwerk is het van verre. ( als je het topic goed leest zie je wel wat ik bedoel)

Wroet lekker hier op harnachement en je leest wat echt maatwerk is.
Er zijn echt zoveel meer merken dan custom, en vooral betere. :o ( meer waar voor je geld)

Ik ben al een jaar bezig dus schroom niet om de merken op te noemen zodat ik gericht kan kijken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:00

Zo custom is Custom niet hoor, zat andere merken die volgens hetzelfde principe werken. Het is semi maatwerk, maar je zal het moeten doen met standaard onderdelen die ze voor jouw paard bijelkaar voegen. Maar ze gaan echt geen boom speciaal voor jouw paard maken.

Met dit paard zou ik geen nieuw zadel aan keten meten maar eentje kopen dat fijn past voor nu, je kan er namelijk vanuitgaande dat het over een jaar niet meer past en dan zit jij met een duur zadel dat in een jaar enorm gekelderd is qua waarde, daarnaast, je kan gelijk beginnen met rijden ipv eerst maanden wachten tot het klaar is.
Tegen de tijd dat je paard fijn in de spieren zit laat je wat nieuws maken, maar nu is gewoon zonde van je geld. Dat verkopers je nu niets willen verkopen is niet voor niets en dat Custom dat wel doet zegt ook wel wat eerlijk gezegd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:02

Wat je ook kan doen is een huurzadel voor drie maanden, dan de zadelpasser weer laten komen. Hetzelfde zadel laten aanpassen of een ander huurzadel nemen. Net zo lang tot je paard stabiel is en dan een zadel kopen. Van Rijs doet dit wel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:04

Kijk eens naar Sella.
Ik heb fijne ervaringen met Ali.

Mijn paard was tijdens de afspraak ziek (longontsteking). Ik heb wel op haar gezeten. Maar alleen om te voelen naar het zadel. Daarna gewoon aangemeten hoe ik hem wilde hebben.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 21-10-20 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:04

Als je een specifieke naam van een zadelpasser wil die hier absoluut zeker wat mee kan, zou ik eens kijken naar Raisa Fleisher van Zadel-Logisch. http://zadel-logisch.nl/

Haar werkwijze zou precies passen bij wat jij zoekt, zonder dat je iedere keer een nieuw zadel hoeft aan te passen. Ik heb meerdere fantastische resultaten bij haar gezien en gehoord, zelf uit eerste hand en ook bij bekenden :)

Ik zou bij zo'n paard zeker voor een aanpasbaar zadel gaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:05

Andere merken die volgens hetzelfde principe werken; Schutte zadels, Sella, KM, Hulsebosch, Daaleman, Skyway. Etc etc.

Allen leveren semi maatwerk.

Wat ik zou doen in jouw geval is naar Country Mill gaan, zij hebben veel liggen en met hun kan je afspraken maken over inruil, je betaald dan een x bedrag per week dat je een zadel hebt gebruikt en bij inruil weet je dus precies wat je terugkrijgt. Bij wijze van spreken kan je elke 3 maanden het zadel omwisselen indien nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:13

Dat is wel lastig inderdaad...
Ik zou in ieder geval gaan voor een meer aanpasbaar zadel, als je paard gaat groeien in bespiering kun je anders na een half jaar weer om een nieuw zadel...

En verder met de zadelpasser goed de situatie bespreken, extra tijd vragen en van te voren longeren.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 19:28

Misschien handig om te weten; ik woon in Noord Limburg. Is er iets dichterbij dan Nijkerk en Putten waar maatwerk geleverd wordt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:32

wow zadel evt? In Reuver zit Judith van Neer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:38

Lynn_Nikita schreef:
wow zadel evt? In Reuver zit Judith van Neer

Wow is in ieder geval beter aanpasbaar en heeft wisselbare kopijzers

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:46

In welke regio zit je?
Ik ga met mijn jonkie naar Country Mill (Nijkerk) en heb daar een jonge paardenregeling.
Bel Herman even en vraag naar de mogelijkheden, ze willen echt wel meedenken.

edit ik zie dat je in Limburg woont, dat is inderdaad wel erg ver -O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:54

Olina schreef:
Als je een specifieke naam van een zadelpasser wil die hier absoluut zeker wat mee kan, zou ik eens kijken naar Raisa Fleisher van Zadel-Logisch. http://zadel-logisch.nl/

Haar werkwijze zou precies passen bij wat jij zoekt, zonder dat je iedere keer een nieuw zadel hoeft aan te passen. Ik heb meerdere fantastische resultaten bij haar gezien en gehoord, zelf uit eerste hand en ook bij bekenden :)

Ik zou bij zo'n paard zeker voor een aanpasbaar zadel gaan.

Ik zou ook Raisa laten komen ja :j komt ook in Noord-Limburg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:11

Tesss84 schreef:
Misschien handig om te weten; ik woon in Noord Limburg. Is er iets dichterbij dan Nijkerk en Putten waar maatwerk geleverd wordt?

Ik sta zelf ook in Noord-Limburg met mijn pony (Panningen). Raisa komt ook in die buurt inderdaad, zoals Maartje_M al zegt. Ik weet dat ze regelmatig in ieder geval in regio Weert-Heythuysen en Panningen zit bijvoorbeeld. Volgens mij 1x per maand sowieso.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:19

Ik heb voor mijn onbeleerde paard wat de gangen echt nog niet beheerste een pasconsult gedaan waarin ik advies kreeg welk merk en type er bij mij en mijn paarden zouden passen, welke boom erin moest etc. Die heb ik toen gekocht en aangepast.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:33

Zie veel filmpjes voorbij komen van akash saddlery. Die man lijkt veel te kunnen omdat ie diverse merken hanteert
Zou die eens benaderen voor dit specifieke paard

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:33

Poeh lastig. Is er geen enkele zadelpasser die je bijvoorbeeld een dubbele afspraak laat plannen om zo voldoende tijd te hebben?
Akash Saddlery is mss ook wat voor je, neem eens contact met hem op wat hij eventueel kan betekenen of adviseren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:40

Is Judith van neer al eens bij je geweest? Of heb je wel eens boomloos of semi boomloos overwogen? Of eventueel tijdelijk zodat je op die manier de gelegenheid hebt hem te trainen en dan wel kunt voorrijden tijdens het passen?

Ik zou trouwens nog niet misschien iemand met een lechter antenne laten bepalen of een zadel past, of überhaupt in de buurt van mijn paard laten komen 8)7
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 21-10-20 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Rodevlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:40

Akash komt uit omgeving Rotterdam, ik denk niet dat hij naar Limburg komt.

OT: ik heb destijds ook de zadelmaker laten komen voor mijn merrie met wat tweedehands zadels (kon ook niet voorrijden destijds).
Ik zou ook geen nieuw zadel kopen voor jouw paard, maar een aanpasbaar tweedehands zadel.