Bit / Bitloos twijfels

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nala

Bit / Bitloos twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 22:19

Hey bokkers,

Ik twijfel al een tijdje, en ik dacht, laat ik mijn gedachten gewoon eens op 'papier' zetten en kijken wat anderen (die mijn situatie misschien herkennen) gedaan hebben of zouden doen.

Hoe we nu rijden:

Simpel hoofdstelletje met een dubbelgebroken watertrens, makkelijk en vriendelijk.
In principe hangen de teugels altijd in een boogje, behalve als ze mijn eerdere hulpen allemaal negeert of ik echt de absolute noodrem moet gebruiken. Dit komt niet zo vaak voor.

Waar ik me soms nog aan stoor:
-Ze heeft toch altijd een bit in haar mond, en dit is natuurlijk toch wel storend en onnatuurlijk. Ik wil haar tijdens onze ritten zo min mogelijk storen, het feit dat ik op haar rug mag zitten en ze me overal mee heen draagt is al heel wat.
-Als ik eens per ongeluk verstijf en mijn armen aanspan trek ik natuurlijk met dat bit in haar mond. Bijvoorbeeld als ze struikelt of schrikt.

Ik denk er vaker aan om op bitloos over te stappen, vooral vanuit het principe "zo min mogelijk gedoe, zo min mogelijk storen".

Maaaaaar: Wij rijden uitsluitend buitenritten, soms ook in tricky situaties waarbij de rem heilig is.

We hebben in het verleden ook met sidepull gereden, maar daarbij had ik vaak het idee dat ze zich toch wat makkelijker/langer door kon zetten. Bijvoorbeeld toch nog een stapje vooruit terwijl ik ho zei... En heeft ze een keer haar eigen plan getrokken en is met mijn beste vriendin op haar rug (ik zat op een ander paard) omgedraaid en zonder stuur naar huis gegaloppeerd...

We zijn ondertussen weer een stuk verder in onze training en ik kan haar 95% van de tijd rijden zonder überhaupt de teugels op te moeten pakken, dus deels zeg ik ja, nog eens proberen, deels denk ik, maar "why change a winning team".

Graag meningen!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Sherivey

Re: Bit / Bitloos twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:24

Bit of neusriem, als je een harde hand hebt of trekt, doet dit sowieso pijn

Bitloos is niet natuurlijker dan een bit. Rijden is uberhaupt niet natuurlijk.

Sommige paarden lopen fijner op eem bit dan op een bitloos hoofdstel. De mijne gaat bvb op een bitloos hoofdstel hangen.

Beleer je een paard met bit, dan is dst normaal voor m. Beleer je een paard zonder bit, vind ie dat normaal.

Heb je met of zonder bit meer te vertellen? Als 500 kg bedenkt dat ie gaat, dan gaat ie. Bit of niet.

Doen waar jij je goed bij voelt. De mate waarin het scherp inwerkt, bepaalt de hand van de ruiter.

:wave:

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:26

een bit is een noodrem?? Yeah lekker in die mond trekken om paard tot stilstand te brengen... heb 2 instructeurs zelf laten ervaren bij mijn vorige pony dat dit totaal niet de oplossing is als het paard gaat rennen. Beide gingen loeihard aan de teugels trekken en zijn toch van het paard gedonderd.

Ik rij zelf met sidepull, (huidige paard verdraagt geen druk in de mond dan is de ontspanning helemaal weg)
een noodrem... leer de one-rein stop. Die gebruik ik ook en kan prima bij bitloos gebruikt worden.
In begin ging mijn paard ook hangen bij bitloos maar dan liet ik de teugels vieren waardoor hij voorover viel en z'n balans terug moest zoeken, sindsdien deed die het hangen nooit meer.

Je hebt ook kingekruisd die zouden meer inwerken dan de sidepull. Misschien een aantal optomingen uittesten en kijken waar ze het best op reageert?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-10-20 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 22:28

Ons bit is bij ons inderdaad de noodrem, omdat de teugels de noodrem zijn, en daardoor het bit gebruikt wordt.
Ik pak de teugels pas op als ze de rest negeert (zoals al in de op staat).

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:41

Als ik echt buiten ga rijden met mijn eigen paard loopt ze bitloos. En verder met trainingen en dus een rondje buiten uitstappen met bit. Voor vele klinkt dat tegenstrijdig denk ik.
Maar als ze gaat, gaat ze toch met of zonder bit.
Ik heb jaren alles bitloos gedaan. Maar merk toch dat voor ons met echt trainen een bit wel fijner is. Vandaar dat we buiten nog steeds zonder gaan. Volg je eigen gevoel. Je kan natuurlijk prima beginnen bitloos en kijken hoe dat gaat en hoe het voor jouw voelt. Proberen kan geen kwaad.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:11

Als ze nu gewoon goed loopt op een bit, waarom dan veranderen?
Dat bitloos vriendelijker of aangenamer zou zijn voor een paard is vooral een menselijke illusie, je trekt immers op een gevoelig deel van de neus met bitloos. Bit of bitloos, als je hard trekt doet het zeer. Het zijn gewoon twee verschillende methodes. Ik denk dat een paard zich het comfortabelst voelt bij de methode die hem/haar altijd vertrouwd was. Maar je kan altijd eens iets anders proberen natuurlijk.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:16

Art_Ificious schreef:
een bit is een noodrem?? Yeah lekker in die mond trekken om paard tot stilstand te brengen... heb 2 instructeurs zelf laten ervaren bij mijn vorige pony dat dit totaal niet de oplossing is als het paard gaat rennen. Beide gingen loeihard aan de teugels trekken en zijn toch van het paard gedonderd.

Ik rij zelf met sidepull, (huidige paard verdraagt geen druk in de mond dan is de ontspanning helemaal weg)
een noodrem... leer de one-rein stop. Die gebruik ik ook en kan prima bij bitloos gebruikt worden.
In begin ging mijn paard ook hangen bij bitloos maar dan liet ik de teugels vieren waardoor hij voorover viel en z'n balans terug moest zoeken, sindsdien deed die het hangen nooit meer.

Je hebt ook kingekruisd die zouden meer inwerken dan de sidepull. Misschien een aantal optomingen uittesten en kijken waar ze het best op reageert?

Bit is zeker wel een noodrem. Maar gewoon aan beide teugels trekken gaat niet helpen, nee. Als je toch trekt bij een probleem, Gebruik dan je kracht voornamelijk op 1 teugel om te paard te laten buigen, liefst met een pompende hand Ipv constante druk. (En je zit en benen gebruiken voor meer buiging en rem zou helemaal fijn zijn natuurlijk).

In mijn ervaring heb je met bit wel meer te zeggen buiten, maar kan ook een bias van mij zijn aangezien ikzelf voornamelijk met bit rijd.

Paardengek in hart en nieren!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:37

Is met een dubbel teugeltje rijden geen (tijdelijke) optie? Zo heb ik de overgang gemaakt toen ik zelf nog onzeker was over het hele bitloos gebeuren :j Inmiddels rijd ik al een paar jaar volledig bitloos buiten en onze communicatie is beter dan ooit tevoren.

Dus bitloos hoofdstel aan, bit in en vooral op bitloze teugel rijden. Indien je dan toch extra ondersteuning nodig hebt, kan je dan alsnog het bit opnemen.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:07

Ik reed een merrie (dus niet van mij), met een stang bit. Problemen met wegrennen, niet te houden zijn, schudden etc etc.

Ik heb haar een half jaar op een stal bij mij in de buurt gehad en er toen gelijk een hackamore hoofdstel om gedaan, omdat ik indien nodig wel een goede rem erop wilde hebben.

Ik heb nooit meer problemen gehad met haar. Losse teugels, ook in rengalop. Geen geschud meer, geen onnodige ren acties.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:35

Ja ja...teugels zijn geen rem..... maar in sommige situaties helpt het wel.

Ik rij zelf buiten met een centre hackamore, vergelijkbaar met bloem, meestal gewoon een los teugeltje.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:43

De controle zit vooral tussen de oren van je paard. Ik rijd al jaren bitloos met mijn shires en dat gaat perfect. Ze "weten niet" dat ze door de sidepull heen kunnen lopen. Ik vind licht in de hand zijn en vooral op tijd release geven wel een absolute must. Ik rijd buiten alleen op superlicht contact, zodat ze niet doof worden voor de druk. Bijv in een draf of galop op momenten dat ze eigenlijk harder willen dan jij (terugweg of naast een ander paard): alleen een ophouding en dan weer los, absoluut niet gaan hangen of flink op contact gaan rijden. Dit is met een bit natuurlijk hetzelfde, alleen kom je dan als ruiter imo met meer weg. Bitloos staat gelijk aan consequent zijn.

Instagram: lusitano_roux

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:52

Sipelste oplossing is een tijdje met 2 sets teugels rijden. 1 aan het bit en 1 aan de sidepull. Als je het bit nog af an toe nodig hebt weet je genoeg, en zoniet dan weet je ook genoeg. Maar als het alleen om het welzijn gaat verschilt dat ook nogal per paard. Ik kan mijn eigen paard zowel bitloos als met bit rijden maar met bit voelt het veel fijner. Veel minder verzet en ze neemt het bit graag aan. Dus waarom zou ik dan bitloos gaan rijden? Paard zelf geeft duidelijk aan dat het bit niet vervelend is.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:06

Ik heb ook de eerste maanden nadat we waren overgestapt naar bitloos (vanwege een onrustige mond nu ze de aanleuning meer op zoekt) nog buiten met bit gereden. Omdat ik ook dacht dat ik anders minder te zeggen had wanneer nodig. De mijne is eigenlijk mega braaf en heeft een heel bescheiden schrik reactie. Het enige wat ze nog wel eens kan doen is zich wat sterk maken, zeker als we met andere rijden. Dat is zeg terug naar draf en zij zegt nee nog 5 galopsprongen. Maar dat deed ze met bit ook, dus dacht wat heb ik te verliezen. Overgestapt en er is niks verandert. ( Er is wel wat verandert maar dat heeft niets met het bit te maken, meer met mijn zenuwen waardoor het nu beter gaat. )
Het is denk ik ook een stuk gewenning voor je paard, toen wij net waren overgestapt hadden we nog wel wat kleine communicatie verschillen. Maar nu rijden we ik denk een maand of 8 alleen nog maar bitloos en reageert ze er nog beter op dan met bit.
Het enige wat ik er nog niet uit krijg is dat ze nu makkelijker het gras induikt voor een snack. :Y)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:28

Ik rij mijn ene paard, de stresskip, zonder bit (met een sidepull) en daar doet hij het geweldig op. Hij is nog steeds prima te houden (en dat is niet altijd makkelijk), maar raakt niet meer zo over de zeik als met bit.
De andere rij ik juist met bit, omdat die zeer gevoelig is op de neus, en ik vind het dan minder eerlijk om daar al mijn druk op in te laten werken.
Het is dus paard-afhankelijk wat werkt en fijn is, bitten zijn niet vervelend, en als je hem vooral als noodrem nodig hebt, zou ik alleen op bitloos overgaan als je zeker weet dat ze daar even goed op reageert. Kin- of kaakgekruist werken bijvoorbeeld in op meerdere plekken (onder de kin/kaak, op de neus én achter de oren (bij kaakgekruist)), net zoals hackamores, die een zeer duidelijke hefboom hebben, met kinketting er soms nog bij (waardoor je dus alsnog een pijnprikkel geeft, maar dan niet in de mond maar op de kin). Dan kan je zelfs nog op een touwhalster rijden, maar die werken zo gruwelijk scherp in dat je echt zeker moet weten dat je met stille hand rijdt. Zo veel keuzes dus ook in bitloze optomingen, en zeker niet allemaal vriendelijker dan waar je nu mee rijdt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:36

Ik rijd ook wel eens bitloos buiten en gebruik hierbij de rambo micklem multibridle, hierbij zit een systeem bij waarbij riempjes onder de kin door gaan en als je 'trekt' trek je dus de neus een beetje meer samen. Aangezien mijne op een sidepull gewoon doordramt was dit de oplossing.
Ik hoef bijna nooit te corrigeren maar als het moet heb je wel een stuur en rem :D

Edit: zelfde systeem dus als marlies onder mij afbeeld! :')
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 19-10-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:40

Ik heb meer rem met mijn bitloze kingekruisde hoofdstel, dan met een bit. Heb meer stuur met bit.

Kortom, rijdt met beide maar buiten eigenlijk altijd bitloos, daar is de rem het belangrijkste en met een beetje contact heb ik al keurig een rem.
Heb een leren neusriem met een bontje er omheen en een biothaan:
Afbeelding. Beide werkt prima!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:53

Ik ben jaren geleden ook bitloos beginnen rijden. Vond ik héél spannend!

Ik heb het toen opgebouwd, om mezelf vertrouwen te geven. Ik reed met bit, en stapte bitloos uit. Telkens 5 minuten vroeger het hoofdstel gewisseld naar bitloos. Mijn paard reageerde hier heel goed op - ze was veel relaxter.

Ze is overigens nooit gaan lopen. We "trainen" al héél lang niet meer, wegens artrose. Als wij gaan "rijden", gaan we wandelen. Altijd bitloos. Al jaar en dag. Dat is nog nooit mis gegaan. Ze is nooit gaan lopen, reageert netjes op het stuur. Ik heb op een bepaald moment tegen mezelf gezegd "als ze wilt gaan lopen, doet ze dat toch, ook mét bit!" Sindsdien zit ik veel rustiger op mijn paard :')

Je kan, zoals iemand al aanhaalde, idd met 2 teugels werken, en de teugels van het bit oppakken als de bitloze genegeerd worden door je paard.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:00

Ik reed als kind zijnde al vaak met een halster, toen was de term bitloos er nog helemaal niet. Ik heb nooit de illusie gehad dat ik mijn paard kan stoppen omdat hij een bit in heeft, ik heb dat vroeger ook meerdere malen ondervonden.

Nu rijdt ik volledig bitloos, maar beleer ze wel met ook met bit. Wel pas later, ik begin dus zonder. Kijk waar het paard het fijnste op loopt. Kies voor hetgeen waarmee je zo licht mogelijke hulpen kan geven, dat is het vriendelijkste. Bitloos heeft wel mijn voorkeur, want dat heeft mijn paard gewoon geen metaal in de mond, maar dat moet dan wel kunnen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:07

MarliesV schreef:
Ik heb meer rem met mijn bitloze kingekruisde hoofdstel, dan met een bit. Heb meer stuur met bit.

Kortom, rijdt met beide maar buiten eigenlijk altijd bitloos, daar is de rem het belangrijkste en met een beetje contact heb ik al keurig een rem.
Heb een leren neusriem met een bontje er omheen en een biothaan:
[ [url=m/4G8svr.jpg]Afbeelding[/url] ]. Beide werkt prima!

Is dit niet een kaakgekruist hoofdstel?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:14

Jup, typefoutje, goed gezien! Kaakgekruist inderdaad, die bevalt hier super.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 11:29

Jessix schreef:
Ik reed als kind zijnde al vaak met een halster, toen was de term bitloos er nog helemaal niet. Ik heb nooit de illusie gehad dat ik mijn paard kan stoppen omdat hij een bit in heeft, ik heb dat vroeger ook meerdere malen ondervonden.

Nu rijdt ik volledig bitloos, maar beleer ze wel met ook met bit. Wel pas later, ik begin dus zonder. Kijk waar het paard het fijnste op loopt. Kies voor hetgeen waarmee je zo licht mogelijke hulpen kan geven, dat is het vriendelijkste. Bitloos heeft wel mijn voorkeur, want dat heeft mijn paard gewoon geen metaal in de mond, maar dat moet dan wel kunnen.

Dat is 't m inderdaad, met bit kan ik veel subtielere en kleinere hulpen geven, waardoor ik nog twijfel of bitloos dan wel vriendelijker is.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie