oke diverse winkels bezicht diverse hoofdstellen gezien en gevoeld kan ik nu niet meer kiezen! anatomische gevormd ala micklem een gewoon hoofdstel hoofdstel bv harrys horse PS of sweden zeer licht gewicht
wat is jullie ervaring merk je grote verschillen tussen rijden met een simpe hoofdstel en de veeel duurdere? of is het echt het zicht waar je dan voor betaald?
De duurder hoofdstellen zijn meestal van veel betere kwalitiet. Zoals kieffer hoofdstellen zijn kwa leder vaak veel duurder leer gemaakt en beter gestikt ze zijn veel soepleer en blijven veel jaren mooi mits netjes onder houden.
Hoofdstellen van zeg harryshorse zijn meestal van een mindere/slechtere kwalitiet leder gemaakt dit is veel stugger breekt makkelijker komen sneller scheuren in het leder. Enen ook als je deze goed onder houd gaat deze meestal minder lang mee dan een duurder soort.
Maar uiteraard betaal je ook een beetje mee voor het merk wat je kiest.
She wears short skirts, I wear jodhpurs. She's cheer captain. And I jumping oxers.
maar is er rijtechnische verschil? merk je verschil met het 1 of ander aan je paard? want elk jaar een nieuw hoofdstel is natuurlijk geen straf in geval HH
Ja, zeker gevoelige paarden kunnen anders reageren op het kwaliteit van een hoofdstel. Daarbij kan anatomisch of niet ook uitmaken, net als hoe breed of dik een neusriem een aansnoer neusriem heeft of niet.
Verschilt dus enorm per paard. Die van mij loopt echt super op de Schockemöhle hoofdstel Equitus alpha. Kost een beetje, maar dan heb je ook wat.
Dit is zeker per paard verschillend. Me merrie het liefst alles zo los mogelijk absolut geen anatomich hoofdstel dan word ze zo stijf en loopt ze al een kameel. Een simpel hoofdstelletje met alles losjes werkt prefect.
Me arabier doet het super op de rambo micklem loopt veel fijner dan een gewoon hoofdstelletje.
Maar ook dit verschilt in wat voor neus riem neem je wat voor kop stuk zit er op en vooral wat vind jou paard het fijnste om mee te lopen.
Hier uit kan ik niet bevestigen dat anatomisch perse beter is dan een simpel hoofdstel. Al vind ik voor mijzelf een zacht leer makkelijke gespjes veek fijner werken dan een hoofdstel van karton soort leder
She wears short skirts, I wear jodhpurs. She's cheer captain. And I jumping oxers.
Dat verschilt per paard. Maar je kan er vanuitgaan dat minder meestal beter is. Ik rij met een kopstuk en that's it. Paard loopt prima en houd haar mond dicht dus ik zie de toegevoegde waarde van een neusriem niet. Hoofdstel blijft liggen dus keelriem en frontriem ook niet nodig. Ik rij geen wedstrijden. Maar ik ken er genoeg die het beter doen op een lage neusriem of een micklem of een gevoerd kopstuk etc.. de functie van een frontriem is dat ie niet naar achteren glijd, functie van een keelriem dat ze hem niet afschudden/over de oren eraf glijd (mijn paard is net een konijn dus dat probleem heb ik niet). begin eens met een simpel hoofdstel met een hoge neusriem zinder sperriem voor niet te veel geld en kijk vanaf daar verder.
Ik merk een significant verschil bij mijn springpaard met of zonder anatomisch hoofdstel. Ik heb net de QHP Sedna aangeschaft en die is suuuper fijn en niet duur.
Ik heb de Rambo Micklem Multi Bridle, en vond het leer nog erg lang stug blijven. Paard loopt er wel heel fijn mee, maar ik zou zelf de volgende keer eerder voor een gelijk model van een ander merk gaan.
"You'll have to toss me." &if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Ik denk dat het verschil ook vooral in de neusriem zit, die hebben echt een verschil in inwerking, daar zou ik me ook even in verdiepen. Ik ben zelf geen fan meer van lage neusriemen, die zitten altijd op het gevoelige deel van het neusbot en laten niet veel ruimte over voor het paard om de mond te openen (= kaak te ontspannen). Sperriemen gebruik ik om dezelfde reden ook niet. Je hebt nog 100 andere soorten neusriemen, de Micklem heeft een anatomisch erg leuke, maar ik zie die te vaak veel te laag zitten (zie lage neusriem). Zo'n soort neusriem is ook als hoge neursriem te koop: https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... ft-Comfort Hoe een mexicaanse inwerkt heb ik echt geen idee van, ik laat daarom iets voor je over om zelf te onderzoeken
maar is er rijtechnische verschil? merk je verschil met het 1 of ander aan je paard? want elk jaar een nieuw hoofdstel is natuurlijk geen straf in geval HH
Voor mijn merrie heb ik een stubben hoofdstel gekocht, en zo loopt er veel fijner mee dan met een goedkoop hoofdstel.
Kwaliteit van het leer is ook veel beter. Plus de neusriem ligt veel mooier om haar neusje.
Het grote verschil zit meer in model en pasvorm dan in prijs. Er zijn fijne goedkope hoofdstellen en fijne dure, er is goedkope rommel en dure rommel. Je moet bedenken of je anatomisch wilt of niet, zo niet welke neusriem. Mijn paarden liepen beide bagger op hoge en gecombineerde neusriem. Dus meteen over gegaan naar een lage neusriem. Was een wereld van verschil. Op elkaar gesnoerde kaken (ondanks dat ik absoluut niet strak doe) vinden ze niet tof. Bij mijn paard bestond er nog geen anatomisch. Dat kwam later pas. Mijn merrie eerst met de lage neusriem gereden en daarna overgestapt op anatomisch. Nog beter. Micklem was toen veel te duurde net nieuw dus begonnen met een replica van micklem om te proberen. Die doet het na 4 jaar nog steeds meer dan prima. Voelt misschien minder luxe maar ziet er goed uit en functioneert prima. Heb op mijn werk bij een professioneel ruiter een ps of sweden hoofdstel vast gehad. Heel mooi en voelt zacht. Echter binnen twee weken was het ding al kapot terwijl ze er maar 1 paard mee reed. Vind dat het geld en de moeite niet waard. Maar dat is heel Persoonlijk. Bedenk gewoon wat je uit wilt geven en welke soort en kijk dan wat het aanbod is en welke concessies je wilt doen