Ik ga alles zo goed en zo duidelijk mogelijk proberen neer te zetten en ik hoop van harte dat er iemand is die de oplossing zou kunnen hebben.
Op aanraden van een bitfitter heb ik een anatomisch gevormd bit gekocht. Het probleem is als volgt mijn paard verzet zich erg tegen druk op het nieuwe bit. Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning. Ze heeft een hekel aan losse riempjes in de buurt van de neusvleugels, ze staat dan zwaar geïrriteerd te schudden en te proesten.
Wat ik al geprobeerd heb:
Een dun, dubbelgebroken bit
Een dik, enkelgebroken bit
Neusriem gaatje hoger en lager
Bit gaatje hoger en lager
Zonder sperriem
Zonder neusriem
Lage neusriem
Vooral zonder neusriem en met lage neusriem was echt geen succes. Doordat het bit dan onstabiel in de mond ligt, wordt ze helemaal gek. Hierdoor dacht ik er misschien aan om een ongebroken bit te proberen omdat ik mij heb laten vertellen dat dat bit erg stabiel in de mond ligt. Het dunne, dubbelgebroken bit lijkt het best te helpen tot nu toe. Tijdens het rijden en longeren is ze wel heel los in haar lijf en laat ze goed los.
Dus, de dingen die ik nog wil gaan proberen:
Een Micklem Multi Bridle, echter vind ik dit wat veel geld om eenmalig te proberen
Bitloos, alleen is dit wel mijn laatste keus
Een foto ter illustratie: