Voor mijn draver merrie van 6 jaar waarmee ik klasse 3 endurance start lijkt het niet geheel makkelijk te zijn om een zadel te vinden wat fijn past bij beide.
Ik ben begonnen met een wintec 500 jump, deze lag opzich prima maar kwa ruiter comfort niet geheel ideaal in de endurance op langere afstanden.
Dus overgestapt naar een Bates elavation springzadel (met de gedachten zo goed als zelfde zadel enkel van super fijn zacht leer)
Zadelmaker laten komen tussen zwart en groen in, dus zwarte boom prolite pad en als de training vorderde na winterstop padje er onder uit.
Na enkele maanden kreeg ze een gek plekje naast haar schoft maar zonder prolite lag zadel niet stabiel, zadelmaker opnieuw laten komen. Antwoord: het is te small bij het tussen kanaal en draagt op de schoft vond ik enkele maanden geleden ookal. Ga het niet passend krijgen..
Mijn zus haar bates was veel breder deze als tussen oplossing een maand gebruikt (blauwe boom en prolite pad) lag redelijk alleen voor mezelf echt een killer op me rug.
Zondoende 80 km gestart na 60 gestopt overal pijn. Tot de conclusie gekomen dat ik toch eigelijk ook liever langere beugels heb en meer steun.
De oplossing dacht ik wintec endurance pro breed kanaal, aanpasbaar (paard wisseld heel erg in bespiering) en veel wrong met stevige lange zit.
Zadelmaker laten komen zwarte boom erin opgemeten(wintec boom meter) lag prima voor het oog. Er mee gereden na uur trainen dikke harde bult op de schoft en onbezweten plekken.
Blauwe boom erin zadel ligt voor oog prima uur trainen zadel eraf en zelfde dikke bult op de schoft en onbezweten plekken..
En nu ben ik het einde zoek...
NB: zelf rijd ik heel snel door op mijn zitbeen knobbels een zacht zadel in combi met een acavallo seatsaver is hier de oplossing voor.