ElCid schreef:Als je duidelijker wil kan je beter kijken naar een ongebroken bustrens. Een dubbelgebroken watertrens is net een ketting en geeft heel veel ruis in de mond, veel druk de lagen en op de tong. Het ding beweegt voortdurend en een hulp kan dus nooit duidelijk doorkomen/
Een ongebroken bit ligt rustig, geeft minder druk op de lagen en het paard kan met de tong enige invloed uitoefenen op het bit. Daarbij zullen de teugelhulpen dus duidelijker doorkomen omdat het bit altijd stil in de mond ligt. [ [url=m/ECwHtT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een andere optie is een zgn. Billy Allen trens; bij deze zijn beide helften onafhankelijk van elkaar te bewegen maar omdat de verbinding tussen de 2 helften een vrij stevig rolletje is geeft dit bit ook nauwelijks ruis en minder druk op de lagen maar komen de hulpen, door de rustige, stabiele ligging veel duidelijker door.
[ [url=m/9pWT9R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bitloos kan een goede optie zijn maar er zijn ( te) bitloze hoofdstellen die ook allemaal veel ruis geven en weinig release. Wij rijden zelf op bosal; eigenlijk een van de weinige ( zo niet de enige) bitloze optoming die ruisvrij is, een supersnelle release heeft en zacht is voor het paard ( maar dan moet je weer wel een echte goede kopen en niet een namaakding zoals die vaak te koop staan).
Hier ga ik volledig in mee! Mijn merrie vindt alles wat gebroken is, ruis geven. Dubbel gebroken wil ze nog wel mee lopen als het echt moet. Enkelgebroken doet ze niet aan mee. Ongebroken loopt ze heerlijk! En zo ken ik echt wel veel paarden 
Bitloos deed mijn merrie ook niet aan mee. Druk op de neus is stom en als het schuift, haakt ze af. Een echt goede bosal hebben we niet geprobeerd, maar zolang ze het super doet op een ongebroken bit, ga ik die ook niet aanschaffen