Goed, ik heb een super leuk en lief bijrijdpaard. We zijn nu sinds een aantal maanden een combinatie en dit gaat eigenlijk best fijn.
Ze is 5 jaar en nu rond B niveau. Ik ben begonnen met haar rijden toen ze een gas, rem en een soort van stuur had.
Ik reed haar altijd met een ongebroken kneveltrens. Dit was echt heel fijn, sturen ging super fijn, en ze klooide totaal niet met het bit.
Maar nu zitten we op het punt dat ik vermoed dat we naar een ander bit moeten. Ze volgt de hand niet fijn met dit bit en laat wat lastig los in de bochten waardoor we niet echt een correcte lengtebuiging hebben.
Ze heeft op dit bit echter wel een goede rem en reageert duidelijk op mijn simpele ho als het moet.
Maar goed, mijn instructrice kwam met het idee om een dubbelgebroken bustrens te proberen. Omdat ze het gevoel had dat ze vasthield op het ongebroken bit.
Dus die ingehangen, en verrek! Ze volgt de hand fijn en ik krijg de lengtebuiging goed voor elkaar. Maar er is natuurlijk altijd een maar

De remweg van ons is meteen 3x zo lang geworden. Een simpele ophouding drukt ze doorheen en heb het gevoel dat als ze wat wakkerder wordt met rijden, dat ik minder fijn in kan werken en dat ze door het bit dendert.
Ik weet niet echt wat handig is allemaal nu.
Voorkeur voor of een bustrens of een D trens is wel aanwezig. Budget voor een trust, winderen etc heb ik niet

Ik kan haar wel eens met een enkelgebroken rijden, kijken wat ze daarmee doet.
Wat denken jullie dat eventueel een optie is?
Ik heb uiteraard wekelijks les, alleen toevallig met de dubbelgebroken nog geen les gehad.
Ik ben benieuwd naar jullie input, maar blijf lief!