Allereerst, een ongebroken bit is in prinicpe geen stang. Bij een stangbit heb je een hefboomwerking. Een normaal ongebroken bit is gewoon een trensvariant.
Een bit wat dubbelgebroken is en bij aantrekken als 'stang' fungeert is veelal een zacht bit omdat de tong en het verhemelte niet meer klem komen te zitten. Maar het is net als met andere mondstukken maar net wat je paard fijn vindt.
Het begint met hoe dik mag het bit zijn?
Dan krijg je de ringen, bustrens, Dtrens, kneveltrens, of gewoon een watertrens. De Dtrens en knevel liggen het meest stabiel, gevolgd door de bustrens en bij de watertrens is de kans op velletjes ergens tussen het grootst.
Vervolgens kom je bij het mondstuk uit. Een enkel gebroken bit hoeft niet scherp of onvriendelijk te zijn. Dus dat zou ik niet direct afstrepen.
Als de dubbelgebroken beviel, dan haal je toch gewoon een maat kleiner in bustrens?
Ik heb vele bitten om te fitten, maar alleen in maat 13.5 en 14.5. Dus wat uitproberen kan ik je niet mee helpen.
Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor de natuur.