Paard doet steeds mond open tijdens het rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koperwiek

Paard doet steeds mond open tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 16:47

Mijn merrie doet steeds haar mond open tijdens het rijden...haar tanden zijn nagekeken, ze is heel licht in de mond, maar toch...
Zou ik beter zonder bit rijden? Of overschakelen naar een ander bit/ander hoofdstel? Alle tips zijn welkom!
Ze is gevoelig aan haar neus...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:48

Ik vind je neusriem erg laag op de neus. Als je eens begint met die hoger te doen?

Hoe ben je in je zit? Deze foto is een moment opname. Ben je altijd mee in de beweging? Ga je in stap en galop met de hand mee?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 09-08-20 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re: Paard doet steeds mond open tijdens het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:49

Wellicht is het bit te dik? Kijk eens of je een bitfitter kan laten komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:50

crazycactus schreef:

Niet meteen met externe factoren aan komen zetten. Eerst bij jezelf kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:51

Je kan bitloos altijd proberen, sidepull zou ik dan proberen om mee te beginnen.
Of een professional, bitfitter, mee laten kijken. Hier heb ik zelf geen ervaring mee dus kan je er helaas geen aanraden.
Wel goed dat je aan het zoeken bent naar een fijnere oplossing voor je paard!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:52

Het is toch vaak een teken van ongemak tijdens het rijden. Ik zou een osteopaat en zadelmaker laten komen en ook heel kritisch kijken naar jezelf en je eigen rijstijl, want daar komt vaak ook het gros van het ongemak vandaan.

Knap trouwens zoekt naar oplossingen! Want veel ruiters laten het voor wat het is of snoeren het alleen maar strakker aan terwijl het paard iets aangeeft.

Mijn paard had het ook, incl tong over het bit heen en hoofd scheef trekken. Alles onderzocht en ‘gefixt’. Dus tandarts, beter zadel, beter hoofdstel, bitfitter, tandart, chiropractor, acapunctuur etc.

Uiteindelijk bleek mijn eigen rijstijl de grootste factor te zijn. Het gewone dressuur in de hoek gegooid en nu rijden volgens 4DimensionDressage van Karin Leibrandt. Lijkt op rechtrichten, paard en ruiter balanceren, niet te korte teugels maar juist neus eruit etc.

Na les 1 nooit meer gedaan!
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 09-08-20 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:53

rien10 schreef:
crazycactus schreef:

Niet meteen met externe factoren aan komen zetten. Eerst bij jezelf kijken.

Maar als dit t probleem is (ik schrijf ook wellicht...) dan kan je wel allerlei andere dingen proberen maar soms is de oplossing simpel

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:59

Is dit een draver?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:02

Ons paard trok de lip altijd wat op, waardoor haar tanden zichtbaar waren. Eigenlijk al direct bij het hoofdstel om doen.
Neusriem en sperriem hadden we altijd al los zitten. Maar toen heb ik de sperriem er vanaf gehaald en probleem opgelost.

Ik denk dat zij het riempje tegen haar lippen/neus gewoon niet fijn vind. Zeker omdat ze nu zonder sperriem en losse neusriem haar mond gewoon dicht heeft.

Aangezien je zegt dat ze een gevoelige neus heeft.. Sperriem er even af halen is simpel en goedkoop.

Koperwiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 18:43

Het is geen draver maar Ierse volbloed.
De osteopaat is al geweest, en ze wordt ook behandeld met kruiden voor andere ongemakken.
Ik zie inderdaad dat ze ongemak ervaart en wil hier echt een oplossing voor vinden... ze doet het bij meerdere zadels dus lijkt me daar niet aan te liggen. Ze doet het ook bij andere ruiters dus ik denk dat ik het eerder ergens anders moet zoeken...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:47

Hoe strak zit de neus en de sperriem? Hoeveel vingers kan je er tussen doen?

Koperwiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 18:49

fohadie schreef:

Ik doe hem nooit strak! Zeker twee vingers...
Maar ik zal al eens beginnen met hem weg te laten...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:53

kaatdegeest schreef:
fohadie schreef:

Ik doe hem nooit strak! Zeker twee vingers...
Maar ik zal al eens beginnen met hem weg te laten...

Het is op de fotos lastig te zien, vandaar.Je kan het altijd uitproberen om em weg te laten en kijken of dit al helpt.

Succes.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:59

Is hier al eerder gezegd maar ik zou de sperriem er ook af halen als ik jou was. Op de foto lijk je vriendelijke handen te hebben dus de mond extra dichthouden met een sperriem is overbodig. Verder dient dit riempje echt nergens voor.
Zelf moet je er wel voor zorgen dat je een constante aanleuning met haar mond hebt, een valkuil voor te vriendelijke handen is het los-vast contact met de mond wat een paard ook behoorlijk kan irriteren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:03

Mijn merrie deed dit ook. Toen ze net onder het zadel was dacht ik dat het kwam door de nieuwigheid maar ik heb het nooit helemaal opgelost gekregen in de 10 jaren dat ik haar had (ondanks het riedeltje diverse bitten, diverse neusriemen, en alle andere checks zoals zadel en fysio/osteo). Tandarts (DA) kwam ook ieder jaar. Ze voelde verder in de trainingen heel fijn aan en was super soepel in haar lijf. Op een gegeven moment hoorde het gewoon bij haar. Ik heb ook wedstrijden gereden en ben er nooit op afgestraft, het leek ook niet uit verzet voort te komen.

TS: ik vind de neusriem sowieso wat laag zitten. Gaatje omhoog kan geen kwaad!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:12

Ik weet niet of het helpt, maar wat ik zo zie is dat het zadel niet op de juiste plek ligt. Hij ligt te ver naar voren, er is geen schouder vrijheid. Dat kan een ongemak zijn.
Je kan ook eens bitloos proberen.

Koperwiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 19:15

Cinnepin schreef:
Ik weet niet of het helpt, maar wat ik zo zie is dat het zadel niet op de juiste plek ligt. Hij ligt te ver naar voren, er is geen schouder vrijheid. Dat kan een ongemak zijn.
Je kan ook eens bitloos proberen.

Zal daar de volgende keer meer op letten!
Zou bitloos idd wel willen overwegen maar heb wat schrik omdat ze zo gevoelig is aan neus...tips voor welk bitloos hoofdstel dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:16

Natuurlijk een moment opname maar ik vind hem hier helemaal in zijn geheel niet happy kijken.
Niet alleen zijn mond, maar ook zijn ogen en oren.

Wat cinnepin zegt viel me ook op, zadel hoort verder naar achteren.

Koperwiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 19:21

_Penotti schreef:
Natuurlijk een moment opname maar ik vind hem hier helemaal in zijn geheel niet happy kijken.
Niet alleen zijn mond, maar ook zijn ogen en oren.

Wat cinnepin zegt viel me ook op, zadel hoort verder naar achteren.

Dat vond ik ook...ik heb haar toen laten nakijken op holistisch vlak en ze krijgt nu kruiden om zich beter te voelen! Het is nu even vakantie voor haar in de hoop dat ze zich snel beter voelt! Als dat niet helpt, laat ik de osteopaat nog even komen...ze komt van ver, ik blijf zoeken...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:22

Zoals hierboven al geschreven oogt ze niet blij maar lijkt het alsof ze ongemak ervaart. Dat kan vanalles zijn, vanuit de rug, het zadel of ergens anders. Ze lijkt trouwens niet licht in de mond zoals jij aangeeft, want nageven doet ze niet. De neusriem lijkt ook te laag te zitten maar daar zal het denk ik niet vandaan komen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:23

Knap van je dat je blijft zoeken :j
Soms ook zo moeilijk. Succes.

Bitloos is het zachtste een sidepull.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:42

Beste test is eerst de sperriem eraf. Laat je zelf na een week of wat filmen en kijk wat je paard doet met de mond terwijl je rijdt zoals je normaal doet. Ook halthouden, figuren etc. Voor de meeste mensen is dat een eyeopener wat teugelgebruik betreft want als je erop zit zie je meestal de mond niet.

Mooie tip:
Citaat:
Uiteindelijk bleek mijn eigen rijstijl de grootste factor te zijn. Het gewone dressuur in de hoek gegooid en nu rijden volgens 4DimensionDressage van Karin Leibrandt. Lijkt op rechtrichten, paard en ruiter balanceren, niet te korte teugels maar juist neus eruit etc.

Wat mijzelf betreft; ondanks dat western bijna altijd met los teugeltje is ben ik op bitloos overgestapt en rijd alleen nog maar met sidepull.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:42

kaatdegeest schreef:
Het is geen draver maar Ierse volbloed.
De osteopaat is al geweest, en ze wordt ook behandeld met kruiden voor andere ongemakken.
Ik zie inderdaad dat ze ongemak ervaart en wil hier echt een oplossing voor vinden... ze doet het bij meerdere zadels dus lijkt me daar niet aan te liggen. Ze doet het ook bij andere ruiters dus ik denk dat ik het eerder ergens anders moet zoeken...

Ik zou de Osteo eens laten zitten en naar een goede kliniek gaan om rugfoto's te maken. KS uitsluiten lijkt me bij dit ras( en bij elk paard) handig :)