Ik had een vraag. Zijn er hier mensen die verschillende bitten voor hun paard gebruiken bvb een voor springen en een voor dressuur? Ik vind zelf ons huidige bitje niet heel fijn rijden en wil een ander bit proberen we hebben nu en dubbel gebroken watertrens van sprenger met in het midden een rolletje. Ik wil graag een dubbel gebroken D trens van Br proberen dit omdat het paard vrij onrustig is met het hoofd en druk bezig is met het bit. Zou dit veel uitmaken als er 2 verschillende bitten worden gebruikt? Of kan dit niet zo veel kwaat.
Ja, ik gebruik een ongebroken trens voor dresssuur, springen en buitenrijden. En een ongebroken kimblewick voor het eenhandig trainen van trail oefeningen en dressuur oefeningen vanuit de working equitation. (die laatste gebruik ik echt voor signaalrijden, niet voor contactrijden)
Voor de dressuur en springen wel het zelfde, maar voor de wagen bij 2 pony's wel een ander bit en bij 1 wel de zelfde.
Deedee: dressuur ZZ+10, vaardigheid Z+5 en prestatie sport-AA *Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik
Ik gebruik ook verschillende bitten. Wel hetzelfde mondstuk (Billy Allen), maar in de bak met trensringen en buiten met scharen (hefboom). In de mond dus hetzelfde, maar verschil in inwerking.
Puur vanuit praktisch oogpunt gebruik ik een dubbelgebroken kneveltrens voor rijden en een Trust innosense bustrens voor longeren. Ik heb 2 hoofdstellen en het scheelt ook gedoe met teugels eraan/eraf bij het longeren Aan de longe loopt hij fijner op het Trust bitje, met rijden wordt ie daar wat zwaar op en vind ik het kneveltrensje fijner.
Buitenrijden, longeren, sprongetje en deels gewoon rijden: trust sweet iron watertrens deels dressuur: stand en trens, combi van trust onderleg en NS stang.
Warina (Commandeur x Krawall) United (Havidoff x Jazz x Wisconsin) Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz) Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)