aan welke kant maak je de singel eerst vast?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mars_mellow

aan welke kant maak je de singel eerst vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:18

Hallo allemaal! ik hoor vaak dat je de singel eerst rechts vast maakt, hem onder de buik doorhaalt en dan links. '
ik zag ook dat iemand anders dat links vastmaakte en dan onder de buik door en rechts. maakt dit uit?

Poekkie

Re: aan welke kant maak je de singel eerst vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:20

Lijkt me niet uit te maken, ik doe beiden. Wat wel kan is dat het langs 1 kant makkelijker gaat als je een singel met assymetrisch elastiek hebt. Maar dat zijn sowieso slechte singels, dus...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:21

Ik doe beide, het is maar net waar ik zin in heb.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:22

Het is meestal wat de mensen gewend zijn.
Maar het maakt niet echt uit.

Wat je wel moet proberen aan beide kanten in dezelfde gaatjes te eindigen.
Dus bijvoorbeeld beide kanten in de 4e van boven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:24

_Penotti schreef:

Ja inderdaad! Belangrijke! De reden hiervoor is dat de krachten langs beide zijden van de boom gelijk moeten zijn, anders zal je de boom op den duur een beetje vervormen. En voor je paard is het ook comfortabeler om beide kanten gelijk te hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:25

wat ik met mijn dressuurzadel altijd deed was aan de rechterkant vastmaken op het 1e of hooguit 2 gaatje en dan links op eerste gaatje en dan gelijk opsingelen. dus steeds aan de ene en dan aan de andere kant een gaatje erbij , zo eindig je ook het meest gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:34

trustHim schreef:
wat ik met mijn dressuurzadel altijd deed was aan de rechterkant vastmaken op het 1e of hooguit 2 gaatje en dan links op eerste gaatje en dan gelijk opsingelen. dus steeds aan de ene en dan aan de andere kant een gaatje erbij , zo eindig je ook het meest gelijk

Zo doe ik het ook inderdaad.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:38

trustHim schreef:

Ik doe dit ook zo inderdaad. Voor mijn idee is dat ook prettiger voor het paard.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:49

Ik doe het erg willekeurig, meestal wat op dat moment het makkelijkst uitkomt, en sowieso aan beide kanten gaatje voor gaatje zodat de singel altijd aan beide kanten op hetzelfde gaatje zit. Uitzondering als ik met hartslagmeter ga rijden, dan is het altijd eerst links en op het meest aangesingelde gaatje omdat ik links niet meer na wil singelen als de hartslagmeter (die ook links zit) eenmaal zit, want dan kan die plooien krijgen en dat wil je niet. Daarom maak ik de singel links vast en singel ik rechts na (en controleer daarna of er echt geen plooien zitten).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:50

Poekkie schreef:
_Penotti schreef:

Ja inderdaad! Belangrijke! De reden hiervoor is dat de krachten langs beide zijden van de boom gelijk moeten zijn, anders zal je de boom op den duur een beetje vervormen. En voor je paard is het ook comfortabeler om beide kanten gelijk te hebben.

dat lukt bij mijn ronde knol niet.
Ik singel altijd gaatje na gaatje aan en kom wel gelijk op 2e gaatje van beneden geteld. Dan ga ik stappen tot aan de rijplaats en singel ik beide kanten weer 1 gaatje bij aan.
Als ik erop zit en even gereden heb kan ik echter maar 1 kant een gaatje bijtrekken de andere kant lukt dan niet. Dus bij mijn singel is het dan altijd 1 kant 4e gaatje en anderekant 3e gaatje. Als ik ze echt beide op 4e wil doe ik mijn paard echt geen plezier met al dat geruk aan de singel. Beide op 3e laten is een optie mits ik niet ga springen, anders schuift zadel bij het springen naar voor omdat de singel dan net iets te los zit.

Tevens heb ik een singel zonder elastiek.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:52

en daarom staat er ook proberen.....

Maar er zijn ook mensen die de singel aan de ene kant in de 1e doen en alleen de linker kant aansingelen tot de 8e

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:58

@Art: het verschil tussen gaatje 3 en gaatje 4 is nu ook maar zeer klein, maakt bijna niets uit. Als je er toch mee zit kan je links/rechts afwisselen (dus ene dag links op 4 rechts op 3 en dan de volgende dag omgekeerd). Maar dus zoals penotti al zei, niet op gat 1 en de andere kant op gat 12 bvb.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:47

Poekkie schreef:
_Penotti schreef:

Dat geldt nog meer als je een anatomische singel hebt, anders heeft je paard een bult in z'n oksel. :')

Zelf doe ik mijn singel het eerste vast aan de kant die uitkomt. Vaak rechts, maar dat is meer omdat ik mijn paard op een vaste poetsplaats heb en mijn singel op een vaste plek en dan benader ik mijn paard toevallig van rechts.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:54

Ik zadel links op, dus zet de singel eerst links vast. Daarna kan ik hem rechts gelijk op de juiste hoogte doen en singel ik in stappen links ook tot de juiste hoogte.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:28

Ligt er bij mij aan aan welke kant ik het zadel op leg .. dus hoe ze voor me staat zegmaar ..
maar idd beide kanten de singel gelijk qua gaatjes .