Welk zadel? Vlakke zit, lange buitenritten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Welk zadel? Vlakke zit, lange buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 14:51

Toch mijn zoektocht weer opnieuw leven ingeblazen.

Ik ben op zoek naar een fijn comfortabel zadel, welke geen diepe zit heeft, geschikt is voor lange buitenritten van meerdere uren, maar waar ik ook nog wel eens dressuurproefje mee kan rijden, en af en toe een sprongetje mee kan maken. En de boom moet ook aan te passen zijn, of met verwisselbaar kopijzer. Dan t budget, met 1000 euro moet het wel een keer ophouden :D

Paard heeft een relatief rechte rug, licht oplopend - richting overbouwd. Lang doorlopende schoft. Boommaat 32/33 (verschilt soms met zomer en winter)
Verder is ze een draver, een 5 gangenpaard met veel beweging, noem maar hypermobiel. Vooral buiten in stap, als ze in haar eigen comfort tempo loopt (8km.u)

Ik hoor graag alle tips en adviezen!

Wat ik al gehad heb getest heb:

barefoot cheyenne, ouder model. Zat prima, maar de drukverdeling liet te wensen over.
Barefoot modellen met vps, was geen succes, t schoof allemaal sneller en ik zat er ook niet lekker op.

Door zadelmaker (aan)gepast.
Thorowgood endurance, ging een tijdje goed, maar paard veranderde dusdanig, dat het model boom niet meer goed paste.
Thorowgood Dressuur - te diepe zit, teveel wrong. Geen dressuur voor mij.
Wintec endurance pro - snap niet waarom, maar op deze reed ik mijzelf stuk.
Kent en Master s line compact VZH - huidig zadel, eigenlijk net te diepe zit, denk daarom de pijnlijke billen en stuitje na 2 uur rijden.

_Penotti

Re: Welk zadel? Vlakke zit, lange buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:56

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:57

Ghost?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:59

Heb je al eens bij de IJslanderzadels gekeken? Voldoen aan al je eisen, er zijn merken met verwisselbare kopijzers (zo uit mijn hoofd in ieder geval Karlslund).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:00

puppy1128 schreef:
Ghost?

Wilde ik ook voorstellen, heel wat anders dan barefoot en je mag er ook mee starten.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:11

Ohja vergeten te vermelden, ik heb nu een ghost firenze liggen. Normale maat. Eigenlijk wat te ruim voor mn billen, misschien was een piccolo beter geweest. maar gezien mijn stevige bovenbenen, denk ik dat de dijwrong in de weg gaat zitten, die prikken nu nl al in mn benen.

maar verder heb ik ook zo mijn twijfels over ghost, je hebt een enorm hoog pakket erop liggen. En vond mijn paard er nogal geïrriteerd op reageren

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:12

Imre schreef:
Heb je al eens bij de IJslanderzadels gekeken? Voldoen aan al je eisen, er zijn merken met verwisselbare kopijzers (zo uit mijn hoofd in ieder geval Karlslund).

Zouden daar ook types tussen zitten die geschikt zijn voor paarden met schoft?
Heb toen al eens wat ijslanderzadels mogen passen, geen idee welk merk. Maar die kwamen allemaal op de schoft te liggen

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:13

Imre schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte. Een modern Ijslanderzadel voldoet aan je eisen. Sommige zijn wat vlakker voor meer bewegingsvrijheid terwijl andere wat meer richting een dressuurmodel gaan, dus keus genoeg.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:15

Afbeelding

Hier even een foto van mijn paard, ze is trouwens 1.60 groot.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:18

Ijslander zadels zitten wel super fijn, heb vroeger stage gelopen bij een ijslander fokker/liefhebber, en heb daar heel wat uren in het zadel doorgebracht, zonder een centje pijn.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:22

Mandy_89 schreef:
Ohja vergeten te vermelden, ik heb nu een ghost firenze liggen. Normale maat. Eigenlijk wat te ruim voor mn billen, misschien was een piccolo beter geweest. maar gezien mijn stevige bovenbenen, denk ik dat de dijwrong in de weg gaat zitten, die prikken nu nl al in mn benen.

maar verder heb ik ook zo mijn twijfels over ghost, je hebt een enorm hoog pakket erop liggen. En vond mijn paard er nogal geïrriteerd op reageren

Je hebt verschillende zittingen en wrongen voor jezelf. Ik heb zelf de schuine, de rechte prikten in mijn benen, zeker met kortere beugels.
Is het zadel ingereden? Kan namelijk verschil maken kwa 'torentje'. Ook de dikte van de inlages, kussens en de ligging ervan kan een verschil maken. Ik had eerst dikke inlages onder, nu dunnere van ghost. Na 3000 keer de kussens te verplaatsen gister voor het eerst het gevoel dat het zadel echt goed lag én geen gekke dingen te zien toen het zadel er weer afgehaald werd. En ik was echt op den duur aan het millimeteren met de kussens. Het is nu alleen afwachten of het zo blijft, vooral omdat hij aan het afvallen is. (Ook wel nodig :') )

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:37

Mandy_89 schreef:
Imre schreef:

Zouden daar ook types tussen zitten die geschikt zijn voor paarden met schoft?
Heb toen al eens wat ijslanderzadels mogen passen, geen idee welk merk. Maar die kwamen allemaal op de schoft te liggen

Ja hoor, bij de huidige modellen gaat dat prima. Ik leg mijn IJslanderzadel ook weleens op de Draver die ik in bruikleen heb, geen enkel probleem. Overigens heb ik een JC Celebration Island, hier te zien op mijn (drachtige) merrie. Ik hou van platte zadels, zoals je kan zien.

Afbeelding

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:38

Ik heb een Sella welke eigenlijk aan al je eisen wel voldoet (al spring ik nog altijd niet graag met m'n dressuurzadel hahaha), alleen nieuw valt die absoluut niet binnen je budget. Je zou tweedehands kunnen zoeken?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 16:59

Ik vind het wel belangrijk dat het zadel een beetje makkelijk aan te passen is, evt dan door een zadelmaker. Maar als het maar kan

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 17:02

puppy1128 schreef:
Mandy_89 schreef:

Je hebt verschillende zittingen en wrongen voor jezelf. Ik heb zelf de schuine, de rechte prikten in mijn benen, zeker met kortere beugels.
Is het zadel ingereden? Kan namelijk verschil maken kwa 'torentje'. Ook de dikte van de inlages, kussens en de ligging ervan kan een verschil maken. Ik had eerst dikke inlages onder, nu dunnere van ghost. Na 3000 keer de kussens te verplaatsen gister voor het eerst het gevoel dat het zadel echt goed lag én geen gekke dingen te zien toen het zadel er weer afgehaald werd. En ik was echt op den duur aan het millimeteren met de kussens. Het is nu alleen afwachten of het zo blijft, vooral omdat hij aan het afvallen is. (Ook wel nodig :') )

Het zadel was al wel ingereden, met dunnere inlages al geprobeerd maar dan komt het zadel op de schoft te liggen. Deze heeft ook de schuine wrongen. Qua vlakke zit is ie fijn. Maar verder vind ik 't maar niets.

Liefste heb ik een zadel met boom,die gewoon goed ligt en ik dan zonder pijn en zorgen gewoon een rit van 4 uur of langer kan maken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:09

Heb je niet een te kleine zitting als je last krijgt van je stuitje?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 17:16

Afbeelding

Na wat zoeken een foto van opzij gevonden. Zadel is 17inch. Ik heb broekmaat 36/38 (verschilt per merk haha)

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:41

Kent and Masters of Thorowgood cob versie. Goed aanpasbaar en vlakkere zit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:44

Massimo trail.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 17:46

blokfluit schreef:
Kent and Masters of Thorowgood cob versie. Goed aanpasbaar en vlakkere zit.

Deze past niet ivm hoge schoft.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 22:03

Iemand ervaring met de tekna icelandic?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:11

Hoe lang ben je? Volgens mij heb je best lange benen dus ik kan me voorstellen dat je in een 17 inch gewoon niet lekker zit. Ik zou eens een (halve) maat groter proberen, misschien lost dat het hele probleem al op en hoef je niet op zoek naar een heel specifiek en duur zadel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:19

Ik zou eens kijken naar een Arena veelzijdigheidszadel in een iets ruimere maat, dus minimaal 17,5”. Arena is het nieuwste model van de wintec varianten, heeft dezelfde vlakke zit en aanpasbaarheid als wintec maar schijnt zachter te zitten. Zit qua comfort tussen de bates en wintec in. Volgens mij kun je bij kifra dit zadel testen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 22:23

Ik ben niet zo heel lang (1.63) maar heb in verhouding wel vrij lange benen.

Arena klikt goed. Ga ik daar ook eens naar kijken

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:42

Ik dacht meteen aan een Hrimnir! Die is vlak met flexibele verstelbare boom en zachte kussen. Nieuw wel een stuk duurder dan €1000,- ...
Mijn Hrimnir Pro is mijn favoriete zadel. Ik heb ook een Draupnir SP Torsjon maar naar mijn gevoel zit ik daar te vast in. In de Hrimnir heb ik veel meer vrijheid, ondanks dat dat een 17" is en de Draupnir een 17.5". Ik heb ook een boomloze Topreiter maar daar heeft het paard op de foto al een te hoge schoft voor.

Ik vind het moeilijk in te schatten of de hoge schoft een probleem is met Hrimnir. Mijn merrie heeft voor een ijslander veel schoft en dat is geen probleem met Hrimnir en Draupnir, maar wel met de boomloze zadels (Topreiter en ook Karslund).
Wellicht kan je een ijslanderpasservice laten komen, zeker omdat je aangeeft IJslanderzadels prettig te vinden zitten.

Ik heb niet echt een goede foto van de Hrimnir helaas, maar je ziet wel dat het een vlak zadel is vergeleken met dressuurzadels.

Afbeelding