De perfecte kaptoom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

De perfecte kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 16:23

Ik vroeg me af wat voor jullie de perfecte kaptoom is (die niet draait en fijn past).

Zelf heb ik in het verleden een Rambo Micklem Bridle gehad maar dat was een drama (draaide en schuurde).
Ik overweeg om een kaptoomneusriem met dezelfde pasvorm bij het hoofdstel op deze foto te laten maken.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F354458
Deze sidepull is door mijn paard zelf uitgekozen bij een bitloos hoofdstelfitting en past heel fijn, maar is ook niet helemaal draaivrij maar wel bijna (en helaas compenseert mijn paard zo erg in haar lijf dat ik soms ook wel iets meer dan een lichte druk nodig heb om de juiste stelling te vragen).

Je ziet ook vaak mensen met een kaptoom met "bithangers" en dat voorkomt draaien natuurlijk ook wel, maar het lijkt me dat als het hoofdstel "wil" draaien het paard een gekke druk in zijn mond krijgt die hij niet kan plaatsen en dat lijkt me niet speciaal helpen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Dabo

Re: De perfecte kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:32

Toevallig kom ik je topic tegen... Ik heb dit hoofdstel gemaakt voor je ;-)
Een kaptoom neusriem is altijd dubbel onderlegd, dus zowel met biothane, als met zacht flexibel foam, dus dat maakt hem steviger dan de sidepull neusriem op de foto. :-)

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:53

Ik kon maar niet kiezen online en heb toen bij de plaatselijke ruiter sportzaak het enige combi hoofdstel dat ze hadden meegenomen:
https://hypostore.nl/kaptoom-hoofdstel- ... _BwE#525=5

Bevalt enorm goed. Zit als een huis, leer voelt fijn. Goed af te stellen ook op mijn Haflinger die altijd 3 verschillende maten op z’n hoofd nodig heeft. Onverwacht dus prima keuze geweest voor mij _/-\o_

Als je de kaptoom gebruikt voor cirkel werk zou ik het bit eraf klippen om inderdaad bij een rare sprong te voorkomen dat je ook het bit mee zou trekken. Maar opzich zit het bit aan wat langere “bakstukken met klip” en die houdt mijn inziens niet het kaptoom gedeelte stabiel. Bij het aan de hand werken wissel ik af met bit erin of niet, net hoe het uitkomt.

De stabiliteit lijkt mij voort te komen uit de neus riem die juist niet anatomisch is maar gewoon rond loopt en de keelriem die ik goed op z’n plek vind zitten.

Als je met heel veel druk moet werken, omdat je paard bijvoorbeeld nog niet goed in evenwicht is op de volte, dan zal elke kaptoom gaan schuiven.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:20

Afhankelijk van je budget zou ik ook de kaptoom van de human and horse academy overwegen. Mega fijn zacht leer en ligt als een huis op alle paarden bij wie ik het geprobeerd heb.
Persoonlijk gebruik ik m ook voor het rijden, het werken aan de hand, het longeren en het buiten wandelen dus voor mij was het de investering wel waard :j
Afbeelding

Daarvoor ook tevreden geweest over de rambo micklem en ik vond de finesse kaptoom er ook fijn uit zien.

HopeDreamer

Re: De perfecte kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:39

Ik heb deze, en bevalt echt top! Elk paardenhoofdje is natuurlijk ook weer anders, misschien is het mogelijk om ergens wat te testen, of een van iemand te lenen?

Afbeelding

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 06:37

HopeDreamer schreef:
Ik heb deze, en bevalt echt top! Elk paardenhoofdje is natuurlijk ook weer anders, misschien is het mogelijk om ergens wat te testen, of een van iemand te lenen?

[ [url=m/r77GH8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik ook gehad, een schoof echt rond als een gek :')

De enige kaptoom die ik ooit gehad heb, waarvan ik kan zeggen dat ie écht niet schuift, is een klassieke Portugese met platte ijzeren boog uit 1 stuk in de neus, maar daar is dan weer niet ieder paard blij mee.. Mijne vind 't prima, is er erg leuk mee te longeren :j

foto heb ik even gepikt van de ruitershop waar ik 'm gekocht had
Afbeelding

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 10:00

Bedankt voor de tips!

Dabo schreef:
Toevallig kom ik je topic tegen... Ik heb dit hoofdstel gemaakt voor je ;-)
Een kaptoom neusriem is altijd dubbel onderlegd, dus zowel met biothane, als met zacht flexibel foam, dus dat maakt hem steviger dan de sidepull neusriem op de foto. :-)

Ja klopt idd! Ik heb dit hoofdstel bij Lis gekocht maar weet via het labeltje dat jij hem hebt gemaakt. :D Heel blij mee!

Goed om te horen! Ik denk dat zo'n kaptoom neusriem dan erg de moeite waard is om te proberen, zeker omdat ik al weet dat Cranberry de rest van het hoofdstel zo lekker vindt zitten. :) (nu alleen nog een beslissing maken wat ik allemaal wil hebben uit je webshop want ik heb nog veel meer wensen (ben o.a. het perfecte bithoofdstel voor mijn paard in waarschijnlijk biothane aan het uitdenken)).

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:05

boris_rakker schreef:
Ik kon maar niet kiezen online en heb toen bij de plaatselijke ruiter sportzaak het enige combi hoofdstel dat ze hadden meegenomen:

Bevalt enorm goed. Zit als een huis, leer voelt fijn. Goed af te stellen ook op mijn Haflinger die altijd 3 verschillende maten op z’n hoofd nodig heeft. Onverwacht dus prima keuze geweest voor mij _/-\o_

Als je de kaptoom gebruikt voor cirkel werk zou ik het bit eraf klippen om inderdaad bij een rare sprong te voorkomen dat je ook het bit mee zou trekken. Maar opzich zit het bit aan wat langere “bakstukken met klip” en die houdt mijn inziens niet het kaptoom gedeelte stabiel. Bij het aan de hand werken wissel ik af met bit erin of niet, net hoe het uitkomt.

De stabiliteit lijkt mij voort te komen uit de neus riem die juist niet anatomisch is maar gewoon rond loopt en de keelriem die ik goed op z’n plek vind zitten.

Als je met heel veel druk moet werken, omdat je paard bijvoorbeeld nog niet goed in evenwicht is op de volte, dan zal elke kaptoom gaan schuiven.

Ik heb deze ook en bevalt echt supergoed.
Het schuift amper, ook bij rare bokkensprongen. En als ze zich even uit moet leven heeft dit totaal geen effect op het bit.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 10:13

maitestar23 schreef:
boris_rakker schreef:

Ik heb deze ook en bevalt echt supergoed.
Het schuift amper, ook bij rare bokkensprongen. En als ze zich even uit moet leven heeft dit totaal geen effect op het bit.

Dat klinkt ook fijn.
Waarom gebruik je de kaptoom met bit als ik vragen mag?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:10

Dinniej schreef:
Dat klinkt ook fijn.

Oh dat kan om verschillende redenen zijn :D Soms rijdt mijn dochter op haar en die wil dan zelf graag sturen, maar soms hou ik haar dan toch voor de zekerheid even aan de longeerlijn.
Soms kan ze tijdens longeren ook heel erg hangen in de kaptoom, dat wil makkelijk want zo zacht is hij wel. Maar ja dat is niet de bedoeling, dus dan is het fijn als je hem zonder lange onderbreking zo kunt overzetten op het bit om haar toch op eigen benen te laten lopen.
Of we gaan na het longeren nog wat grondwerk doen zoals teugelwerk en dan is het fijn als je gewoon gelijk beide opties hebt.
Eigenlijk hangt het bit er hier inmiddels standaard in maar gebruik ik hem dus niet altijd.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:39

V_Naomi schreef:
HopeDreamer schreef:

[ [url=m/r77GH8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik ook gehad, een schoof echt rond als een gek :')

De enige kaptoom die ik ooit gehad heb, waarvan ik kan zeggen dat ie écht niet schuift, is een klassieke Portugese met platte ijzeren boog uit 1 stuk in de neus, maar daar is dan weer niet ieder paard blij mee.. Mijne vind 't prima, is er erg leuk mee te longeren :j

foto heb ik even gepikt van de ruitershop waar ik 'm gekocht had
[ [url=m/zrGweA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zie je maar dat elk hoofdje echt anders is haha. Bij mij schuift deze als weinige juist niet.

Daarom misschien handig als je iets van iemand mag lenen, om te testen?

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:11

Citaat:
Daarom misschien handig als je iets van iemand mag lenen, om te testen?

Dat is wel een slim idee idd.

Ik denk dat ik eerst begin met een kaptoom neusriem van Dabo omdat ik iig weet dat de rest van het hoofdstel fijn past en mocht dat niet werken ga ik idd rond vragen om iets te lenen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:49

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:53

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:36

Dinniej schreef:
Dat klinkt ook fijn.

Omdat mijn paard nu gecombineerd getraind wordt en we de dag pakken zoals hij komt of nodig is. Soms doe ik eerst wat klassieke dressuur aan de hand voor ik opstap. Of blijkt dat er cirkel werk nodig is. Wisselen van hoofdstel of over elkaar heen vind ik niet handig en onderbreekt de training te veel.

Ook heeft hij de neiging om achter het bit te kruipen en roept bit soms stress op (bij het in doen). Door het bit ook in zijn mond te hebben maar niet altijd te gebruiken wil ik het normaliseren en de associaties met het bit veranderen.

Ik werk hier met hulp van mijn trainster nu een aantal weken gericht aan en merk enorm veel verbetering.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:42

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:22