Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HopeDreamer schreef:Ik heb deze, en bevalt echt top! Elk paardenhoofdje is natuurlijk ook weer anders, misschien is het mogelijk om ergens wat te testen, of een van iemand te lenen?
[ [url=m/r77GH8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dabo schreef:Toevallig kom ik je topic tegen... Ik heb dit hoofdstel gemaakt voor je
Een kaptoom neusriem is altijd dubbel onderlegd, dus zowel met biothane, als met zacht flexibel foam, dus dat maakt hem steviger dan de sidepull neusriem op de foto.
boris_rakker schreef:Ik kon maar niet kiezen online en heb toen bij de plaatselijke ruiter sportzaak het enige combi hoofdstel dat ze hadden meegenomen:
https://hypostore.nl/kaptoom-hoofdstel- ... _BwE#525=5
Bevalt enorm goed. Zit als een huis, leer voelt fijn. Goed af te stellen ook op mijn Haflinger die altijd 3 verschillende maten op z’n hoofd nodig heeft. Onverwacht dus prima keuze geweest voor mij![]()
Als je de kaptoom gebruikt voor cirkel werk zou ik het bit eraf klippen om inderdaad bij een rare sprong te voorkomen dat je ook het bit mee zou trekken. Maar opzich zit het bit aan wat langere “bakstukken met klip” en die houdt mijn inziens niet het kaptoom gedeelte stabiel. Bij het aan de hand werken wissel ik af met bit erin of niet, net hoe het uitkomt.
De stabiliteit lijkt mij voort te komen uit de neus riem die juist niet anatomisch is maar gewoon rond loopt en de keelriem die ik goed op z’n plek vind zitten.
Als je met heel veel druk moet werken, omdat je paard bijvoorbeeld nog niet goed in evenwicht is op de volte, dan zal elke kaptoom gaan schuiven.
maitestar23 schreef:boris_rakker schreef:Ik kon maar niet kiezen online en heb toen bij de plaatselijke ruiter sportzaak het enige combi hoofdstel dat ze hadden meegenomen:
https://hypostore.nl/kaptoom-hoofdstel- ... _BwE#525=5
Bevalt enorm goed. Zit als een huis, leer voelt fijn. Goed af te stellen ook op mijn Haflinger die altijd 3 verschillende maten op z’n hoofd nodig heeft. Onverwacht dus prima keuze geweest voor mij![]()
Als je de kaptoom gebruikt voor cirkel werk zou ik het bit eraf klippen om inderdaad bij een rare sprong te voorkomen dat je ook het bit mee zou trekken. Maar opzich zit het bit aan wat langere “bakstukken met klip” en die houdt mijn inziens niet het kaptoom gedeelte stabiel. Bij het aan de hand werken wissel ik af met bit erin of niet, net hoe het uitkomt.
De stabiliteit lijkt mij voort te komen uit de neus riem die juist niet anatomisch is maar gewoon rond loopt en de keelriem die ik goed op z’n plek vind zitten.
Als je met heel veel druk moet werken, omdat je paard bijvoorbeeld nog niet goed in evenwicht is op de volte, dan zal elke kaptoom gaan schuiven.
Ik heb deze ook en bevalt echt supergoed.
Het schuift amper, ook bij rare bokkensprongen. En als ze zich even uit moet leven heeft dit totaal geen effect op het bit.
Dinniej schreef:Dat klinkt ook fijn.
Waarom gebruik je de kaptoom met bit als ik vragen mag?
V_Naomi schreef:HopeDreamer schreef:Ik heb deze, en bevalt echt top! Elk paardenhoofdje is natuurlijk ook weer anders, misschien is het mogelijk om ergens wat te testen, of een van iemand te lenen?
[ [url=m/r77GH8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze heb ik ook gehad, een schoof echt rond als een gek
De enige kaptoom die ik ooit gehad heb, waarvan ik kan zeggen dat ie écht niet schuift, is een klassieke Portugese met platte ijzeren boog uit 1 stuk in de neus, maar daar is dan weer niet ieder paard blij mee.. Mijne vind 't prima, is er erg leuk mee te longeren
foto heb ik even gepikt van de ruitershop waar ik 'm gekocht had
[ [url=m/zrGweA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dinniej schreef:Dat klinkt ook fijn.
Waarom gebruik je de kaptoom met bit als ik vragen mag?