Zadelmaker komt niet met oplossing, wat zijn opties?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Zadelmaker komt niet met oplossing, wat zijn opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 21:22

Verhaal gaat niet over mij, plaats dit voor iemand zonder bokt.

Oktober 2019 is er een 2e hands zadel gekocht (€1000+) van een zadelmaker die lokaal goed bekend staat. Zadelmaker is tussendoor nog een keer geweest om bij te vullen (zadel kiepte wat achterover). Leek verder goed. Na een tijdje kreeg paard bultjea op ruggegraad na het rijden. Trokken na een tijdje weer weg maar elke keer als zadel er op heeft gelegen. Zadelmaker weer geweest, zadel lag goed.
Daarna osteopaat er bij gehad (want je gaat verder zoeken). Osteopaat gaf aan dat zadel op rug goed ligt maar aan de bespiering te kunnen zien dat zadel op de ribben drukt en hierdoor als reactie de bultjes op ruggengraat kunnen ontstaan.
Gaf als advies om zadelmaker te laten komen en deze mocht haar ook bellen voor uitleg ect.

Maar nu; zadelmaker vind het onzin, dat osteopaat ongelijk heeft en laat op telefoontjes en appjes niets weer horen.

Wat zijn eventuele rechten/mogelijkheden? Het vertrouwen in de zadelmaker wordt er niet beter op natuurlijk, plus dat het zadel dus eigenlijk niet oke ligt.

Bowo

Re: Zadelmaker komt niet met oplossing, wat zijn opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:49

Wat voor bultjes? Hard of zacht? Hoe groot? Hoe lang blijven ze? Bovenop de ruggengraat of zijkant, richting schoft of lendenen?

Doorgaans is bij een zadel dat achterover kiept de boom te smal. Door het opvullen aan de achterkant ben je alleen symptomen aan het bestrijden.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 21:51

Opzich maakt dat allemaal niet uit, het gaat er meer om dat ze nu met een zadel zit dat niet goed past en een zadelmaker die het allemaal maar gezeur vindt en niet reageert.. -O-

Edit; zadel is ook bij deze zadelmaker gekocht en door aangemeten. Weet niet of dat helemaal duidelijk was

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:53

Nou ja, niet alle bultjes zijn niet altijd erg, het pasconsult is al weer even geleden en een osteopaat in geen zadelpasser, dus ergens wel te snappen dat die zadelpasser de osteopaat niet op zijn blauwe ogen geloofd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:54

Eerst eens andere zadelmaker bij halen.
Misschien roteert het zadel heel lichtjes door een scheve ruiter of ongelijke schouders en dat geeft soms wrijvingsbultjes. Technisch is er dan niets mis met het zadel maar een goede zadelmaker kan je dan in iedergeval zeggen waarom het draait.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 21:59

Maar dan hou je nog steeds spierverlies door het zadel..
Osteopaat is wel iemand die ik wel op blauwe ogen vertrouw. Zit in diagnoses vaak goed, kan dit goed onderbouwen en ziet vaak dingen die door anderen over het hoofd worden gezien.

Zoals zij het uitlegde moet de druk die het zadel geeft er ergens uit en komen de bultjes dus als reactie daarop. In die zin zijn de bultjes dus niet het probleem, maar wel dat het zadel ergens teveel druk geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:08

Als het ergens drukt dan kan een zadelmaker voelen waar het drukt. Ik zou sowieso beginnen met een 2nd opinion. Eventueel kan je er nog een druk-pad onder laten leggen die de druk voor je visualiseert.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:18

Gebruik de zoekfunctie vochtbult onder zadel eens hier op bokt.

Er zijn meerdere topics over bijzondere vochtbultjes die na x minuten verdwijnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:21

Begrijp ff iets niet...
De zadelmaker zegt dat het zadel goed ligt.
De osteopaat zegt ook dat het zadel goed ligt. ( maar zegt echter wel dat het zadel op de ribben drukt.... Dus eigenlijk toch niet goed ligt..)

Dus dan komen die bultjes ergens anders uit voort.
Of je zadel ligt niet goed en beiden hebben ongelijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:25

Allergische reactie op dekje? Wasmiddel?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:24

Als ik naar de groenteboer ga voor appels, ga ik toch ook niet aan de slager vragen of het goede appels zijn? Dan zou ik bij twijfel wél ter controle voor een second opinion naar een andere groenteboer gaan.

Kortom: het is misschien niet zo netjes van de zadelmaker, maar ik kan me zijn reactie ergens ook wel voorstellen. Hij wordt nu dus de les gelezen door een klant die van iemand met een totaal andere discipline te horen heeft gekregen dat hij zijn werk niet goed gedaan zou hebben. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik met mijn appels terug ga naar de groenteboer, omdat de slager zegt dat ze niet goed zijn -O-

Ik begrijp de frustratie uiteraard hoor! Maar zonder een second opinion van een andere zadelmaker kun je denk ik weinig. Zeker in dit stadium, want ik heb niet de indruk dat de relatie met deze zadelmaker nog zo goed is.. :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:47

Je beschrijving over die bultjes is buitengewoon vaag - zijn het drukplekken met vocht, of eiwit-uitslag, of nodulaire bindweefselknobbels... Het kan van alles zijn.
Die bultjes hoeven helemaal niets met de pasvorm van het zadel te maken te hebben. Heb je al eens een DA naar die bultjes laten kijken?

Eerst weten wat de oorzaak van die bultjes is, daarna pas kijken naar de oplossing van die oorzaak.
Mocht het wel aan je zadel liggen, dan heb je iig een veterinaire vaststelling, waarmee je ook sterker staat in het afdwingen van een oplossing bij die zadelverkoper.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:53

Ik vind op de ruggengraat zo'n vreemde plek.
Dan moet het zadel wel heel smal/scheef zijn als het daar op drukt?
Dan denk ik eerder aan het dekje.

Ik denk dat de tip van een andere zadelmaker zeker een goede is.
Zeg in eerste instantie niets over je probleem en laat eens beoordelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:09

Het eerste waar ik aan denk is simpelweg dat het dekje niet ver genoeg opgetrokken is, of zakt tijdens het rijden, en zo op de ruggengraat drukt. Met het zadel mag er daar toch helemaal geen contact zijn. Hoe is verder de bespiering van het paard? Ik begrijp wel dat bij zo'n vage klacht de zadelpasser niet happig is om iets aan het zadel te veranderen. Want het is nog maar de vraag of het zadel daar iets mee te maken heeft en of een aanpassing aan het zadel niet ergens anders nadelen zou hebben.