Welke springschoenen 24/7 om + litteken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noukjuhh

Welke springschoenen 24/7 om + litteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 11:26

Mijn paard heeft zich in februari opengehaald van de hoefrand tot over de hoefbal.

Nu heb ik het advies van de dierenarts gekregen om mijn paard 24/7 springschoenen om te doen.
Ik zoek dus springschoenen die de hoef goed beschermd, zich niet volzuigen met water en waar zand tussen blijft zitten, zodat het litteken niet opengehaald wordt.

Wie heeft de gouden tip?

Afbeelding

Oakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:44

Mijn paard draagt ook 24/7 springschoenen maar dan ivm hoefijzers. Ik heb altijd van die kunststof springschoenen van Norton. Deze blijven bij mijn paard goed zitten en er blijft geen zand oid tussen zitten. En als ze wel vies zijn kun je ze gewoon afspoelen zonder dat ze nat blijven.

Wel heb ik altijd die van Norton. Daarvan vind ik de prijs/kwaliteitverhouding het beste. Niet te stug maar ze beschermen wel goed. En ze zijn in leuke kleurtjes te koop :o

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:54

Wij hebben ook die van kunststof, de grootste maat en met bont langs de rand tegen het schuren. Makkelijk schoon te maken. Het ging heel lang goed maar toch kreeg ons paard op gegeven moment een schuurplekje langs de rand.

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 13:23

Oakie schreef:
Mijn paard draagt ook 24/7 springschoenen maar dan ivm hoefijzers. Ik heb altijd van die kunststof springschoenen van Norton. Deze blijven bij mijn paard goed zitten en er blijft geen zand oid tussen zitten. En als ze wel vies zijn kun je ze gewoon afspoelen zonder dat ze nat blijven.

Wel heb ik altijd die van Norton. Daarvan vind ik de prijs/kwaliteitverhouding het beste. Niet te stug maar ze beschermen wel goed. En ze zijn in leuke kleurtjes te koop :o

Denk je dat deze voldoende bescherming geven aan het litteken? Niet dat het weer kapot gaat?

Oakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:21

Citaat:
Denk je dat deze voldoende bescherming geven aan het litteken? Niet dat het weer kapot gaat?

Voor mijn paard beschermen ze super goed :D

Ik durf niet te zeggen wat het met het wondje doet maar voor de prijs van zulke springschoenen kun je het altijd proberen.

Meestal betaal ik voor de Norton's rond de 9 euro bij de EJ.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:59

proudmama schreef:
Wij hebben ook die van kunststof, de grootste maat en met bont langs de rand tegen het schuren. Makkelijk schoon te maken. Het ging heel lang goed maar toch kreeg ons paard op gegeven moment een schuurplekje langs de rand.

Ik zou icm zand nooit voor 24/7 springschoenen met bontrand gaan. Er blijft in bont juist veel zand zitten wat dan kan schuren, terwijl ik echt wel graag bont heb gebruikt in het verleden, ook bij mijn peesbeschermers.

In dit geval zou ik gaan voor 'less is more', ts. Hoe minder extra randjes en frutsels, hoe minder er tussen kan gaan zitten. En dan met name letten op soepelheid ivm het litteken (mag je dat ook nog extra beschermen met een zalf die het niet echt nat maakt, maar wel wat soepeler houdt? Honingzalf of zo?) en soepel aantrekken, ook ivm het litteken.

Freekfuchs

Re: Welke springschoenen 24/7 om + litteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:03

Ik heb voor mijn pony leren springschoenen laten maken (bij de plaatselijke zadelmaker) ivm zn hoefijzers. Waren wel prijzig, maar gaan inmiddels al bijna 6 jaar mee en hebben al vele km's gemaakt. Ze schuren bij die van mij ook niet, zelfs niet als we door water/modder zijn gereden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:06

Misschien beter het litteken soepel houden met littekencreme en beschermen met een afgeknipte compressie kous. Lijkt mij beter dan een springschoen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:20

Freekfuchs schreef:
Ik heb voor mijn pony leren springschoenen laten maken (bij de plaatselijke zadelmaker) ivm zn hoefijzers. Waren wel prijzig, maar gaan inmiddels al bijna 6 jaar mee en hebben al vele km's gemaakt. Ze schuren bij die van mij ook niet, zelfs niet als we door water/modder zijn gereden

Draagt jouw paard die springschoenen 24/7? Want leer, en zeker goed leer, is een prachtproduct, maar als het non stop in alle weersomstandigheden gedragen wordt (regen, zon), wordt het stug en droog, ben ik bang... Of is dat doemdenken en blijft dat leer soepel ongeacht de omstandigheden? Want dan zou leer een betere keuze zijn dan andere materialen (vooropgesteld dat het goed en soepel leder is).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:49

Toen ik permanent springschoenen omliet om niet elke halve week een ijzer kwijt te zijn was het ook even een zoektocht. Vele springschoenen kwamen niet ver genoeg over de hoef zonder te groot te zijn rond de koot. En van bijna allen kreeg ze irritatie in de kootholte (dun velletje).
Enige springschoenen die ik uiteindelijk in de wei kan aan laten zijn de natuurlijke rubberen springschoenen die bij dravers gebruikt worden. Spuuglelijke kleur, maar heel soepel en ze zijn er in verschillende diktes (dikker=zwaarder). De hele dunne liep ze snel kapot maar de dikkere gaan best lang mee. Nooit wondjes in de koten en er bleef niet echt veel zand onder zitten.

Ze loopt nu al jaren niet meer met schoenen in de weide, smeden passen het beslag aan. Maar heb de schoenen nog steeds en àls ik al springschoenen aandoe zijn het nog steeds die bruine lelijkerds.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:55

djinnie schreef:
Freekfuchs schreef:

Draagt jouw paard die springschoenen 24/7? Want leer, en zeker goed leer, is een prachtproduct, maar als het non stop in alle weersomstandigheden gedragen wordt (regen, zon), wordt het stug en droog, ben ik bang... Of is dat doemdenken en blijft dat leer soepel ongeacht de omstandigheden? Want dan zou leer een betere keuze zijn dan andere materialen (vooropgesteld dat het goed en soepel leder is).

Mijne draagt ze op dit moment niet 24/7, maar een stalgenootje heeft ze laatst geleend (ivm wond) en dat paard had ze toen 24/7 om in alle weersomstandigheden en dan blijven ze gewoon soepel.
Ik heb er meerdere vierdaagsen mee gereden en ook in alle omstandigheden en dan blijven deze ook mooi soepel :D