Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Wat een onzin hierboven....
Een hulpteugel kan ook prima de neus voor de loodlijn houden. En het hoeft helemaal de aanleuning niet te verpesten.
Ik ken de concord eigenlijk vooral als handig bij revalideren. Voor grondwerk lijkt hij me onhandig omdat je je handen dan redelijk vol hebt. Bij longeren hetzelfde, dan pak ik liever dubbele lijnen.
Ik zou kiezen voor de simpele bijzetteugel. Deze is eerlijk en zal je helpen om houding en bespiering te verbeteren.
Maar ondertussen zal jij aan de slag moeten met je gevoel en verende hand. Een strak paard heeft een ruiter/begeleider nodig die zelf los kan zijn en een goede timing heeft.
Daarna kan je namelijk verder met dubbele lijn, veel prettiger.
Hannanas schreef:Ik ga kort zijn![]()
Geldt ook voor longeren.
[ [url=m/wsxK0R.jpg]Afbeelding[/url] ]
germie schreef:Helaas geeft dit touw (want dat is het immers gewoon) druk op de schoft. En dat wil je niet.
Er zijn ook veel 'neppers' op de markt. Die hebben ook de druk op de schoft, maar tevens nog een probleem:
Omdat het niet bij elkaar komt tussen de benen zaagt het paard bij elke stap in z'n eigen mond.
Dus de echte concord heeft de voorkeur (je kunt het ook zelf maken). Ik vind echter een gogue of gewoon touwtjes fijner. Die bevestig je aan een zadel of goede longeersingel en dan heb je de druk op de schoft niet. Daarnaast zijn touwtjes een flink stuk goedkoper en veelzijdiger inzetbaar, hoog, laag, neerwaarts, enz.
Janine1990 schreef:germie schreef:Helaas geeft dit touw (want dat is het immers gewoon) druk op de schoft. En dat wil je niet.
Er zijn ook veel 'neppers' op de markt. Die hebben ook de druk op de schoft, maar tevens nog een probleem:
Omdat het niet bij elkaar komt tussen de benen zaagt het paard bij elke stap in z'n eigen mond.
Dus de echte concord heeft de voorkeur (je kunt het ook zelf maken). Ik vind echter een gogue of gewoon touwtjes fijner. Die bevestig je aan een zadel of goede longeersingel en dan heb je de druk op de schoft niet. Daarnaast zijn touwtjes een flink stuk goedkoper en veelzijdiger inzetbaar, hoog, laag, neerwaarts, enz.
Heb je er wel eens zelf mee gewerkt? Die druk is er namelijk niet...![]()
Je bent in de war met een longeerhulp.
germie schreef:Die longeerhulp zaagt ook nog eens. Dat noem ik dus een 'nepper', daarom ook mijn waarschuwing. Dus nee, niet verward. De concord heeft een katrolletje tussen de benen zodat het zagen niet gebeurt, maar nog wel het touw (is wel zacht materiaal verder) over de schoft. Ik hou niet van iets over de schoft in de vorm van een touw.
Longeren doe ik dus met touwtjes of de gogue, dat werkt beter voor de bovenlijn.
Janine1990 schreef:germie schreef:Die longeerhulp zaagt ook nog eens. Dat noem ik dus een 'nepper', daarom ook mijn waarschuwing. Dus nee, niet verward. De concord heeft een katrolletje tussen de benen zodat het zagen niet gebeurt, maar nog wel het touw (is wel zacht materiaal verder) over de schoft. Ik hou niet van iets over de schoft in de vorm van een touw.
Longeren doe ik dus met touwtjes of de gogue, dat werkt beter voor de bovenlijn.
Als je er mee had gewerkt, zou je ook weten hoe de verschillende katrolletjes zitten en dat het touw over de rug nog een stuk losser zit dan een longeersingel![]()
Ik vind touwtjes en gogue helemaal niets. Paarden kunnen er zo lekker in gaan hangen, en daarmee van het achterbeen af lopen. Heerlijk, dat stuwende type... Voor de ploeg...
Een paard zonder gezondheidsbemerkingen laat je de balans het beste ontwikkelen zonder hulpmiddelen, daarmee ontwikkelt de bovenlijn zich ook prima.
SparklingApp schreef:Maar als je voelt op de schoft en achter de oren, dan kan je altijd gewoon je hand er tussen leggen zonder druk te voelen.
Mijn hengst raakte in paniek bij druk en had dat bij de concord dus niet, het werkt meer uitnodigend dan dwingend.