hoe kies/weet je nou wat een goede zadelmaker is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe kies/weet je nou wat een goede zadelmaker is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 08:27

kleine geschiedenis.

ik heb een haflinger al 15 jaar en in de jaren geen goed passende zadels gehad. (ondanks elk jaar controle door een zadelmaker die goed aangeschreven stond)Nu een zadelmaker gevonden die goed is maar alleen wintec/bates zadels heeft. Ik ben fan van deze zadels en de bates die ik nu heb ligt gewoon super.

Alleen nu heb ik een 2 jarige haflinger. (geen zorgen er komt nog niks op hem liggen ben alleen aan het informeren)

Ik wi natuurlijk niet dat ik straks weer met de ellende zit van te smalle bomen enz. Dus mijn voorkeur gaat zowizo uit naar een goed aanpasbaar zadel. Nu weet ik dat niet alleen wintec/bates aanpasbare zadels heeft maar ook meerdere merken. Alleen waar ik mee zit die zijn vaak een heel stuk duurder dan wintec.

Als ik begin met zadelmak maken is hij 3/3.5, en zo jong paard groeit nog, komt nog in bespiering enz. Dus ik zoek eigenlijk een zadelmaker die ook 2e hands verkoopt en meerdere merken heeft die goed aanpasbaar zijn en betaalbaar

mijn voorkeur gaat uit naar wintec maar mijn ervaring zegt ook dat, sommige zadelmakers niet helemaal weten hoe je deze zadels goed aan moet passen (vooral als ze meerdere merken verkopen)

Andere aanpasbare zadels kom je gouw op boven de 1000€. Dat vind ik leuk als hij wat meer uit is gegroeid.

nogmaals er kom nog lange na geen zadelmaker bij mijn 2 jarige in de buurt. Ik ben alleen opzoek naar informatie.

even een goedkoop zadeltje kopen van 200-300 euro ben ik geen voorstander van, ik wil ook dan zo ver het kan goed gemeten zadel.

maar zie door het bomen het bos niet meer.

discussie over 3/3.5 inrijden is te vroeg ga ik niet op in. Het is niet dat hij in maand klaar gestoomd gaat worden. Alles op zijn tijd. Als hij er nog niet klaar voor is dan wacht ik langer.

Ketly

Re: hoe kies/weet je nou wat een goede zadelmaker is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:51

Zelf zoek ik altijd recensies op internet over zadelmakers. Zo weet ik wat voor ervaringen er met deze persoon zijn en is de kans groot dat jij ook tevreden zal zijn.

Naast Wintec heb je bijvoorbeeld ook Thorowgood (kunststof) en Kent en Masters (leer) met verwisselbare boom. Thorowgood zijn erg goedkoop en ook Kent en Masters wordt soms niet al te duur aangeboden. Je hebt daar ook een cob versie van die voor veel koudbloeden geschikt zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:53

Maar je hebt nu een goede zadelpasser/maker die ook jou merk verkoopt en niet te duur zijn. Wat is dan het probleem?
Dan hoef je toch niemand anders te laten komen.

Heeft hij geen 2e hands zadels?

En anders vraag je advies en koop je het zadel via mp, bokt, facebook.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:03

Je voorkeur gaat naar wintec en je hebt nu een wintec zadelpasser, prima toch?

Even algemeen, het verbaasd mij wel vaak hoe weinig paarden eigenaren zelf kennis hebben over een passend zadel.
Daarbij bedoel ik natuurlijk niet dat ze het precies moeten kunnen zien, maar grote lijnen is toch wel te leren.
Dan zie je bijvoorbeeld een zadel compleet achterover hellen, zeg je daar wat van durven ze nog te beweren dat het past. De zadelmaker zei dat.
Dat soort basiskennis vind ik toch echt dat een eigenaar mag hebben, dat zou al veel ruggenleed schelen.

Betreft geen verschillende zadels willen van 300.
Er zijn echt redelijk goede zadels te vinden van die prijsklasse, goed A merk dat al ouder is.
Die zijn vaak goed passend te maken, na een tijdje ook weer te verkopen voor die prijs.
Dan kost het je vaak niet veel en rij je toch passend.

Wintec leuk, maar ook niet altijd passend, of er moet echt met die speciale opvul stukjes gewerkt worden.
Dat zie ik dan weer weinig gebeuren en dan zie ik toch vaak weer zadels die bruggen.
Maar het blijft inderdaad wel veel in de volksmond gezegd worden, neem Wintec dat past altijd. Nou niet dus.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 09:05

Cowgirl schreef:
Maar je hebt nu een goede zadelpasser/maker die ook jou merk verkoopt en niet te duur zijn. Wat is dan het probleem?
Dan hoef je toch niemand anders te laten komen.

Heeft hij geen 2e hands zadels?

En anders vraag je advies en koop je het zadel via mp, bokt, facebook.

heeft geen 2e hands zadel en daarnaast is nog de vraag of wintec/bates ook op dit paard past ik geloof niet dat 1 merk op alles pas namelijk.

Daarom interesse in andere merken en zoek een zadelmaker die meerdere merken verkoopt zodat ik meer opties heb dan alleen bates/wintec

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:33

Ik weet niet waar je woont, maar kan he van harte de country mill aanraden. Ze hebben veel verschillende merken, nieuw en gebruikt en vooral zeer deskundige mensen.

Ik heb na een lange zoektocht hier een fijn zadel gevonden en geniet nog altijd vd service!

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:40

Een Wow zadel is op meerdere vlakken aan te passen, dus naast de boom ook de kussens, de positie van de singelstoten, de zitting en het zweetblad. En aangezien de kussens met lucht gevuld zijn kan de zadelpasser die er mee kan werken ze ter plekke aanpassen aan je paard door er wat meer of minder lucht in te laten. Ook zitten de zadels heel erg fijn.

Nieuw zijn ze wel erg prijzig, maar tweedehands worden ze zeker aangeboden voor onder de 1.000 euro. En ik heb al van meerdere zadelpassers gehoord dat ze ze dan passend maken als ze langs komen. Je zou de zadelpasser ook van tevoren kunnen vragen om langs te komen om je paard op te meten zodat je weet naar welke specificaties je moet zoeken in een zadel, bijvoorbeeld welke maat zitting, welke boom enz.

En als je paard verandert omdat hij nog in de groei is kan de zadelpasser het zadel aanpassen en kan je weer doorrijden, ideaal.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:45

Ik heb in overleg met de zadelmaker een zadel van 150 euro van Marktplaats gehaald die hij op maat heeft gemaakt.
Zoiets zou je ook naar kunnen kijken. Als je ongeveer weet wat voor merk/type op je paard en bij jou past en of deze boom enigszins aanpasbaar is, kan zoiets prima

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 10:50

Nirvana_ schreef:
Ik heb in overleg met de zadelmaker een zadel van 150 euro van Marktplaats gehaald die hij op maat heeft gemaakt.
Zoiets zou je ook naar kunnen kijken. Als je ongeveer weet wat voor merk/type op je paard en bij jou past en of deze boom enigszins aanpasbaar is, kan zoiets prima

daar zit ik ind ook over na te denken. zowizo moet elk jaar de zadelmaker komen voor mijn andere haflinger. dus was ik van plan om tegen die tijd na te vragen wat voor type zadel er op past