Afgelopen weekend was ik met mijn paard op controle bij de dierenarts. Mijn paard heeft wat last van zijn bekken en zijn rugspieren moeten weer verder ontwikkelen.
Hij is al heel goed vooruitgegaan en inmiddels mogen we ook weer gaan rijden van de dierenarts. Mijn zadel is gecontroleerd door zowel de zadelmaker als de kliniek waar hij nu onder behandeling is en is ook in orde.
De kliniek adviseerde om wel met een dunne schokabsorberende pad te gaan rijden, zodat de druk nog gelijkmatiger verdeeld zal worden en de schokken van het rijden gebroken worden. Let op: het is dus niet bedoeld om het zadel passend te maken / te corrigeren of iets dergelijks, maar puur als extra demping voor zijn rug.
De arts adviseerde een Jason pad. Zie: http://jasonhorse.com/webshop.html#!/Ja ... y=36942091
Nu ben ik al vrij bekend met allerlei producten op ruitersport gebied maar hier had ik nog nooit van gehoord.
Het is een pad met traagschuim/koudschuim (viscoschuim) wat zich door de warmte van het paard tijdens het rijden dus vormt en heel goed druk kan opvangen en verdelen.
Ik moet zeggen dat ik ze aan de prijzige kant vind: € 275 voor de pad zonder bontrandje, € 300 voor eentje met voor en achter een sierrand van bont.
Verder staat erbij dat je bij normaal gebruik om de paar jaar een nieuwe vulling (van € 175) zou moeten aanschaffen.
Ik was benieuwd of er bokkers zijn die toevallig ervaring hebben met deze pad? Of hebben jullie toevallig een mooi (budgetvriendelijker) alternatief? Zoals bijvoorbeeld Le Mieux Memory foam, BR Memory foam + gel pad, Kentucky intelligent absorb/half pad? Ik zag ook nog een Winderen pad voorbij komen in mijn zoektocht.
Belangrijk is dat het dus echt drukverdelend/verlagend werkt en er in beginsel niets veranderd wordt aan de ligging van het zadel (dus geen bontonderleggers etc, dat is niet wat we zoeken).
Laat ik voorop stellen dat als dit het beste zou werken voor mijn paard, dat hij uiteraard zo'n pad krijgt, maar 275 euro vind ik toch wel een flinke rib uit mijn lijf

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!