Paard moet afvallen, maar wanneer een ander zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Paard moet afvallen, maar wanneer een ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 13:43

Hallo bokkers,

Ik heb nu ruim een jaar een leuk paard waar ik vorig jaar mei een nieuw tekna zadel heb aangeschaft. Het zadel lag oke maar had zelf het idee dat hij niet perfect lag. Nu is de dichtstbijzijnde dealer best ver hier vandaan en merkte dat het best wel moeilijk was om een afspraak te maken om het zadel te checken. In deze tijd is mijn paard behoorlijk aangekomen. Hij kreeg veel te veel brok en ook al gaf ik aan dat het wat minder mocht, kreeg ik enkel te horen dat hij maar meer moest bewegen. Nu staat we nu ruim 1,5 maand op een nieuwe stal waar we het voer helemaal aan het aanpassen zijn en heel voorzichtig de eerste positieve veranderingen waarnemen. Maar we zijn er nog niet. Vooral net achter zijn schouder zie je bijvoorbeeld een strook waar nog vet zit wat weg moet. Nu heb ik het idee dat dit zadel gewoon helemaal niet meer fijn zit. Hij kantelt ook heel ietsje naar voren. Niet extreem maar denk een halve cm ongeveer. Ik heb er een keer een andere zadelmaker naar laten kijken maar daar had ik ook niet echt het gevoel dat er eerlijk gesproken werd en er werd vooral aan mij gevraagd of ik het goed vond liggen terwijl ik er niet alle verstand van heb. Daarnaast (ik heb evenwichtsklachten) haal ik er zelf niet de steun uit die ik zou willen. Ik heb een coördinatiestoornis waardoor ik een balans probleem heb. Op mijn bijrijpaard die ik voor hem had had ik een zadel wat zo lekker zat, waardoor ik zelf ook beter ging zitten.

Mijn paard heeft een relatief korte rug waardoor niet ieder zadel geschikt is. Nu kreeg ik als tip van een stal genootje dat bijvoorbeeld kentaurs goeie betaalbare zadels hebben. Mijn oog viel aan de hand van wat onderzoek op bijvoorbeeld Ithaka. Echter zit ik nu een beetje met het probleem wat nou wijsheid is. Ik heb sterk het gevoel dat er wel iets anders moet met dit zadel en dat dat ons heel erg zou helpen ook in het rijden (ook van mijn kant uit). Alleen moet mijn paard toch echt wel een paar kilo's afvallen en we moeten echt weer gaan trainen en spieren opbouwen etc. Nu twijfel ik heel erg wat nou verstandig is wanneer ik moet gaan voor een nieuw zadel want hoe dan ook is een goed passend zadel, ondanks dat hij moet afvallen zeer belangrijk. Wat zou jullie advies hierin zijn? Als ik een zadelmaker bel wil degene mij uiteraard met alle liefde een zadel aanschaffen.

Willemijn

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard moet afvallen, maar wanneer een ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:48

Misschien kun je voor tijdelijk een tweedehands barefoot (boomloos) zadel van marktplaats of fb halen? Het enigste wat je dan echt moet controleren is ruggegraatvrijheid en pasvorm vd pommel, ik dacht dat op de barefoot website wel staat hoe dat moet. Dan kun je voorlopig met een gerust hart rijden. En als je paard weer stabiel op gewicht is verkoop je het barefoot zadel (kun je meestal voor ongeveer dezelfde prijs wel weer kwijt) en kun je weer een zadel laten aanpassen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:51

Als je paard nog zoveel gaat veranderen zou ik het nog niet doen of voor een goed aanpasbaar zadel gaan.

Mijn paard moest op dierenartsadvies afvallen en is in een paar maanden tijd 2 boommaten kleiner gegaan.
Als je dan geen aanpasbaar zadel hebt kun je steeds voor een nieuwe...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 14:00

Nouvel schreef:
Als je paard nog zoveel gaat veranderen zou ik het nog niet doen of voor een goed aanpasbaar zadel gaan.

Mijn paard moest op dierenartsadvies afvallen en is in een paar maanden tijd 2 boommaten kleiner gegaan.
Als je dan geen aanpasbaar zadel hebt kun je steeds voor een nieuwe...

Ja dat was mijn gevoel ook. Misschien dat ik dan eerder moet kijken met een onderlegger oid eventueel. Hij moet echt nog wel goed afvallen net op de plek achter zn schouder waar het zadel gaat liggen zit nog best een flinke vetstrook wat weg moet. Heb wel twee bomen die ik kan veranderen bij het huidige zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:02

En dat scheelt echt zomaar 1 of 2 boommaten..
Ik heb me daar echt op verkeken.
Had er een maat kleiner in gedaan en een paar weken later voelde ik met rijden even in de kamer en toen bleek ‘ie alweer bijna op zijn rug te liggen...
Ik heb toen inderdaad een paar weken met een onderlegger er tussen gereden en toen heeft de fitter ‘m weer op maat gemaakt en een smallere boom in gedaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:29

Persoonlijk zou ik bij een paard dat nog flink kan veranderen kijken of je een zadelmaker bij je in de buurt kan vinden die het kopijzer kan vervangen. Denk dat er veel meer zadelmakers zijn die daar bij kunnen helpen dan de dealers die je hebt gevonden.
Dan kan je wat langer sparen tot je paard weer wat meer in conditie is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:49

En misschien is een (tweedehands) Thorowgood zadel met vervangbare stukken een optie?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:09

Dat zijn wel goeie tips inderdaad. Bij de Tekna lukt het me we zelf om ze aan te passen. Ja hij moet wel echt flink veranderen nog. Juist net op de plekken waar het zadel ligt, achter het schouderblad zeg maar.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:11

Ik heb toevallig sinds recent mijn Prince saddle te koop!
jammer om weg te doen maar ik rij toch amper meer en dat is zonde na het maanden wachten om het eindelijk te ontvangen :D
Deze zadels bestaan uit een geheel flexibele basis (geen houten boom dus) en zitten het paard daarom jaarrond ondanks veranderingen in de bouw niet in de weg.
Het heeft veel schoudervrijheid en is ook geheel flexibel achter de schouders en is ook erg geschrikt voor paarden met korte ruggen en paarden die door bijvoorbeeld training of groei oid steeds veranderen in bouw.
goede combi tussen flexibiliteit en toch goede drukverdeling en steun.
Het is een best nieuw concept dacht ik.
Maar zo een zadel kun je dus met oog op het afvallen, daarna als die op gewicht is gewoon houden omdat die mee aanpast.
je kunt evt kijken voor info op de site van prince saddlery, daar staat uitgebreide info over de zadels.

Of wat iemand hierboven al zegt een barefoot inderdaad, zijn ook wel praktische zadels voor niet al teveel geld.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:35

FjeLOVER schreef:
Ik heb toevallig sinds recent mijn Prince saddle te koop!
jammer om weg te doen maar ik rij toch amper meer en dat is zonde na het maanden wachten om het eindelijk te ontvangen :D
Deze zadels bestaan uit een geheel flexibele basis (geen houten boom dus) en zitten het paard daarom jaarrond ondanks veranderingen in de bouw niet in de weg.
Het heeft veel schoudervrijheid en is ook geheel flexibel achter de schouders en is ook erg geschrikt voor paarden met korte ruggen en paarden die door bijvoorbeeld training of groei oid steeds veranderen in bouw.
goede combi tussen flexibiliteit en toch goede drukverdeling en steun.
Het is een best nieuw concept dacht ik.
Maar zo een zadel kun je dus met oog op het afvallen, daarna als die op gewicht is gewoon houden omdat die mee aanpast.
je kunt evt kijken voor info op de site van prince saddlery, daar staat uitgebreide info over de zadels.

Of wat iemand hierboven al zegt een barefoot inderdaad, zijn ook wel praktische zadels voor niet al teveel geld.

Je hebt pb

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:43

Als het zadel naar voor kantelt, kan je er voor tijdelijk een pro-lite pad ondersteken.

Heb je één van die 2 bomen die je hebt bij dit zadel al geprobeerd ?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:52

Je zou voor nu inderdaad een onderlegger kunnen gebruiken een frontriser van bijv acavallo.
Met de onderleggers van memoryfoam vind ik de vorm niet rigide genoeg omdat door warmte de foam zacht wordt.
Als je paard voldoende is afgevallen dan kun je kijken naar een ander zadel of een zadel dat nog makkelijk aanpasbaar is.
Maar het is wel belangrijk dat je paard ten alle tijden een zadel heeft dat hem niet belemmert in zijn bewegingen of drukt op de schoft.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 19:33

Pandora2 schreef:
Als het zadel naar voor kantelt, kan je er voor tijdelijk een pro-lite pad ondersteken.

Heb je één van die 2 bomen die je hebt bij dit zadel al geprobeerd ?

Ik heb nu de LeMieux versie besteld van zo'n pad dus ga kijken of dat wat helpt dat ik hem voor iets hoger maak. Zou best graag een op maat gemaakt zadel willen maar dat is nu bijna zonde.