Tong over het bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 19:52

Hoi,

Sinds kort doet mijn bijrijpaard zijn tong over het bit in die 8 jaar dat ik hem doe heeft ie dat nooit gedaan.
Hij is wel altijd sinds we hem hebben altijd met zijn mond bezig dit hebben we maar geaccepteerd.
2 jaar terug heb ik een bitfitter voor hem laten komen wegens het zo erg met mijn mond bezig te zijn. Bitje gevonden waarvan ie de hand iets makkelijk volgt. En de aanleuning beter van werd.
Dus nou rijden we al 2 jaar met het bitje. En toch sinds kort proberen zijn tong over het bit te doen. Heb al nieuwe bakstukken gehaald aangezien de ander uitgerekt waren werkte dus ook niet.
Nou komt volgende week wel de tandarts maar toch vind ik het apart.
Wat zou dr meer kunnen wezen als het straks niet met de tanden zijn. Want rij wel wedstrijden bijna Z startgericht als ie dit doet zie ik het niet voor me dat ie in de toekomst met stang en trens zou kunnen rijden. Bitloos is geen optie want dan zet ie de hals er op en gaat ie vandoor ook met hackemore...
hij is 15 nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:56

Hoe krijg je het voor elkaar dat bakstukken uitgerekt zijn :?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 19:58

Gloa schreef:

Er zit helastiek in mijn hoofdstel bij het kopstuk. Zelf ook geen idee hoe en wat.

En het is leer de paardenwinkel waar ik het ook over had zeiden ook van op een geven moment rekt leer uit ofzo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:00

Togn over het bit kan ook ongemak zijn. Ken een paard die op die manier liet zien dat ie hko had. Maar soms is tong over het bit een symptoom van een lichamelijk probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:11

trysteffy schreef:
Gloa schreef:

Er zit helastiek in mijn hoofdstel bij het kopstuk. Zelf ook geen idee hoe en wat.

En het is leer de paardenwinkel waar ik het ook over had zeiden ook van op een geven moment rekt leer uit ofzo.

Maar dan nog. Hoe hoog heb je het bit hangen dat je echt kracht nodig hebt op de bakstukken? Als de mijne op het bit loopt te knabbelen dan bollen de bakstukken zelfs helemaal op.

Cinnepin

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:19

Ik lees eigenlijk dat je het bit gebruikt als rem, want bitloos kan niet omdat hij er dan vandoor gaat. Een bit is geen rem.
Dus gebruik je het bit al verkeerd, misschien dat dat ook de rede is dat hij zijn tong erover gooit? Pijn?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:22

Cinnepin schreef:
Ik lees eigenlijk dat je het bit gebruikt als rem, want bitloos kan niet omdat hij er dan vandoor gaat. Een bit is geen rem.
Dus gebruik je het bit al verkeerd, misschien dat dat ook de rede is dat hij zijn tong erover gooit? Pijn?

Alsof je een paard dat aan de kletter gaat op je stem en zit terug krijgt.Soms is dit gewoon nodig.

Goed dat je zijn mond na laat kijken ts.Misschien kan de tandarts ook meekijken of het bit nog goed ligt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:39

tot hij het bit tussen de kiezen zet. Maar blijf erbij dat een bit geen rem is

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:47

Tongproblemen komen ook met regelmatig uit de rug... Ik zou me als ik jou was daar eerst op focussen voordat je je vastpint op bit en mond.

Cinnepin schreef:

Interessante interpretatie, misschien wil je dit te graag lezen?

TS schrijft enkel dat het paard er met een hackamore vandoor gaat. Sommige paarden zijn gewoon geen match voor bitloos. Dat betekent nergens dat ze het bit als rem gebruik :?

Paard is al jaren veel met de mond bezig, dat komt mijns inziens eerder voort uit het niet volledig willen loslaten van het lijf dan met degene die het stuur in handen heeft. Want een paard dat aan de mond wordt gereden wordt alle kans ontnomen om druk te zijn met het bit. En daar krijg je ook echt geen fatsoenlijke M2 oefeningen uit :roll:

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:49

Zit er een patroon in wanneer hij zijn tong over het bit gooit? Bij bepaalde oefeningen oid?
Ik neem aan dat zijn tanden ook zijn geen gecontroleerd?

Tevens hoef je niet met stang en trens te rijden wanneer je de Z voorbij bent. Als jouw paard fijner loopt op een gewoon bit, waarom dan iets anders er in hangen?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 21:15

Als ik stelling vraag of mijn teugels op maat wil doen voornamelijk.

Klopt hij wilt niet altijd zijn lichaam lostlaten. Voor de M2 krijgen we nog wel redelijk mooie punten voor.. rond de 190. Maar wat er dan soms wel staat in de protocol mond opengespeerd dat gaat vaak wel in de galop maar in stap en draf hoor ik hem echt zijn mond bezig zijn zeker als hij gespannen is ik schaam me soms echt er voor of ik heel hard in zijn mond bezig ben ofzo dat ik met 2 pinken dan rij omdat ik dan weer als ik meer ga vragen dat het nog erger word.. en ik meen het ik heb serieus nooit een paard zo erg horen kauwen om zo te zeggen. Dan gemiddeld ander paard... en we zijn daar al jaren aan het uitzoeken hoe en wat en waarom ie dat doet en niemand weet het... want hij heeft het bij iedereen die ik er op heb gelaten zelfs iemand die totaal geen kracht heeft door een ziekte...
hij heeft ook wel eens dagen dat ie zijn mond dicht houd.
En dan sinds paar weken dan voor het eerst een tong over het bit.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 21:25

Hij heeft wel een diastasen daar voor word ie volgende week ook op gecontroleerd zou het daar ook mee te maken kunnen hebben? Die heeft de tandarts 2 jaar geleden ondekt trouwens

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:31

trysteffy schreef:
Als ik stelling vraag of mijn teugels op maat wil doen voornamelijk.

Klopt hij wilt niet altijd zijn lichaam lostlaten. Voor de M2 krijgen we nog wel redelijk mooie punten voor.. rond de 190. Maar wat er dan soms wel staat in de protocol mond opengespeerd dat gaat vaak wel in de galop maar in stap en draf hoor ik hem echt zijn mond bezig zijn zeker als hij gespannen is ik schaam me soms echt er voor of ik heel hard in zijn mond bezig ben ofzo dat ik met 2 pinken dan rij omdat ik dan weer als ik meer ga vragen dat het nog erger word.. en ik meen het ik heb serieus nooit een paard zo erg horen kauwen om zo te zeggen. Dan gemiddeld ander paard... en we zijn daar al jaren aan het uitzoeken hoe en wat en waarom ie dat doet en niemand weet het... want hij heeft het bij iedereen die ik er op heb gelaten zelfs iemand die totaal geen kracht heeft door een ziekte...
hij heeft ook wel eens dagen dat ie zijn mond dicht houd.
En dan sinds paar weken dan voor het eerst een tong over het bit.

Dan zou ik het toch echt verder in het lijf zoeken :j Zo klinkt het een beetje alsof hij wel de prikkel verwerkt dat hij iets op manier X moet oplossen (ofwel van achter naar voren) maar hij ergens in het lijf vast loopt.

En ach, als hij de mond open kan doen heb je de neusriem in ieder geval niet te strak :D Hoeft men daar in ieder geval niet bang voor te zijn :')

Ik bedoelde overigens dat wanneer jij een bekkentrekker zou zijn, hij echt geen M2 zou lopen.
Niet dat hij op dit moment geen M2 zou kunnen lopen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:34

trysteffy schreef:
Hij heeft wel een diastasen daar voor word ie volgende week ook op gecontroleerd zou het daar ook mee te maken kunnen hebben? Die heeft de tandarts 2 jaar geleden ondekt trouwens

Tsjah... dat zou natuurlijk kunnen als er daadwerkelijk iets tussen zit. Je paard kan dan ook het bit aangrijpen in de hoop dat hij rommel tussen de kiezen weg kan krijgen...

Dit kan afhankelijk van hoelang hij al diastasen heeft ook aangeleerd gedrag zijn geworden natuurlijk. Al zou ik daar niet meteen vanuit gaan...