Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:35

Singel kan zeker een stuk langer, maar het schuiven zou ik eerder in het zadel zoeken, en dan met name in de bevestiging van de singelstoten.
Doordat die erg vooraan liggen heeft het zadel veel minder "houvast" op het paard. Persoonlijk zou ik ook nooit voor een zadel kiezen wat enkel vooraan 2 singelstoten heeft(en dusdanig dicht op elkaar ook) maar altijd willen dat er ook een singelstoot verder van achteren komt. (of nog beter op 3 plekken bevestigd is.
http://anatomica.nl/filosofie/ Zie hier onderaan de pagina het hoe of wat.

Zie overigens dat het een barok zadel is, ook deze hebben normaal gesproken ook een bevestigingspunt meer naar achteren liggen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:14

Ja dat is zeker mogelijk, was er al een beetje bang voor dat het daar van kwam. Ander zadel gaat hem zeker niet worden (het ligt verder ook goed en is correct op maat gemaakt, schuift tijdens het rijden niet).

Enige verbetering d.m.v. een andere singel zou toch prettig zijn. Langer is duidelijk (zou 70cm goed zijn?), nou het type nog, als iemand daar tips voor heeft?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:16

Vandaag m’n nieuwe singels binnen gekregen om te testen.

BR banaan
Afbeelding

BR recht
Afbeelding

Normale neopreen (zie hier gelijk het ‘probleem’ van ongelijke gaatjes)
Afbeelding

Allemaal 70cm en op dezelfde hoogte (andere zijde 1 gaatje hoger dan deze zijde). Ik vind de lengte wel prima, want hij is nu op z’n dikst, dus wil iets ruimte houden.

goesju

Berichten: 239
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:42

Wat een interessant topic!

Vandaag heb ik de zadelmaker voor mijn paard gehad. Mede door dit topic heb ik besloten dat de singel die ik nu heb, te kort voor mijn paard is. Daar was de zadelmaker het mee eens.

Momenteel heb ik deze singel, een Hulsebos, recht model dressuursingel van 55 cm. https://hulseboszadels.nl/product/recht ... ur-singel/

In het verleden heb ik een anatomische singel gehad, ook van Hulsebos maar door mijn paard zijn dikke buik was deze singel niet geschikt voor hem.

Nu wil ik graag mijn huidige singel houden alleen dan in 70 cm. Die komt net onder/ op het dekje, maar komt wel goed voorbij de vetrollen op mijn paard zijn schouders. 65 cm zit op het randje, waardoor ik bang ben dat die niet gaat passen. Het is heel moeilijk om hem af te laten vallen en op gewicht te houden, dus ik ga liever voor een iets langere singel.

Nu vind ik €170,- vrij veel geld voor een singel. Dus ik vraag me af of jullie misschien alternatieven weten voor een iets goedkopere singel in hetzelfde model?

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:52

@Dispar_Vulgo, de BR banaan vind ik van de drie het beste liggen :j

Neopreen trekt hem echt naar voren

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:09

Drico schreef:
@Dispar_Vulgo, de BR banaan vind ik van de drie het beste liggen :j

Neopreen trekt hem echt naar voren


Eens!

De banaan geeft ook net wat meer ruimte in de oksel, wel vind ik de lengte op het randje, zelf was ik voor 5-10 cm langer gegaan. Maar als ik het goed heb dan heeft die BR geen leer en zal die dus nog wel wat oprekken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:10

goesju schreef:
Wat een interessant topic!

Vandaag heb ik de zadelmaker voor mijn paard gehad. Mede door dit topic heb ik besloten dat de singel die ik nu heb, te kort voor mijn paard is. Daar was de zadelmaker het mee eens.

Momenteel heb ik deze singel, een Hulsebos, recht model dressuursingel van 55 cm. https://hulseboszadels.nl/product/recht ... ur-singel/

In het verleden heb ik een anatomische singel gehad, ook van Hulsebos maar door mijn paard zijn dikke buik was deze singel niet geschikt voor hem.

Nu wil ik graag mijn huidige singel houden alleen dan in 70 cm. Die komt net onder/ op het dekje, maar komt wel goed voorbij de vetrollen op mijn paard zijn schouders. 65 cm zit op het randje, waardoor ik bang ben dat die niet gaat passen. Het is heel moeilijk om hem af te laten vallen en op gewicht te houden, dus ik ga liever voor een iets langere singel.

Nu vind ik €170,- vrij veel geld voor een singel. Dus ik vraag me af of jullie misschien alternatieven weten voor een iets goedkopere singel in hetzelfde model?


Heb je een foto van je paard met zadel aangesingeld?

goesju

Berichten: 239
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:30

Daphara schreef:
goesju schreef:
Wat een interessant topic!

...
Heb je een foto van je paard met zadel aangesingeld?


Ik zal morgen een duidelijke foto maken. Nu heb ik alleen oude foto's en foto's van opzij.

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:36

@Goesju: Waar je wel op moet letten, deze singel heeft nog een heel stuk "flap" extra boven de gespen, daardoor ben je van een ander model denk ik wel een langere singel nodig(tenzij die ook zo'n flap hebben)
Volgens mij heeft Rossner en IR een vergelijkbare singel.
https://www.divoza.com/nl/rossner-super ... suursingel Deze is wel wat ronder.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:51

Ik heb de singel van kramer binnen morgen gaan proberen.
Wel erg mooie kwaliteit leer en boterzacht alleen ziet 70cm er opeens wel lang uit :=

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:21

Daphara schreef:
De bont singel is zo’n 15 cm te kort, de singel op de tweede foto mag ook 5 cm langer. Ik vind persoonlijk op de 2e foto de singel al beter liggen dan de eerste foto. Op de 2e foto hoeft je paard toch ook niet af te vallen, op de eerste wel wat.

Ik geloof dat de eerste foto is wat je nu hebt, dus het meest recent genomen?
Dan zou ik een 15 cm langere asymmetrische singel adviseren. Dat geeft de buik iets meer ruimte.
Crescent is nog net niet nodig, zeker niet als de pony op dieet is/gaat.

Hoe lang is de huidige singel tussen de gespen officieel?


Zeer later reactie net de singel opgemeten en tussen de gespek kom ik uit op 55 cm.. hierbij ook nog een foto na t rijden met de huidige singel.. als ze dr been naar voren heeft vind ik t redelijk liggen dan denk ik nog best ruimte achter dr oksel maar recht is dat helaas niet t geval, nu zat ik te denken valt prolite dan ook onder assymetrisch?


Afbeelding

Afbeelding


Vind dit trouwens echt een mega interessant en fijn topic, hoe iedereen elkaar helpt en goede adviezen geeft en van elk paard leer je weer een beetje.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:07

Zojuist tweedehands een QHP Banana in 75cm gekocht, we zullen zien of die qua maat past en of het helpt.
Volgende week ook de check weer van het zadel dus kan ze mooi meekijken met de singel(s) (heb ook de hkm banaansingel gekocht bij agradi)

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:30

Sterrenpony schreef:
Ik heb de singel van kramer binnen morgen gaan proberen.
Wel erg mooie kwaliteit leer en boterzacht alleen ziet 70cm er opeens wel lang uit :=


Ik heb hem ook binnen en hij is inderdaad best een stuk langer dan de 60cm. Ben heel benieuwd maar vrees dat hij te lang is! De 60cm moest ik nog terug sturen. Mocht hij te lang zijn, is er iemand die interesse heeft in een 70cm donkerbruine banaansingel? Anders stuur ik hem terug haha.

Afbeelding

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:37

Ik kom van een 65cm af dus is maar 5cm langer maar door de vorm ziet hij er zoveel langer uit.
Morgen ochtend ga ik rijden en testen en zal ik ook een foto plaatsen ervan

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:40

xLiez, jammer dat die donkerbruin is, ik heb zwart nodig!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:05

xLiez schreef:
Sterrenpony schreef:
Ik heb de singel van kramer binnen morgen gaan proberen.
Wel erg mooie kwaliteit leer en boterzacht alleen ziet 70cm er opeens wel lang uit :=


Ik heb hem ook binnen en hij is inderdaad best een stuk langer dan de 60cm. Ben heel benieuwd maar vrees dat hij te lang is! De 60cm moest ik nog terug sturen. Mocht hij te lang zijn, is er iemand die interesse heeft in een 70cm donkerbruine banaansingel? Anders stuur ik hem terug haha.

[ [url=m/XGNVjm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je gaat het toch wel eerst passen?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:14

Daphara schreef:
Drico schreef:
@Dispar_Vulgo, de BR banaan vind ik van de drie het beste liggen :j

Neopreen trekt hem echt naar voren


Eens!

De banaan geeft ook net wat meer ruimte in de oksel, wel vind ik de lengte op het randje, zelf was ik voor 5-10 cm langer gegaan. Maar als ik het goed heb dan heeft die BR geen leer en zal die dus nog wel wat oprekken.


Ik vind de banaan singel ook veel fijner zitten!
Qua lengte wil ik niet langer, want dan wordt hij in de winter echt te lang.
Ik denk dat het bont ook nog wat ‘platter’ wordt met wassen/gebruik en mijn paard blaast zich op, dus als ik erop zit gaat hij nog een gaatje strakker.

De BR bont singels zijn inderdaad geen leer maar stof van binnen.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:41

Daphara schreef:
xLiez schreef:

Ik heb hem ook binnen en hij is inderdaad best een stuk langer dan de 60cm. Ben heel benieuwd maar vrees dat hij te lang is! De 60cm moest ik nog terug sturen. Mocht hij te lang zijn, is er iemand die interesse heeft in een 70cm donkerbruine banaansingel? Anders stuur ik hem terug haha.

[ [url=m/XGNVjm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je gaat het toch wel eerst passen?


Jazeker! Morgenochtend :D

bora

Berichten: 1392
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:05


xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:17

Helaas singel is te lang! Mocht iemand interesse hebben dan is hij te koop. Ik moet hier nog twee gaatjes aansingelen maar dat kan dus echt niet! Kon er zo nog een hele hand onder kwijt :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xLiez op 06-08-20 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:42

Hier mijn singel geprobeerd vandaag bij mij zit doe goed *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:33

Sterrenpony schreef:
Hier mijn singel geprobeerd vandaag bij mij zit doe goed *\o/*

[ [url=m/12Ieb9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5EzZUI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1boi9i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zadel blijft ook beter op z’n plek liggen met deze singel het trekt niet meer het hele zooitje die paar cm naar voren

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:35

Ik heb ook de QHP Bold binnen gekrekgen. Helaas was hij niet beschikbaar in 70cm dus heb ik nu 75 (vorige singel was 60). Hopelijk niet te lang, kan 'm vanavond of anders morgen proberen. Ben benieuwd!

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:44

Sterrenpony schreef:
Hier mijn singel geprobeerd vandaag bij mij zit doe goed *\o/*

[ [url=m/12Ieb9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5EzZUI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1boi9i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind hem inderdaad heel mooi liggen zo! Mijn pony is iets korter waardoor singel en zadel best snel tegen elkaar aan komen helaas. De 70cm vouwt bij mij wel beter om de 'oksel' heen maar ik kan gewoon een vuist onder de singel doen en dan zit hij al op het hoogste gaatje.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:07

Afbeelding
QHp banana van marktplaats gekocht, hopen dat 75cm past! :j
Vanavond maar even kort passen