Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:27

maralyn schreef:
:') bijna net zo erg als zadels....


Absoluut waar! Zadels spannen dan nog wel de kroon aangezien je daar ook nog van zadelmakers afhankelijk bent maar gelukkig kan ik eindelijk hoofdstel, zadel en singel afvinken! *\o/*


Avalanche schreef:
Nou mooi dat je nieuwe singel een succes is :D :')

Ik kan me herinneren dat er ooit een tweedehands winkel was in paardenspullen, in Veenendaal was dat geloof ik. Misschien leuk om weer zoiets te beginnen.


Ik zat bijna te denken om een passervice te beginnen :'). Wel voor het wat dikkere, uhhhh, bredere paard dan :Y)

En ik kreeg al wat PB's dus ter info;
Spoiler:
Ik heb iig een Edix crescent 80, Kramer crescent 80, Stubben Equisoft 75, Butterfly singel 80, HH Freefit memoryfoam 70. Van de rest moet ik nog achterhalen wat wat precies is :')

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:11

Ik heb toch ook even hulp nodig..

Sinds december een nieuw zadel. Daarna verder gereden met m'n huidige singel, een tribal van 70cm. Nu helaas sinds vrijdag een wondje door de singel. Vind het zo gek, omdat we al 4 maand zo rondrijden (deze singel zelf hoort al zeker 2 jaar bij dit paard) en dan nu pas een wondje.. Zou dat in ons geval nog door een niet passende singel kunnen komen? Even een foto bijgevoegd voor het idee. Foto is al wel wat ouder, deze is van januari.
Afbeelding

Wat voor singel zou eventueel passend kunnen zijn voor ons?

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 00:33

Komt het wondje dan wel van de singel? Als je er naar alle tevredenheid mee rondrijdt lijkt me dat niet logisch.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 01:07

DemiSisa schreef:
Ik heb toch ook even hulp nodig..

Sinds december een nieuw zadel. Daarna verder gereden met m'n huidige singel, een tribal van 70cm. Nu helaas sinds vrijdag een wondje door de singel. Vind het zo gek, omdat we al 4 maand zo rondrijden (deze singel zelf hoort al zeker 2 jaar bij dit paard) en dan nu pas een wondje.. Zou dat in ons geval nog door een niet passende singel kunnen komen? Even een foto bijgevoegd voor het idee. Foto is al wel wat ouder, deze is van januari.
[ [url=m/bO2JbA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor singel zou eventueel passend kunnen zijn voor ons?


Waar zit het wondje?
Heb je een redelijk recente standfoto?

Doordat het linker voorbeen naar achteren staat is de ligging zo niet goed te zien en in 4 maand kan er veel veranderen.

De tribal is een asymmetrische singel zonder buikuitsnede toch? Met vrij veel leer boven de gespen. Ik schat in dat je misschien nog wel een maatje groter mag, maar daarvoor moet ik eerst een recente foto zien. Ook is het belangrijk te kijken naar de ruimte achter de elleboog, zit daar ook het wondje?

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:17

Voor het rijden zat het wondje er nog niet, erna wel.. ik dacht eerst dat het van mijn been/spoor kwam, maar gisteravond even weer gepast en de singel valt eroverheen dus mijn spoor is sowieso niet de oorzaak, been lijkt ook heel onlogisch..
Wondje zit aan de buik kant.


Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de meest recente foto’s die ik heb, maar ook van januari. Hij is sindsdien niet heel veel veranderd. Kan vanavond eventueel kijken of ik een nieuwe kan maken. Foto van de singel zelf heb ik zo niet, maar het is in ieder geval een anatomisch gevormde singel. Als je op google Tribal singel zoekt, heb je wel enkele foto’s.

Edit: niet vandaag maar gisteravond :o

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 03:42

DemiSisa schreef:
Voor het rijden zat het wondje er nog niet, erna wel.. ik dacht eerst dat het van mijn been/spoor kwam, maar gisteravond even weer gepast en de singel valt eroverheen dus mijn spoor is sowieso niet de oorzaak, been lijkt ook heel onlogisch..
Wondje zit aan de buik kant.


[ [url=m/JyNmFX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/86dgSB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn de meest recente foto’s die ik heb, maar ook van januari. Hij is sindsdien niet heel veel veranderd. Kan vanavond eventueel kijken of ik een nieuwe kan maken. Foto van de singel zelf heb ik zo niet, maar het is in ieder geval een anatomisch gevormde singel. Als je op google Tribal singel zoekt, heb je wel enkele foto’s.

Edit: niet vandaag maar gisteravond :o


Als je de tijd hebt, maak dan even recente foto’s van je paard opgezadeld, aangesingeld en vierkant staand. Dan ook even foto’s van het wondje en de precieze locatie.

Recent beeld is het enige dat werkt.

Totdat je (indien nodig) een andere singel hebt, zou ik sowieso voorlopig een bontje om je huidige singel gaan doen om erger te voorkomen.

xSCWx
Berichten: 7075
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:44

Ik denk dat het komt omdat ze nu in zomervacht gaan/al zijn. Mijn paard heeft ook ineens een druk plek van zijn singel (waar ik al een jaar mee rij), ik weet dat mijn vorige pony in het voorjaar ook ineens zo’n zelfde soort druk plek had (beetje opgezet alsof er wat vocht onder de huid zit/beurse plek). Verder nooit last van.

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:45

Afbeelding
Ik vermoed inderdaad wel dat dat de grootste reden is. Maar wil het toch graag even zeker weten. Deze foto is van vandaag. Geen tijd gehad een goede foto met zadel te maken, dus dat volgt morgen. Maar hier zie je nog wel waar het plekje zit. Is echt net de rand waar de singel zit.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:56

DemiSisa schreef:
[ [url=m/45RiIy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vermoed inderdaad wel dat dat de grootste reden is. Maar wil het toch graag even zeker weten. Deze foto is van vandaag. Geen tijd gehad een goede foto met zadel te maken, dus dat volgt morgen. Maar hier zie je nog wel waar het plekje zit. Is echt net de rand waar de singel zit.


Als ik dit zie, denk ik toch meteen een te hoge druk achter de ellebogen op de singel, waardoor die in de beweging gaat schuren.

We wachten de foto’s van morgen nog even af.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:49

Lijkt het zo of zit er achter het wondje ook een plek in de vacht? Want dan zou ik eerder denken aan een schuurplek van je laarzen.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:52

Ik denk hetzelfde als Celebi. Ik vind het ook heel onlogisch dat je 2 jaar lang naar alle tevredenheid met een singel rijdt, je nu opeens wondjes van de singel hebt. Plus dat ik daarachter ook een schuurplek van je laarzen denk te zien.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:56

Avalanche schreef:
Ik denk hetzelfde als Celebi. Ik vind het ook heel onlogisch dat je 2 jaar lang naar alle tevredenheid met een singel rijdt, je nu opeens wondjes van de singel hebt. Plus dat ik daarachter ook een schuurplek van je laarzen denk te zien.


Maar de plek zit volgens haar onder de singel toch? Dan kan het niet van de laarzen zijn.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 00:01

Ja maar ga even na: je rijdt 2 jaar lang met de singel. Dat zijn dus 4x een verharing, 4x veranderen van conditie, waarschijnlijk ook bijleren qua rijden in die 2 jaar, en al die tijd geeft de singel geen problemen. Naar volle tevredenheid wordt aangegeven.
Hoe logisch is het dan de oorzaak van de wondjes bij de singel te zoeken?

Uiteraard is bij verharen de vacht wat kwetsbaarder, maar dan had je het bij de eerste keer verharen toch moeten merken? En daarna elke verharing weer. Maar dat is 4x niet gebeurd.
Dan zou ik het probleem niet in eerste instantie bij de singel zoeken, als die nooit eerder een probleem gegeven heeft.

MyWishMax

Berichten: 25483
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:52

Ik reed al 4 jaar met dezelfde singel en toen moest er een bontje om, want zonder wordt er 1 plek kaal. Gaat niet open ofzo, of dat hebben we nooit afgewacht. Maar dat is begonnen na een wondje die ze niet van de singel kreeg, maar dus blijkbaar wel erg gevoelig/kwetsbaar is geworden. Was echt wel een lelijk wondje, of eigenlijk meerdere maar 1 onder de singel, waardoor we een week of 2 geen singel om gedaan hebben, ook geen longeersingel. Toen dachten we dat het goed genezen was, maar met singel werd het toch weer kaal. Bontje erom en na paar weken weer geprobeerd, maar werd weer kaal na een aantal keer.

Zoiets kan ook nog. Gewoon lompigheid, wondje oplopen en daarna dus gevoelig voor de singel geworden, terwijl de singel niet de oorzaak is.

Daphne__
Berichten: 12494
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:27

De singel is wel goed schoon en onderhouden? Na een paar jaar kan een leren singel, zeker minder onderhouden, natuurlijk makkelijk een harde ribbel oid gekregen hebben in het leer en daardoor nu problemen geven.

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:41

Singel was toevallig vlak voor het wondje ontstond nog schoongemaakt. En met mijn been inderdaad wel haar weggehaald door verharen, maar hoe ik de singel ook leg, wondje zit telkens echt onder de singel, dus een andere optie dan singel kan er mijn inziens niet zijn.. Heb even teruggekeken en vorig jaar precies hetzelfde, in de verhaarperiode van t voorjaar ook wel eerder bij mn benen de haren in zomervacht. En kom natuurlijk niet met mijn voet onder de singel.

Ik maak hem regelmatig schoon met gewoon een vochtig doekje en echt invetten ongeveer 1x per maand.

Artimes

Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:47

Ik heb dat ook wel gehad, jaren geen probleem met singel en dan ineens wondjes, naar mijn idee komt het ook door verandering van paard, dan is de vorm niet meer passend.

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:52

Ik heb natuurlijk ook sinds 4 maand een goed op maat gemaakt zadel. Daarnaast is hij behoorlijk afgevallen, toen ik hem ruim 1,5 jaar geleden kocht was hij echt tonnetje rond.. ik heb niet heel veel verstand van singels; dus wie weet is de combi van deze singel en zadel wel gewoon net teveel geweest, waardoor in tegenstelling tot eerdere jaren er nu een wondje is ontstaan

Artimes

Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:54

DemiSisa schreef:
Ik heb natuurlijk ook sinds 4 maand een goed op maat gemaakt zadel. Daarnaast is hij behoorlijk afgevallen, toen ik hem ruim 1,5 jaar geleden kocht was hij echt tonnetje rond.. ik heb niet heel veel verstand van singels; dus wie weet is de combi van deze singel en zadel wel gewoon net teveel geweest, waardoor in tegenstelling tot eerdere jaren er nu een wondje is ontstaan


Ja dat kan heel goed, wel irritant altijd, gaat de zoektocht weer van start :+

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:53

Oh het is al 2x eerder gebeurd begrijp ik? Dan vind ik het verhaal logischer.

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:09

Nee, dit is de eerste keer dat hij een wondje heeft. Maar vorig jaar al wel met de ruiperiode dat hij daar ook al eerder door de vacht heen was dan rest van zijn lichaam.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:10

Ok dan snap ik het beter :j

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:58

DemiSisa schreef:
Ik heb natuurlijk ook sinds 4 maand een goed op maat gemaakt zadel. Daarnaast is hij behoorlijk afgevallen, toen ik hem ruim 1,5 jaar geleden kocht was hij echt tonnetje rond.. ik heb niet heel veel verstand van singels; dus wie weet is de combi van deze singel en zadel wel gewoon net teveel geweest, waardoor in tegenstelling tot eerdere jaren er nu een wondje is ontstaan

Je paard kan in 4 maanden wel veranderen in bespiering, kan ook je zadel niet goed meer passen. Deze zou ik laten checken.

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:06

Heb foto’s gemaakt. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7075
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:11

Dit is ook precies de plek waar mijn paard momenteel een verdikking heeft door de singel.