Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:25

Avalanche schreef:
Hij ligt idd wat naar achteren, maar je zadel wil ook achterover. Kan door de pad komen die eronder ligt.

Maar ik vind het niet alarmerend, en voor dit paard zou ik ook niets anders dan recht willen.


Ik heb er inderdaad een pad onder met aan de voorkant een dunne vulling erbij.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:28

Daphara schreef:
nuevo_mien schreef:
Ik lees al een poosje mee maar nog niet echt iets vergelijkbaar gevonden...
Ik vind de singel zo ver naar achteren liggen. Hij geeft verder geen signalen of dat hij zadel/ singel onprettig vindt.
Singel is een 100 cm barato rechte vz singel.
Zadel is eind vorig jaar aangemeten.
Wat zouden evt andere opties kunnen zijn?
[ [url=m/eUCv08.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vSULCU.jpg]Afbeelding[/url] ]
En na het rijden:

[ [url=m/bNwWt9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TbaaY3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Standfoto van afgelopen zomer:

[ [url=m/uedpIj.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat heb jij een Eikel van een paard, sorry flauw grapje (maar wat lijkt dat brandmerk op een eikel)

Eens met bovenstaande opmerkingen, ik denk dat je eerst een zadelpasser nodig hebt.
Ik zou ook wel een foto of filmpje van flink aan het werk willen zien, want meestal als een zadel naar voren gaat, gaat de singel mee, bij jou gaat die de andere kant op en dat is interessant om verder te onderzoeken. Op welke gaatjes is de singel aan beide kanten aangesingeld?

Maar wel een lief eikeltje;)
Singel zit op beide kanten op 4. Het een na hoogste / strakste gaatje.
Zadelpasser komt binnenkort. Standaard na 3 maanden gebruik van zadel een consult.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:30

Ik ben benieuwd wat de zadelpasser gaat zeggen. Bedankt voor het meekijken.
Ik denk dat ik de voorste pads er dan weer uit haal. Dat had ik gedaan omdat hij nog overbouwd is.

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:59

nuevo_mien schreef:
Ik ben benieuwd wat de zadelpasser gaat zeggen. Bedankt voor het meekijken.
Ik denk dat ik de voorste pads er dan weer uit haal. Dat had ik gedaan omdat hij nog overbouwd is.


Heb een zadelmaker ook wel eens horen zeggen dat als je voor opvult met zo’n pad met 6 vlakken je midden / helemaal ook moet doen anders kun je bruggen creeren.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:36

Hannanas schreef:
nuevo_mien schreef:
Ik ben benieuwd wat de zadelpasser gaat zeggen. Bedankt voor het meekijken.
Ik denk dat ik de voorste pads er dan weer uit haal. Dat had ik gedaan omdat hij nog overbouwd is.


Heb een zadelmaker ook wel eens horen zeggen dat als je voor opvult met zo’n pad met 6 vlakken je midden / helemaal ook moet doen anders kun je bruggen creeren.


Mijn ruin is standaard overbouwd, dat moet imo met de fit van een zadel opgevangen worden, niet door pads. Door vooraan extra vulling in een pad te stoppen kan het goed zijn dat het zadel te strak van voren geworden is. Ik zou het pad er eens helemaal onder weg halen en dan kijken hoe het zadel ligt.

MyWishMax

Berichten: 25479
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:32

Hannanas schreef:
nuevo_mien schreef:
Ik ben benieuwd wat de zadelpasser gaat zeggen. Bedankt voor het meekijken.
Ik denk dat ik de voorste pads er dan weer uit haal. Dat had ik gedaan omdat hij nog overbouwd is.


Heb een zadelmaker ook wel eens horen zeggen dat als je voor opvult met zo’n pad met 6 vlakken je midden / helemaal ook moet doen anders kun je bruggen creeren.


Ik gebruik wel eens een pad om de tijd te overbruggen tot de zadelmaker komt als het zadel niet meer ideaal ligt. Maar idd ik doe altijd het midden meenemen. Of ik nu voor wil opvullen of achter, het midden doe ik altijd. Niet ideaal en zadel moet passen zonder, maar wel fijner voor mijn paard om even die paar dagen of weken te overbruggen.

Vroeger longeerde ik dan gewoon, maar dat doen we niet meer. Heb wel samen met fysio en zadelmaker gekeken en besproken hoe en wat.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:05

Oké dat van het midden opvullen wist ik niet. Thanks!

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:08

Dat soort dingen kun je beter niet op eigen houtje doen, soms is het nodig twee of driemaandelijks er een zadelmaker bij te hebben omdat je paard zo veranderd.

MyWishMax

Berichten: 25479
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:21

Hannanas schreef:
Dat soort dingen kun je beter niet op eigen houtje doen, soms is het nodig twee of driemaandelijks er een zadelmaker bij te hebben omdat je paard zo veranderd.


Eens. Ik heb het eerst overlegd of het kon voor korte tijd en ook waar ik op moet letten. Ondanks 3 of 4 keer per jaar controle wil er nog wel eens wat veranderen waardoor het toch niet meer goed ligt. Niet heel erg, de meeste mensen zouden pas veel later bellen, maar paard reageert er snel op. Niet heftig, maar ik voel het en mijn lijf is erg slecht en ik krijg dan extra last. Met onderlegger kunnen we beide iets beter rijden :')

Maar zonder uitleg had ik het niet gedaan. Vandaar dat ik eerst altijd gewoon longeerde tot het aangepast kon worden. Soms waren dat 3 weken dat we niet reden en alleen aan de longe.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:55

Wat een interessant topic. Ik heb al heel lang een DK singel maar vraag me af of die voor mijn paard wel het fijnste is. Kunnen jullie daar iets van zeggen aan de hand van deze foto’s?

De reden dat ik aan het kijken ben is dat ze wat bozig is met het opzadelen. Ik heb haar fysiek helemaal laten controleren en dat is allemaal goed. Ik heb een ander zadel maar het boos zijn is nog niet weg. Volgende ding om te proberen is de singel.

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:01

voyou schreef:
Wat een interessant topic. Ik heb al heel lang een DK singel maar vraag me af of die voor mijn paard wel het fijnste is. Kunnen jullie daar iets van zeggen aan de hand van deze foto’s?

De reden dat ik aan het kijken ben is dat ze wat bozig is met het opzadelen. Ik heb haar fysiek helemaal laten controleren en dat is allemaal goed. Ik heb een ander zadel maar het boos zijn is nog niet weg. Volgende ding om te proberen is de singel.

[ [url=m/Ng1hne.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VQax10.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze singel is recht met een breed middenstuk?

Ik kan door de afdekking niet goed zien waar de gespen liggen, heb je ook standfoto’s?

Wat me wel opvalt is dat je zelf niet in het midden van je zadel zit, maar op de achterste helft en dat je op beide foto’s voorover zit, hoe ligt je zadel?

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:27

Hij is recht inderdaad met een breed middenstuk. Ik zal morgen een standfoto maken.
Ik kan prima zitten in het zadel volgens mij. Ik had foto’s gezocht waar de singel goed te zien was… Het is een jong paard dus ik ben wat meer voorover gaan zitten. Maar we gaan weer steeds meer rechtop:
Afbeelding

different1
Berichten: 3652
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:19

Wil iemand meedenken?

Aan de hand van dit topic de banaansingel van kerbl gekocht wat erg goed bevallen is, maar inmiddels is ie versleten.
https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

De merrie heeft 8 veulens gehad en is nu weer op de rit na een blessure, waardoor haar buik gewoon weer wat meer hangt.
Een banaanvormige is dan ook gewoon echt een must!
Nu had ik de cavalliero singel gekocht, met fake bont maar hij kruipt naar voren ;(
https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm

Welke betaalbare singel is het meest banaanvormig, liefst zonder elastiek.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:50

Met singels zou ik bijna willen zeggen 'don't change a winning team'. Ben zelf ook heel tevreden over de Kerbl singels. Maar goed als je echt wat anders zoekt, dan zijn deze van Kramer wel fijn denk ik. En zonder elastiek.

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... zetstukken

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

Vooral die laatste vind ik erg fijn. Mooi zacht, hele goede ronding erin en super smal bij de oksels. Helaas voor mij geen elastiek waardoor de mijne doelloos in de kast ligt. Maar als je zonder elastiek zoekt wellicht perfect.

different1
Berichten: 3652
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:04

Ik zag dat er ook een crescent singel van hkm is, alleen bij agradi tijdelijk uitverkocht.
Deze zou van rundleer zijn, iets slijtvaster?
En flink gebogen lijkt het.

Bedankt voor de links!

Avalanche

Berichten: 16273
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:26

Ik ga mee met "never change a winning team". Als die singel goed beviel, gewoon weer een nieuwe ervan kopen :j

Voyou: qua vorm helemaal prima. Ik ben alleen nog benieuwd naar de lengte, maar hij zit echt keurig qua vorm :j

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:04

Hoi iedereen! Ik heb de laatste tijd af en toe al eens door dit topic gelezen, maar ik ben benieuwd of er hier misschien nog mensen ons tips kunnen geven.

Pony in kwestie is te rond, heeft een enorme buik. Overigens zijn we hier mee bezig, dus ik hoef hier verder geen ongevraagde kritiek of tips over ;) Juiste training is hier een deel van, maar dan wel graag met gepast materiaal, vandaar mijn vraag.

Ze heeft al een fijn aangemeten zadeltje. GFS monarch cob zadel. Past haar goed en ligt stevig. Echter is de zoektocht naar een gepaste singel nog bezig. Ook zonder haar dikke buik zal dat nog steeds belangrijk zijn want haar singelgroeve ligt sowieso ver naar voren. Haar huidige singel duwt aan haar elleboog en daar wil ik graag vanaf.

Wie heeft er tips voor een fijne veelzijdigheidssingels die geschikt is voor dit type pony. En beschikbaar in een maatje 110/115, dat blijkt vaak ook nog een struikelblok te zijn.

PS; Op de foto met het zadel moest het zadel wel nodig aangepast worden (opvullen en ander kopijzer erin), dit is intussen gebeurd. Foto is dus eerder om een beeld te geven van de huidige singel.

Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:12


Avalanche

Berichten: 16273
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:21

annahiltlady schreef:
Hoi iedereen! Ik heb de laatste tijd af en toe al eens door dit topic gelezen, maar ik ben benieuwd of er hier misschien nog mensen ons tips kunnen geven.

Pony in kwestie is te rond, heeft een enorme buik. Overigens zijn we hier mee bezig, dus ik hoef hier verder geen ongevraagde kritiek of tips over ;) Juiste training is hier een deel van, maar dan wel graag met gepast materiaal, vandaar mijn vraag.

Ze heeft al een fijn aangemeten zadeltje. GFS monarch cob zadel. Past haar goed en ligt stevig. Echter is de zoektocht naar een gepaste singel nog bezig. Ook zonder haar dikke buik zal dat nog steeds belangrijk zijn want haar singelgroeve ligt sowieso ver naar voren. Haar huidige singel duwt aan haar elleboog en daar wil ik graag vanaf.

Wie heeft er tips voor een fijne veelzijdigheidssingels die geschikt is voor dit type pony. En beschikbaar in een maatje 110/115, dat blijkt vaak ook nog een struikelblok te zijn.

PS; Op de foto met het zadel moest het zadel wel nodig aangepast worden (opvullen en ander kopijzer erin), dit is intussen gebeurd. Foto is dus eerder om een beeld te geven van de huidige singel.

[ [url=m/YQesae.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z67MRN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Correctie: singelgroeve ligt nog steeds op dezelfde plek. Het borstbeen en uiteinde daarvan zijn niet van plaats veranderd en dat is waar je singel hoort te liggen. Op een andere plek is niet fijn voor je paard. Dus crescent in dit geval :)

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:31

Celebi schreef:
Heb je nu een rechte singel? Want ook in lange singels heb je de optie om cresent te gebruiken. Zoiets als dit:

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... Revolution

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... emory-Foam

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... aan-singel


Dankjewel voor de tips! Zien er inderdaad wel fijne opties uit, maar helaas alleen zwart en een bruine singel is echt wel een must. Ik ga nog even verder zoeken naar dit type singel dus!

Momenteel heb ik een anatomisch gevormde singel.
Laatst bijgewerkt door annahiltlady op 18-03-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:34

Avalanche schreef:
annahiltlady schreef:
Hoi iedereen! Ik heb de laatste tijd af en toe al eens door dit topic gelezen, maar ik ben benieuwd of er hier misschien nog mensen ons tips kunnen geven.

Pony in kwestie is te rond, heeft een enorme buik. Overigens zijn we hier mee bezig, dus ik hoef hier verder geen ongevraagde kritiek of tips over ;) Juiste training is hier een deel van, maar dan wel graag met gepast materiaal, vandaar mijn vraag.

Ze heeft al een fijn aangemeten zadeltje. GFS monarch cob zadel. Past haar goed en ligt stevig. Echter is de zoektocht naar een gepaste singel nog bezig. Ook zonder haar dikke buik zal dat nog steeds belangrijk zijn want haar singelgroeve ligt sowieso ver naar voren. Haar huidige singel duwt aan haar elleboog en daar wil ik graag vanaf.

Wie heeft er tips voor een fijne veelzijdigheidssingels die geschikt is voor dit type pony. En beschikbaar in een maatje 110/115, dat blijkt vaak ook nog een struikelblok te zijn.

PS; Op de foto met het zadel moest het zadel wel nodig aangepast worden (opvullen en ander kopijzer erin), dit is intussen gebeurd. Foto is dus eerder om een beeld te geven van de huidige singel.

[ [url=m/YQesae.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z67MRN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Correctie: singelgroeve ligt nog steeds op dezelfde plek. Het borstbeen en uiteinde daarvan zijn niet van plaats veranderd en dat is waar je singel hoort te liggen. Op een andere plek is niet fijn voor je paard. Dus crescent in dit geval :)


Correctie op wat dat ik gezegd heb? :) Dat van de singelgroeve? Begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
Als ik het juist begrijp heb je het over dat prikken aan de elleboog waarover ik het had?
Want dan is dat met een crescent singel toch weg zonder dat de singel op een andere plek ligt, of heb ik het mis verstaan?

MyWishMax

Berichten: 25479
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:38

Avalanche, dat zegt ze zelf toch? Zelfs zonder dikke buik ligt de singelplek daar dus maakt het geen verschil.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:52


DuoPenotti

Berichten: 30108
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:56

Kunnen jullie hier iets van zeggen?
Ik kijk zelf zo raar tegen de bolling net onder het dekje aan.
Dat is gewoon het model van de singel, maar toch.
Horka anatomic veelzijdig

Duidelijkere foto heb ik niet.

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:10

DuoPenotti schreef:
Kunnen jullie hier iets van zeggen?
Ik kijk zelf zo raar tegen de bolling net onder het dekje aan.
Dat is gewoon het model van de singel, maar toch.
Horka anatomic veelzijdig

Duidelijkere foto heb ik niet.

[ [url=m/gHw5W4.png]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat je de knik bedoeld?

Je singel is volgens mij te kort. Een veelzijdigheids/spring singel hoor je aan beide zijden op de bovenste 3 gaatjes van je singelstoten te bevestigen. Je hebt een knik omdat de singel trekt vanaf waar het elastiek begint en zo te zien zitten je gespen dan onderaan de singelstoten.

Ik zou over gaan naar een crescent singel en meet dan even op hoeveel langer die aan beide zijden moet zijn om op het 2e gaatje van boven te komen (dan nog een gaatje speling aan beide kanten).