Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:49

Lindsey_99 schreef:
Controleer ook, of laat controleren, of ze geen maagzweren heeft.


Ik zou maagzweren inderdaad ook willen uitsluiten, als je het niet weg kan trainen met clickertraining is er of verbetering mogelijk in je clicker werk als trainer (kleinere stapjes, betere timing, etc) , of er is iets aan de hand wat niet weg te halen is met training. Er is een filmpje op yt van een dierenarts die laat zien welke drukpunten je kan gebruiken om het te testen.

https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Hoewel het natuurlijk ook door een oncomfortabele singel kan komen, maar gok dat je daar al genoeg suggesties voor hebt gekregen ;)

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 18:11

Mijn huidige singel is van einde gesp tot einde gesp 62cm, wat ook overeenkomt met de maten van deuber. Ga een 75 bestellen dus!

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:05

ZoeyDercks schreef:
Mijn huidige singel is van einde gesp tot einde gesp 62cm, wat ook overeenkomt met de maten van deuber. Ga een 75 bestellen dus!


Als je nu slim bent, meet je gewoon eens op hoelang de singel moet zijn.
Zoals je zadel op de foto ligt, in je bericht, dan zonder singel, tot aan onderkant dekje.
75 centimeter is echt niet veel meer. 13 cm, dus aan beide kanten 6,5..
Zo te zien heb je nog meer ruimte over.

De enige reden dat het een dressuursingel heet, is omdat de gespen niet onder het zweetblad zitten, voor zo close-contact mogelijk. Dan hoeven ze dus niet achter de ellebogen te zitten O:) :D

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:22

Klopt, dan is ie nog niet perfect lang genoeg. Zou voor het mooie iets langer mogen. Maar ik wil hem ook nog kunnen gebruiken zodra ze weer op gewicht is, wat Daphara ook al zei :D
Begint namelijk weeral verschil in te komen, aansingelen gaat al een stuk makkelijker dan een paar weken terug. Ze staat nu weer 4x in de week licht in het werk dus dat scheelt gelukkig!

Aan het begin van de blessure, stuk minder spek :+
Afbeelding

Hier zie ik nu ook dat ie iets te kort was

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ZoeyDercks op 02-07-20 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:31

ZoeyDercks schreef:
Klopt, dan is ie nog niet perfect lang genoeg. Zou voor het mooie iets langer mogen. Maar ik wil hem ook nog kunnen gebruiken zodra ze weer op gewicht is, wat Daphara ook al zei :D
Begint namelijk weeral verschil in te komen, aansingelen gaat al een stuk makkelijker dan een paar weken terug. Ze staat nu weer 4x in de week licht in het werk dus dat scheelt gelukkig!


Je weet het toch pas zeker als je de singel om hebt, door de banaanvorm kan die ook al hoger komen te liggen, of juist niet. Boven de 75 cm wordt het lastiger zoeken naar de juiste singel is mijn ervaring.

Paar banaansingel opties, als deze toch te kort blijkt te zijn:

https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/kerbl-korte-singel-zwart.htm

https://www.agradi.nl/br-singel-eclipse ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/kavalkade-singel- ... -zwart.htm

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:37

Ja daarom! Goede tussen opties voor als deze voor nu wat te kort is. Dan hou ik 'm alsnog, zodra ze op gewicht is zou de vorm haar alsnog beter passen denk ik.

De Deuber singel zou in een maatje groter perfect zijn zoals je op de foto hierboven ziet, maar is inderdaad maar net hoe deze / anderen vallen.

Ik ben niet vies van trial en error :D

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 19:03

Afbeelding

En recht van de zijkant
Afbeelding


De nieuwe singel!
Hij is veel langer dan de 75cm die ze me beloofden op de site :+

Maar voor nu prima! Bestel ik gewoon een maatje kleiner zodra ze weer in vorm is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 01:00

Ik vind het mooi zo, heb je de singel nagemeten tussen de gespen? Lijkt me dat 75 cm wel klopt, maar dat er een groter stuk leer achter de gespen ligt. Mijn 85cm singel is ook 100 cm in totaal.

Ik denk dat wanneer je paard afvalt dat de singel (gespen) rechter komt te liggen, maar niet per definitie veel te groot zal zijn.

De tijd zal het leren!

Hoe ging het aanslingeren met deze singel?

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 06:20

Ik vind een koordsingel ideaal
https://www.pferderevue.at/magazin/ausr ... ehlen.html

Verder vind ik de singel nog te kort ogen. Jouw zadelblad komt ook ver naar beneden op je paard. Ik laat van mijn dressuur zadels de stoten altijd korter maken, zoals een springzadel. Singelen ook gemakkelijk na op het paard

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:08

Ik vind je singel echt veeeel te breed, dat kan ook voor plekjes en ongemak zorgen ;)

Hier bij de rondere paarden allemaal de E-motion van Harry's horse.

En nee, die gaat helaas geen heel mensenleven mee;
Maar zit fijn, goede pasvorm
Rekt iets mee (elastiek binnenin iov uiteindes)
Is mooi smal bij de ellebogen.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 08:00

Daphara schreef:
Ik vind het mooi zo, heb je de singel nagemeten tussen de gespen? Lijkt me dat 75 cm wel klopt, maar dat er een groter stuk leer achter de gespen ligt. Mijn 85cm singel is ook 100 cm in totaal.

Ik denk dat wanneer je paard afvalt dat de singel (gespen) rechter komt te liggen, maar niet per definitie veel te groot zal zijn.

De tijd zal het leren!

Hoe ging het aanslingeren met deze singel?


Tussen de voorste gespen is hij wel 75cm maar tussen de achterste 85 haha. Niet gek ivm de vorm.

Ze was een stuk minder nijdig dus tot nu toe bevalt hij! Met rijden ook heel ontspannen, dus ik denk dat ze hem aangenaam vindt. Plekjes heeft ze van geen enkele singel gehad tot nu toe. Het was puur en alleen het vastmaken van de singel. Als ie vast zit is het goed.

Te breed en te kort vind ik hem echt niet, hij ligt nu juist mooi niet in haar oksels. Mijn singelstoten zijn niet lang en ik zou ze ook niet laten inkorten. Een kleinere maat dekje past er namelijk ook niet onder, dus dan zou de singel over m'n dekje heen vallen als ik hem nóg langer doe :)

Draadsingel vind ik zelf helemaal niks. En dingen met elastiek vallen vanzelfsprekend af omdat ik dat niet wil.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:43

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je geen elastiek in je singel wilt? Is dat omdat de zadelpasser dat afraadt of omdat je dat zelf niet wilt? Bij singelnijd is dat het 1e dat je verandert namelijk, bij veel paarden, met name merries, is het dan vaak direct een stuk minder. En verder: het gedrag veranderen met clickertraining luistert behoorlijk nauw, daar moet je echt vaardigheid in hebben en getraind zijn om goed op minimale signalen van je paard te letten. Voordat je het zelf door hebt heb je al weer iets verkeerds beloond, en maak je het alleen maar erger dan dat het was. Ik kan natuurlijk hier niet beoordelen of dat bij jou inderdaad zo was, maar ervaring leert dat goedbedoelde pogingen vaak averechts werken omdat men niet goed genoeg oplet wat men nu precies beloont.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 05-07-20 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:51

Ik vind je singel keurig liggen!

Mijn zadel ligt veel stabieler zonder singel waar elastiek in zit. Doordat ze erg rond en wijd is blijft het nu liggen als een huis. Voorheen zat er iets beweging in door het elastiek van beide kanten.

Dus sinds ik zonder ontdekt hebt vind ik het erg fijn!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:54

Ik heb dan weer 2 hele ronde tinkers, hele brede boommaat en die lopen juist beide het beste met singel met elastiek. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst ook dacht, dat kan niet :)
Wel stevige elastiek, van die goedkopere singels hebben van dat elastiek dat blijft rekken, dan is het echt niet fijn.
Mijn ruin had ook altijd wat singeldwang, niet erg maar net niet vrolijk kijken, nu gaat dat dus prima.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 09:09

Elastiek werd me inderdaad afgeraden.
Mede omdat ik sowieso niet strak aansingel en je met elastiek al sneller de neiging hebt om hem verder aan te sinfelrn gezien het dan wat makkelijker gaat. Het zal voor sommige paarden zeker een uitkomst zijn hoor, begrijp me niet verkeerd!

Overigens had ik ook de drukpunten om maagzweren te checken van het filmpje wat iemand hier postte nog met het filmpje ernaast geprobeerd. Hier reageert ze totaal niet op. Even onderzoek gedaan ook nog, naast de singelnijd vind ik haar niet in dat beeld passen.

Mijn zadel ligt met de nieuwe singel als een huis. Al ligt die zo in balans dat ik bij wijze van spreken ook prima zonder singel zou kunnen rijden :+

Ze lijkt ook minder te reageren op deze singel, dus ben benieuwd hoe dat in de loop van de tijd gaat. Voor nu in ieder geval tevreden!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:48

Fijn dat je al een singel hebt gevonden! Ik hoop dat het wat oplost voor jou en je merrie.

Mijn merrie heeft ook altijd behoorlijk singelnijd gehad, inmiddels is het door alles rustig aan te doen en kalm te blijven al behoorlijk verbeterd, maar ze blijft happerig. Net als jouw merrie, vooral in de lucht of op objecten in de buurt. Ik heb in februari deze singel gekocht, omdat die echt gemaakt zou zijn voor paarden met singelnijd:
https://www.quittpad.com/sattelgurte/sa ... chutz.html

Prachtige singel van heel mooi materiaal, maar het doet bij mijn merrie helaas echt niets meer tegen de singelnijd. Ik heb ook een singel gehad van volledig elastiek, een singel met elastiek aan één kant, een singel zonder elastiek, etc., het maakt allemaal niet uit. Ik heb me er bij neergelegd dat niet iedereen haar kan opzadelen en dat je altijd op moeten blijven letten. Mijn merrie is verder gezond, en het happen begint al bij het vastmaken van de singel aan één kant.

Ik hoop echt voor jou dat deze singel helpt, maar ik wilde toch even mijn ervaring met je delen. :)

Agossie

Berichten: 16371
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:06

In heel veel gevallen wordt songelnijd veroorzaakt door lichamelijke problemen. Dat kinnen hoefzweren zijn, maar ook fasciale problemen.
Fascia is bindweefsel dat door het hele lijf is verbonden en er lopen diverse fasciale banen door het lichaam, waarvan één belangrijke op de plek waar de singel ligt. Deze fascia kun je los (laten) maken.

Ik weet dat er in Bit een artikel heeft gestaan hierover, maar dat zou ik even moeten opzoeken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:00

TS laat je over een paar maand, wanneer ze is afgevallen, nog zien hoe deze singel ligt? Ik ben echt heel benieuwd en vind het altijd leuk om te volgen.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:14

Ik heb zelf een singel van Sella bij mijn nieuwe zadel gekocht, en sindsdien reageert mijn merrie helemaal niet meer op het singelen. Meerdere paarden hier hebben hem al getest en liepen er allemaal fijn mee :)
Afbeelding

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 12:27

Daphara schreef:
TS laat je over een paar maand, wanneer ze is afgevallen, nog zien hoe deze singel ligt? Ik ben echt heel benieuwd en vind het altijd leuk om te volgen.


Ja leuk!

Ik leer ook weer van alles, echt super interessant.

Wat een prachtig zadel bliksemflits! Model singel lijkt wat op mijn nieuwe zo van de foto!

Wat jammer dat voor jou die singel niet heeft geholpen Nissima. Hij ziet er wel heel fijn uit. Ik waarschuw inderdaad ook altijd als er iemand vlak langs komt. Ze heeft een keer Perongeluk mijn arm gepakt (niet raak, maar ze had m'n mouw) en daar is ze zo enorm van geschrokken dat ze sindsdien de lucht hapt dus net als jouw merrie.

Agossie wat interessant! Daar ga ik weer even onderzoek naar doen!

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:36

Ik zal vanavond even een foto van de hele singel maken, dit was de enige die ik heb waarop het een beetje te zien is ;)

san4nie
Berichten: 3568
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:53

Interessant! Had jij nou die qhp gekocht ts?
Ik ben ook aan het kijken voor een andere. Maar er is zoveel keus. Heb nu een prolite, maar het voorste deel sluit niet mooi aan. Dus ga alles hier nog eens doorspitten. ;)

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 14:30

Ja nu ben ik wel nieuwsgierig bliksemflits!

Ik heb inderdaad de QHP Bold aangeschaft. Ga er morgen weer mee rijden dus ben benieuwd!

Agossie

Berichten: 16371
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:54

Agossie schreef:
In heel veel gevallen wordt songelnijd veroorzaakt door lichamelijke problemen. Dat kinnen hoefzweren zijn, maar ook fasciale problemen.
Fascia is bindweefsel dat door het hele lijf is verbonden en er lopen diverse fasciale banen door het lichaam, waarvan één belangrijke op de plek waar de singel ligt. Deze fascia kun je los (laten) maken.

Ik weet dat er in Bit een artikel heeft gestaan hierover, maar dat zou ik even moeten opzoeken.


Ik zat net hardop te lachen om mijn fantastische post! Ik heb het natuurlijk over "singelnijd" en "maagzweren".

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:18

Hahaha Agossie, ik moest inderdaad al lachen over de hoefzweren, maar besloot er niks over te zeggen omdat het wel duidelijk was. Stel je voor dat je paard hoefzweren krijgt van het aansingelen :=