Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:15

Nibbit schreef:
Maar ook al gaat dit zadel goed liggen dan nog zijn de gaten in de stoten scheef, dat veranderd niet?

Natuurlijk verandert dat wel. De stoten zijn scheef omdat het zadel niet goed ligt, niet andersom.
Bij een passend zadel liggen de stoten ook goed.

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:24

Houdt er rekening mee dat bij de Rossner zeker nog 10cm bij opgeteld moet worden ivm de lange flap. De 75 is van gesp tot gesp. Ik heb de 65 en die zit soms zelfs over m'n dekje.

BrankaZ

Berichten: 3910
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:40

Avalanche schreef:
Nibbit schreef:
Maar ook al gaat dit zadel goed liggen dan nog zijn de gaten in de stoten scheef, dat veranderd niet?

Natuurlijk verandert dat wel. De stoten zijn scheef omdat het zadel niet goed ligt, niet andersom.
Bij een passend zadel liggen de stoten ook goed.

Of de singelstoten zijn gewoon ongelijk. Niet voor niets adviseert een zadelmaker om alle singelstoten aan een kant te vervangen als er 1 stuk is. Dat is niet voor het extra werk, maar om te zorgen dat de gaten aan die kamt gelijk zitten.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:42

Kan. Blijft staan dat je niet een zadelprobleem met een singel op moet lossen.

maralyn

Berichten: 10482
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:42

Ook ik ga nog één x reageren.

Via pb heb ik contact gehad met daphara over mijn singels.

Ik heb nu een rechte met bont (directe acceptatie) en een rechte neopreen (boze merrie, nu acceptatie. Te strak singelen blijft boze merrie. En terecht.)
Ook ik had scheve singelstoten.
Maar het bijzondere is, nu mijn singel met 80 cm lang genoeg is, is dat over!!

Ik wil iedereen die heeft mee gedacht onwijs bedanken!

Mijn merrie was altijd nogal... Ahumm met de galop, zeker de rechter.
Dit probleem lijkt nu (in drie x rijden met een rechte singel) te zijn opgelost!!!

Verkeerde singel met de verkeerde druk, kan dus pijn doen! En dat moet niet.

Ik blijf meelezen. Want het blijft mega interessant.

Maar wilde iedereen even een knuffel van dankbaarheid geven.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:50

Oh dat is lief <3

Ik herken wat je zegt, een singel van de juiste lengte verdeelt de druk ook beter :) en dan zul je idd veel minder last hebben. Vooral druk op het middenrif lijkt het grote probleem te zijn met slecht passende singels.

Succes en wat fijn dat het zo is opgelost!!!

prugelpiet

Berichten: 12608
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:05

Ik vind die singels met V gespen ook echt ondingen. Ik heb er tijdelijk mee gereden toen ik net een dressuurzadel had en geen singel. De gespen trokken altijd scheef en naar voren. Ik zou er vanalles aan knopen maar nooit meer een singel met V gespen.

Igniss

Berichten: 1008
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:54

Hier met de edix singel van 75 cm gereden vandaag. Zadel bleef een stuk beter liggen, denk dat die max 1 cm is verschoven. Ik merk met rijden dat haar shoulder hem een stukje verplaatst, dus ik denk dat dat het ook is.

Wel merk ik nog steeds dat ik de gaatjes van de singel niet op dezelfde heb met aansingelen, voorste singelstoot is 1 gaatje strakker dan de achterste.
zonder singel wijzen de singelstoten wel naar de singelgroeve.

De foto is gemaakt na het rijden.
Het borsttuig zit eraan voor de heuvels.

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7864
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:20

Iris1702 schreef:
Zo ff wat foto’s gemaakt, hopelijk geeft dit een iets beter beeld, Quinn wilde alleen niet model staan vandaag ;(

Voor het rijden:
[ [url=m/jwGLNz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tz2cIM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden:
[ [url=m/8iNeoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XFES2n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er verschuift iets in de singel tijden het waardoor hij scheef trekt, daardoor gaan ook de singelsloten scheef staan.
De singel sluit dan ook niet meer mooi aan bij de buikkant.

Huidige singel harry’s horse freefit anatomische singel.

Ik hoor heel graag welke singels jullie me adviseren , heb tot nu toe alleen nog met neopreen gereden, dus geen idee hoe hij op een ander materiaal reageert.

Heb zelf het idee toch iets meer richting Cresent maar misschien heb ik het mis.

Groetjes Iris


Ik zou er een goede smid/bekapper bijhalen.
Als ik die hoe de voorvoeten zijn gevormd snap ik dat een zadel graag naar voren wil.

Als dit paard weer normaal op haar hoeven staat, wordt het ook rechter in het lijf en heb je geen spannende singels nodig.

dmuts
Berichten: 696
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:08

Willen jullie eens meedenken?
Voor mijn paard blijf ik op zoek naar de best passende singel. Hij is gevoelig op aansingelen, mede door eerder niet passende zadels. Op dit moment heb ik een memoryfoam 75 cm rechte singel met elastiek aan mn zadel. Deze singel waardeert hij nu het meeste, maar de gespen zitten niet op dezelfde hoogte na singelen. Ook zit hier best een stuk singel boven de gespen.
Paard wisselt soms wat in buikigheid, maar onderstaande foto's geven denk ik een redelijk beeld. Foto met roze dekje is nog niet aangesingeld.
Veel dekjes schuiven wat naar achter, zadel wordt elke 3/4 mnd aangepast. Len heeft veel schouder en is heel bewegelijk.

Aan mijn springzadel zit een lemieux gel tek 125 cm.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:22

dmuts schreef:
Willen jullie eens meedenken?
Voor mijn paard blijf ik op zoek naar de best passende singel. Hij is gevoelig op aansingelen, mede door eerder niet passende zadels. Op dit moment heb ik een memoryfoam 75 cm rechte singel met elastiek aan mn zadel. Deze singel waardeert hij nu het meeste, maar de gespen zitten niet op dezelfde hoogte na singelen. Ook zit hier best een stuk singel boven de gespen.
Paard wisselt soms wat in buikigheid, maar onderstaande foto's geven denk ik een redelijk beeld. Foto met roze dekje is nog niet aangesingeld.
Veel dekjes schuiven wat naar achter, zadel wordt elke 3/4 mnd aangepast. Len heeft veel schouder en is heel bewegelijk.

Aan mijn springzadel zit een lemieux gel tek 125 cm.


[ [url=m/VxSlGu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VSy9Pm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8ioAhU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/L9EG9P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind hem niet verkeerd liggen, maar je mag nog een maat groter, want je hebt zo te zien nog genoeg ruimte tot de lats.

Ik zou bij een recht model blijven, eventueel iets maller achter de ellebogen en wat breder op het borstbeen. Ook is een singel bontje te overwegen als je paard erg gevoelig is.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:30

Dekjes die naar achter schuiven herken ik. Ik dacht dat dat altijd te maken had met een zadel dat niet paste, maar recent heeft iemand me uitgelegd dat het te maken heeft met dat het dekje te weinig vorm heeft voor je paards rug.

Ik heb daar voor mezelf wat mee gespeeld en bij mij lijkt het te kloppen. De PS of Sweden en LeMieux blijven mooi zitten, de oudere Anky pads niet maar de nieuwere wel :j Maar of het echt zo is weet ik niet, ik vind het wel plausibel.

Je zou eventueel een meer anatomische singel kunnen proberen voor je paard (zoals de leren Barefoot bijvoorbeeld), puur omdat de singel naar voren lijkt te willen, en ik denk dat je singel wat langer moet. 80 cm of zelfs 85. Maar niet allebei tegelijk proberen. Voor je echt een andere vorm probeert, eerst een langere singel. Op de foto met het roze dekje lijkt je zadel ook wat achterover te liggen, op de andere foto's kan ik het minder goed zien, maar moest het kopijzer breder kunnen, is dat ook nog iets om even te doen.

Wat een leukerd is het <3

dmuts
Berichten: 696
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:25

Avalanche schreef:
Dekjes die naar achter schuiven herken ik. Ik dacht dat dat altijd te maken had met een zadel dat niet paste, maar recent heeft iemand me uitgelegd dat het te maken heeft met dat het dekje te weinig vorm heeft voor je paards rug.

Ik heb daar voor mezelf wat mee gespeeld en bij mij lijkt het te kloppen. De PS of Sweden en LeMieux blijven mooi zitten, de oudere Anky pads niet maar de nieuwere wel :j Maar of het echt zo is weet ik niet, ik vind het wel plausibel.

Je zou eventueel een meer anatomische singel kunnen proberen voor je paard (zoals de leren Barefoot bijvoorbeeld), puur omdat de singel naar voren lijkt te willen, en ik denk dat je singel wat langer moet. 80 cm of zelfs 85. Maar niet allebei tegelijk proberen. Voor je echt een andere vorm probeert, eerst een langere singel. Op de foto met het roze dekje lijkt je zadel ook wat achterover te liggen, op de andere foto's kan ik het minder goed zien, maar moest het kopijzer breder kunnen, is dat ook nog iets om even te doen.

Wat een leukerd is het <3


Dank! Ik herken inderdaad dat vooral de dekjes van le mieux en ps of sweden netjes blijven liggen. Ik vind het op de foto met mn roze dekje ook lijken alsof er een groter kopijzer in moet, maar dan kiept het zadel helaas. Zadel is eind januari gecontroleerd.

Ik ga eens kijken naar jullie suggesties, dank!

Enzo_Ollie

Berichten: 823
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:20

hoi!

Zouden jullie ook is met mij mee willen kijken/denken? Ik lees al even mee maar ik vind het lastig om te zien wat het beste zou zijn.

Ik merk dat mijn singel te klein is geworden (of zijn buik te groot :+ ). Ik ben nu niet thuis, maar volgens mij is het deze singel: https://www.ruytersvoorruiters.nl/AMERIGO-Girth-Dressage-Elastic. Van het elastiek merk ik alleen weinig, ik gok dat 'ie ondertussen 13 jaar oud is aangezien het zadel toen ook 11 jaar oud was en ik dat 2 jaar geleden samen heb gekocht.

Dit zadel (Bates Isabell Werth) heb ik nu iets meer dan een jaar, onlangs is de zadelmaker geweest en heeft deze er een grotere maat boom in gedaan. Sindsdien past de singel niet meer, ik moet in ieder geval al zoveel kracht zetten om bij het 1e gaatje te komen dat ik me niet kan voorstellen dat dat fijn is.

Aan de ene kant denk ik moet ik dezelfde kopen maar dan een maat groter, want hij loopt hier goed op. Zadel en dekje blijven liggen en hij vindt aansingelen ook niet vervelend. Maar dan krijg ik dus wel een singel met werkend elastiek, en hoe die daar weer op reageert weet ik ook niet.

Het is overigens wel een paard dat snel gevoelig is en snel plekken van iets krijgt, van deze singel heeft ie dat nog nooit gehad.

De standfoto is van halverwege vorig jaar, hij staat met z'n achterbenen iets hoger.

Ik hoor graag wat jullie denken! :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:14

Ik zou voor de Edix gaan in recht model en dan 10-15 cm langer, dus meet de huidige singel even op van uiteinde gesp naar uiteinde gesp.
De Edix is super zacht, heeft 3 lagen dik elastiek tussen de 3 onderdelen van de singel en is wat breder dan deze, waardoor je net iets meer draagvlak krijgt, zonder dat je inlevert op ruimte achter de ellebogen.

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... age-girth/

Qua prijs is het ruim minder dan de helft van de singel die je nu gebruikt.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:23

Ik ga met Daphara mee :)

Verder lijkt je zadel zonder bontje beter te liggen dan met, ik zou het er dus onderuit halen. De cair in je zadel dempt prima, daar heb je geen bontje bij nodig :)

Enzo_Ollie

Berichten: 823
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:11

Oeps ik zie nu pas de prijs van die singel hahaha, dan is idd die jij stuurt Daphara beter!

@Avalanche klopt inderdaad hier, ik heb het bontje na die wedstrijd er ook onderuit gehaald.
Grappig trouwens dat je dat zegt (over de cair), mijn zadelmaker raadde toen juist aan nog een tijdje met bontje te rijden ivm weinig bespiering.
Alleen zit er nu een bredere boom in en hadden we het idee dat het zadel zonder bontje iets schoof, maar vind m zonder bontje ook beter liggen dus ga ik vd week weer even proberen. Moet ik maar gewoon recht blijven zitten :)

Dank voor het meedenken!

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:07

Ik lees al een poosje mee maar nog niet echt iets vergelijkbaar gevonden...
Ik vind de singel zo ver naar achteren liggen. Hij geeft verder geen signalen of dat hij zadel/ singel onprettig vindt.
Singel is een 100 cm barato rechte vz singel.
Zadel is eind vorig jaar aangemeten.
Wat zouden evt andere opties kunnen zijn?
Afbeelding
Afbeelding
En na het rijden:

Afbeelding
Afbeelding

Standfoto van afgelopen zomer:

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:13

Hij ligt idd wat naar achteren, maar je zadel wil ook achterover. Kan door de pad komen die eronder ligt.

Maar ik vind het niet alarmerend, en voor dit paard zou ik ook niets anders dan recht willen.

Hannanas
Berichten: 13039
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:20

Ik denk toch dat er wat aan je zadel niet lekker ligt. Je zadel is namelijk naar voren geschoven en je dekje, pad en singel naar achteren. Dat ga je niet oplossen met een andere singel.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:22

Dat denk ik ook, toch nog even goed kijken naarhet zadel. Maar je singel is iig prima :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:33

nuevo_mien schreef:
Ik lees al een poosje mee maar nog niet echt iets vergelijkbaar gevonden...
Ik vind de singel zo ver naar achteren liggen. Hij geeft verder geen signalen of dat hij zadel/ singel onprettig vindt.
Singel is een 100 cm barato rechte vz singel.
Zadel is eind vorig jaar aangemeten.
Wat zouden evt andere opties kunnen zijn?
[ [url=m/eUCv08.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vSULCU.jpg]Afbeelding[/url] ]
En na het rijden:

[ [url=m/bNwWt9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TbaaY3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Standfoto van afgelopen zomer:

[ [url=m/uedpIj.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat heb jij een Eikel van een paard, sorry flauw grapje (maar wat lijkt dat brandmerk op een eikel)

Eens met bovenstaande opmerkingen, ik denk dat je eerst een zadelpasser nodig hebt.
Ik zou ook wel een foto of filmpje van flink aan het werk willen zien, want meestal als een zadel naar voren gaat, gaat de singel mee, bij jou gaat die de andere kant op en dat is interessant om verder te onderzoeken. Op welke gaatjes is de singel aan beide kanten aangesingeld?

Hannanas
Berichten: 13039
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:36

Ik heb dat wel eens vaker gezien daphara. Bij een iets te krap zadel wat daardoor ging bruggen. Daardoor verschuift alles per pas/beweging naar achteren vanwege het bruggen. Geen idee of dat hier ook zo is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:42

Hannanas schreef:
Ik heb dat wel eens vaker gezien daphara. Bij een iets te krap zadel wat daardoor ging bruggen. Daardoor verschuift alles per pas/beweging naar achteren vanwege het bruggen. Geen idee of dat hier ook zo is.


Kan hoor!
Zo te zien is dit zadel een Kent & Masters, aan laten passen zou vrij simpel moeten zijn. Ik ben sowieso al geen fan van allerlei pads onder een zadel en denk dat dit zadel wel eens veel beter zou kunnen liggen zonder pad er onder.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:58

Hannanas schreef:
Ik heb dat wel eens vaker gezien daphara. Bij een iets te krap zadel wat daardoor ging bruggen. Daardoor verschuift alles per pas/beweging naar achteren vanwege het bruggen. Geen idee of dat hier ook zo is.

Ik had het idd bij de Bates toen er een ander kopijzer in moest.
Die lag verder goed, maar omdat er met de kussens ook het een en ander moest gebeuren (er zit flair in, en de achterste kussens waren lek) heb ik een ander zadel aan laten meten, ook omdat we niet meer verwachten dat het paard veel zal veranderen, en dat loste dat probleem ook op.