Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10500
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:35

Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de winderen singels?

EllaRose
Berichten: 186
Geregistreerd: 28-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:27

Ik ben al jaren een stille meelezer op Bokt maar kom er niet uit met singels dus stel mijn vraag toch maar.

Heb vorig jaar een dressuurzadel en Prolite singel gekocht.
Paard vindt de singel absoluut niet fijn vanwege de vorm en druk richting de voorbenen. Hij kan er niet aan wennen en nu in het zomerseizoen is hij heel wat dikker en trekt de singel naar voren.

Afbeelding

Ik heb nu deze banaansingel waar ik vandaag voor het eerst met heb gereden maar ben niet overtuigd of deze nu goed past.
Paard vond de singel duidelijk veel fijner met aansingelen maar mij lijkt het zadel nog altijd naar voor te trekken?
Ga ik dit probleem met alle singels hebben omdat hij zo dik is of is er nog een optie die ik kan uitproberen?
(Paard wordt zes keer per week gereden maar is niet van mij dus ik heb helaas niks te zeggen over zijn gewicht)

Na het rijden met de nieuwe singel:
Afbeelding
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3804
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:01

Dit ziet eruit als een athletico singel, juist precies het omgekeerde van een cresent/banaansingel. Als je kijkt naar de gespen dan zie je dat deze flink scheef staan. Waarschijnlijk heb je met een echte banaansingel dit niet tot nauwelijks meer en krijg je ook veel meer uitsparing bij de voorbenen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:24

EllaRose schreef:
Ik ben al jaren een stille meelezer op Bokt maar kom er niet uit met singels dus stel mijn vraag toch maar.

Heb vorig jaar een dressuurzadel en Prolite singel gekocht.
Paard vindt de singel absoluut niet fijn vanwege de vorm en druk richting de voorbenen. Hij kan er niet aan wennen en nu in het zomerseizoen is hij heel wat dikker en trekt de singel naar voren.

[ [url=m/7hCReN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nu deze banaansingel waar ik vandaag voor het eerst met heb gereden maar ben niet overtuigd of deze nu goed past.
Paard vond de singel duidelijk veel fijner met aansingelen maar mij lijkt het zadel nog altijd naar voor te trekken?
Ga ik dit probleem met alle singels hebben omdat hij zo dik is of is er nog een optie die ik kan uitproberen?
(Paard wordt zes keer per week gereden maar is niet van mij dus ik heb helaas niks te zeggen over zijn gewicht)

Na het rijden met de nieuwe singel:
[ [url=m/STaTYz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/umkJWa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is geen banaansingel, maar een Athletico singel zoals Celebi al zegt.
Een Crescent / Banaan / Maan singel heb je wel nodig, ik zou adviseren echt te kijken naar een singel die maanvormig is, dus echt rond gebogen. De lange zijde richting de buik, korte zijde richting de voorbenen.

Lengte die je nu hebt is mooi ruim en 5 cm minder zou ook nog passen als op dezelfde lengte geen maat te krijgen is.

EllaRose
Berichten: 186
Geregistreerd: 28-12-11

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:15

Dank je wel beiden!
Dan ga ik verder op zoek naar een gepaste singel.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:06

Hoi iedereen, ik ben terug met een vraag en ik heb hier al veel goeie info kunnen krijgen :D

De zadelpasser is vorige week terug geweest om mijn zadel te bekijken, het is aangepast en uitvoerig gereden en bekeken erna.
Enkel de singelstoten zijn inderdaad raar, maar ik mag me volgens haar me niet fixeren op de nummers op de stoten maar gewoon kijken naar het beeld... Maar goed.
Ze vond mijn prolite singel het mooiste liggen, maar wel te lang voor mijn paard.

Deze foto is van voor het aanpassen, die ik vorige keer ook heb getoond. Dus met de prolite
Afbeelding

Dit met de topfit anatomic singel

Afbeelding


Maar ik wil toch kijken of er geen andere soort singel beter bij mijn paard (en zadel) past.
Maar ik kom er niet helemaal uit als ik naar het "bekende" plaatje kijk.
Heeft mijn paard een assymetric nodig of een athletico?

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:09

Als ze de prolite te lang vond dan is daarmee het verstand van haar over singels ook wel duidelijk.... Dat is nou net de lengte die je moet hebben.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:14

Ik vind hem inderdaad ook qua lengte goed zo, mij stoort het niet dat mijn singel tot aan mijn dekje komt :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:16

Spenk schreef:
Als ze de prolite te lang vond dan is daarmee het verstand van haar over singels ook wel duidelijk.... Dat is nou net de lengte die je moet hebben.


Eens! Ik vind hem ook beter liggen dan de Topfit.

Je zou nog kunnen kijken naar een asymmetrische singel op dezelfde lengte als de Prolite, maar met de gespen op het uiteinde van de singel.

Misschien bedoelde je zadelmaker dat de totale lengte van de singel aan de lange kant is in combinatie met je zadel. Prolite heeft nog zo’n 8 cm leer boven de gespen zitten. Maar de singelmaat wordt gemeten van gesp naar gesp, als je dus dezelfde lengte neemt met de gespen op het uiteinde van de singel, hou je iets meer ruimte over tussen de singel en het dekje/zweetblad. Dat zonder dat de gespen te laag liggen.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:22

Daphara schreef:
Eens! Ik vind hem ook beter liggen dan de Topfit.

Je zou nog kunnen kijken naar een asymmetrische singel op dezelfde lengte als de Prolite, maar met de gespen op het uiteinde van de singel.

Misschien bedoelde je zadelmaker dat de totale lengte van de singel aan de lange kant is in combinatie met je zadel. Prolite heeft nog zo’n 8 cm leer boven de gespen zitten. Maar de singelmaat wordt gemeten van gesp naar gesp, als je dus dezelfde lengte neemt met de gespen op het uiteinde van de singel, hou je iets meer ruimte over tussen de singel en het dekje/zweetblad. Dat zonder dat de gespen te laag liggen


Dat zou best kunnen :j Het ging voornamelijk dat de singel tot tegen het dekje komt. Maar qua gespen vind ik hem zo ook mooi passen.

Maar een asymmetrisch model zou dus het beste zijn? Zoals deze?
https://www.kramer.be/Paard/Zadels-toeb ... emory-Foam

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:28

Asymmetrische singels met gespen op het uiteinde:

https://www.agradi.nl/br-singel-borough ... gJQK_D_BwE

https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ort-singel

https://greendistance.shop/winkel/defau ... eer-bruin/


Farjen schreef:
Daphara schreef:
Eens! Ik vind hem ook beter liggen dan de Topfit.

Je zou nog kunnen kijken naar een asymmetrische singel op dezelfde lengte als de Prolite, maar met de gespen op het uiteinde van de singel.

Misschien bedoelde je zadelmaker dat de totale lengte van de singel aan de lange kant is in combinatie met je zadel. Prolite heeft nog zo’n 8 cm leer boven de gespen zitten. Maar de singelmaat wordt gemeten van gesp naar gesp, als je dus dezelfde lengte neemt met de gespen op het uiteinde van de singel, hou je iets meer ruimte over tussen de singel en het dekje/zweetblad. Dat zonder dat de gespen te laag liggen


Dat zou best kunnen :j Het ging voornamelijk dat de singel tot tegen het dekje komt. Maar qua gespen vind ik hem zo ook mooi passen.

Maar een asymmetrisch model zou dus het beste zijn? Zoals deze?
https://www.kramer.be/Paard/Zadels-toeb ... emory-Foam


Ik zou wel één nemen met een uitsparing voor de buik, want je paard is niet echt super slank. Zie links hierboven, ik was al wat aan het googlen voor je.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:43

Paard is niet super slank, maar dik zou ik hem ook niet noemen :D Er mogen wel wat meer spekjes/spieren op
Afbeelding

Ik snap er echt weinig van :o Dus ik heb helemaal geen "kromme" gespen nodig, maar gewone rechte.
Valt de prolite dan ook onder asymmetrische singel? :)*
Bedankt voor de tips!

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:08

Ik denk dat daphara de vorm van de buik bedoeld, voor athletic moet de buik meer omhoog lopen richting het kruis.

De buik van jouw paard is gewoon normaal rond als hij ontspannen is en recht als de buikspieren zijn aangespannen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:31

Farjen schreef:
Paard is niet super slank, maar dik zou ik hem ook niet noemen :D Er mogen wel wat meer spekjes/spieren op
[ [url=m/ApuEEM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap er echt weinig van :o Dus ik heb helemaal geen "kromme" gespen nodig, maar gewone rechte.
Valt de prolite dan ook onder asymmetrische singel? :)*
Bedankt voor de tips!



Prolite is inderdaad asymetrisch en nee, je hebt geen scheve gespen nodig, maar gewoon recht.

Ik zou echt hetzelfde model en lengte als de prolite nemen, ik denk dat je bijvoorbeeld met de BR Borough mogelijk een hele mooie hebt, omdat daar de gespen op het uiteinde liggen.

Sintara schreef:
Ik denk dat daphara de vorm van de buik bedoeld, voor athletic moet de buik meer omhoog lopen richting het kruis.

De buik van jouw paard is gewoon normaal rond als hij ontspannen is en recht als de buikspieren zijn aangespannen


Dat ja en in vergelijking met de rechte topfit singel, vind ik de prolite singel met buikuitsparing beter liggen, je singelstoten trekken dan ook minder naar voren.

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 03:16

Mja, ik vind het stuk van de gespen net onder het dekje wat overdreven. Het ligt er een beetje aan hoe dik de padding van de singel is, uiteraard, maar met dikke padding (zoals bij Edix) maak ik me er minder druk om. Er zit een gelvulling in de padding, dus een drukpunt krijg je daar toch niet.

Bielsje

Berichten: 1410
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:26

Ik heb de Stubben Equi-Soft kunnen lenen. Potverdorie, wat liep meneer er fijn mee! Toen stapte ik af en was de singel, met zadel, naar voren geschoven en had ie aan beide kanten 2 behoorlijke wondjes...

Nu hebben we de Butterfly singel en alles blijft keurig op zijn plek *\o/*.

Afbeelding

Maar meneer is er niet blij mee |o

Dus ik heb deze week een zadelmaker aan zn mouw getrokken die op stal was, niet de mijne maar zijn manier van werken staat mij enorm aan, en we gaan dinsdag lekker singels passen _O-

Ik heb ditzelfde gedoe gehad met hoofdstellen, zonder wondjes dan ;) , en ik kan er gewoon niet bij hoe mijn paard zo'n enorme mening heeft gekregen :')

different1
Berichten: 3652
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:12

Je zadel lijkt van voor echt te smal, op elke foto die je hier gedeeld hebt ligt het achterover en ligt de voorkant gigantisch hoog boven de schoft/schouders.
Hoe ligt het zonder bontje?

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:17

different1 schreef:
Je zadel lijkt van voor echt te smal, op elke foto die je hier gedeeld hebt ligt het achterover en ligt de voorkant gigantisch hoog boven de schoft/schouders.
Hoe ligt het zonder bontje?


Dat is ook mijn idee, als het zadel dan met singel naar voren schuift duwt ie niet tegen de schouders maar ligt ie er op zeg maar.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:58

Bielsje schreef:
Ik heb de Stubben Equi-Soft kunnen lenen. Potverdorie, wat liep meneer er fijn mee! Toen stapte ik af en was de singel, met zadel, naar voren geschoven en had ie aan beide kanten 2 behoorlijke wondjes...

Nu hebben we de Butterfly singel en alles blijft keurig op zijn plek *\o/*.

[ [url=m/NKysjt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar meneer is er niet blij mee |o

Dus ik heb deze week een zadelmaker aan zn mouw getrokken die op stal was, niet de mijne maar zijn manier van werken staat mij enorm aan, en we gaan dinsdag lekker singels passen _O-

Ik heb ditzelfde gedoe gehad met hoofdstellen, zonder wondjes dan ;) , en ik kan er gewoon niet bij hoe mijn paard zo'n enorme mening heeft gekregen :')


Zadel ligt hier echt teveel naar voren op de schouders. Was dit met die butterfly singel? Want dan is dit juist niet de goede plek van je zadel.

Bielsje

Berichten: 1410
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:27

different1 schreef:
Je zadel lijkt van voor echt te smal, op elke foto die je hier gedeeld hebt ligt het achterover en ligt de voorkant gigantisch hoog boven de schoft/schouders.
Hoe ligt het zonder bontje?


Heb hem er net opgegooid zonder iets en dat ligt hetzelfde, alleen lager natuurlijk... Ik heb er bij dit zadel wat moeite mee om te kunnen zien dat hij achterover ligt schijnbaar, waarschijnlijk door de diepe zit |o

MarjanB schreef:
Dat is ook mijn idee, als het zadel dan met singel naar voren schuift duwt ie niet tegen de schouders maar ligt ie er op zeg maar.


Maar dat is beide niet positief toch?


Hannanas schreef:
Zadel ligt hier echt teveel naar voren op de schouders. Was dit met die butterfly singel? Want dan is dit juist niet de goede plek van je zadel.


Dit is met de Butterfly idd maar het bovenste blad steekt wel over. Ik kon hier na het rijden nog makkelijk mijn vingers tussen de schouder en de zadelkussens door halen...


Maar goed, volgens eigen zadelmaker niets mis met het zadel na check. Dinsdag zal ik wel wat anders te horen krijgen want die verkoopt weer andere zadels... Ik begin de hele zadelwereld best absurd te vinden.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:39

Hij kan zonder bontj echt niet hetzelfde passen als met... Dat is onmogelijk. Ik heb een drukverdelende winderen pad (dat werkt echt 10x beter tegen schokken dan een bontje) en dan heb ik de 10mm variant dus dunner dan een bontje maar zelfs daarmee is het zadel toch echt iets krapper.

Je zadel ligt echt veel te ver naar voren en achterover gekanteld.

Bielsje

Berichten: 1410
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:04

Spenk schreef:
Hij kan zonder bontj echt niet hetzelfde passen als met... Dat is onmogelijk. Ik heb een drukverdelende winderen pad (dat werkt echt 10x beter tegen schokken dan een bontje) en dan heb ik de 10mm variant dus dunner dan een bontje maar zelfs daarmee is het zadel toch echt iets krapper.

Je zadel ligt echt veel te ver naar voren en achterover gekanteld.


Kan helemaal kloppen, ik voel en zie het niet en vertrouwde daarin op de zadelmaker maar dat kan dus niet.

Ik geef het op.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:17

Wellicht is het opgelost met bontje er onder weg? Die versmalt je boom zeker een maat.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:19

Zo in stand lijkt het zadel achterover gekanteld te liggen, maar het paard heeft zijn hoofd omhoog en spant de buikspieren niet aan. Als het gereden wordt zal de ligging anders zijn. Hoe is alleen dan te zeggen.
Dat de singel niet fijn ligt ben ik het mee eens. Net zoals dat de ligging met en zonder bontje niet hetzelfde zal zijn.
De voorste singelstoot ligt vanaf het zadel gezien naar voren en trekt daardoor het zadel vermoedelijk tegen de schouder.
Als het hier een rondgeribt paard betreft ben je mogelijk beter af met een maanvormige (crescent) singel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:59

Als je onder de naam van een gebruiker bij een bericht op “geplaatst” klikt, dan zie je alle berichten van de gebruiker in dit topic.

Afbeelding

Doe je dat bij Bielsje, dan zie je ook de eerdere foto’s van dit zadel. Zoals al eerder gezegd, je hebt imo echt een zadel probleem, niet een singel probleem. Geen singel gaat dit voor je op lossen zolang het zadel niet goed ligt.