Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:33

Zinzi_jewel schreef:
Wintec heeft dat ook hoor . En veel meer merken nog .
Wintec wit kopijzer is xxw en vindt pasvorm wintec beter als thorowgood over het algemeen .


Dan zal ik het mij verkeerd herinneren, wintec wist ik wel maar daar heb ik zelf geen prettige ervaringen mee. Feit blijft dat er 2 kundige zadelmakers naar het zadel hebben gekeken en beide hebben hem goedgekeurd. Dit is wel voor het inrijden gebeurt vandaar dat binnenkort de zadelmaker weer komt om te nacontroleren.

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:34

Als je wintec zo breed moet, heb je een wintec Wide nodig.
En persoonlijk vind ik de pasvorm van Wintec weer slechter als van kent en masters, thorowgood zou hetzelfde moeten zijn.

Wat ik bij de cob-versie vind, maar misschien ook wel bij meerdere, dat durf ik niet zo te zeggen, is dat het zwaartepunt vrij ver naar achteren zit. Daardoor lijkt het soms wat gek.
Doe dat in combinatie met (wat mij pony heeft) nog wat vetjes bij de schoft waardoor het optisch nog hoger is, dan lijkt het allemaal erg ver achterover
Afbeelding
Dit zadel is namelijk ook passend en geeft een beetje vergelijkbaar beeld, Pony is een propje van 1,40, met een 75 cm singel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:54

siskeh schreef:
Als je wintec zo breed moet, heb je een wintec Wide nodig.
En persoonlijk vind ik de pasvorm van Wintec weer slechter als van kent en masters, thorowgood zou hetzelfde moeten zijn.

Wat ik bij de cob-versie vind, maar misschien ook wel bij meerdere, dat durf ik niet zo te zeggen, is dat het zwaartepunt vrij ver naar achteren zit. Daardoor lijkt het soms wat gek.
Doe dat in combinatie met (wat mij pony heeft) nog wat vetjes bij de schoft waardoor het optisch nog hoger is, dan lijkt het allemaal erg ver achterover
[ [url=m/zpOUf3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zadel is namelijk ook passend en geeft een beetje vergelijkbaar beeld, Pony is een propje van 1,40, met een 75 cm singel


Zadel mag dan misschien passend zijn, op deze foto ligt die te ver naar voren, duidelijk op de schouder in plaats van er achter, daardoor kiept die en ligt het zwaartepunt achterop het zadel.
Ik zou het zadel een eindje naar achteren leggen en waarschijnlijk ligt die dan al vlakker en het zwaartepunt in het midden als het zadel echt passend is.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:53

siskeh schreef:
Als je wintec zo breed moet, heb je een wintec Wide nodig.
En persoonlijk vind ik de pasvorm van Wintec weer slechter als van kent en masters, thorowgood zou hetzelfde moeten zijn.

Wat ik bij de cob-versie vind, maar misschien ook wel bij meerdere, dat durf ik niet zo te zeggen, is dat het zwaartepunt vrij ver naar achteren zit. Daardoor lijkt het soms wat gek.
Doe dat in combinatie met (wat mij pony heeft) nog wat vetjes bij de schoft waardoor het optisch nog hoger is, dan lijkt het allemaal erg ver achterover
[ [url=m/zpOUf3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zadel is namelijk ook passend en geeft een beetje vergelijkbaar beeld, Pony is een propje van 1,40, met een 75 cm singel


Dit zadel ligt op de schouder

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:15

Dat zadel ligt inderdaad te ver naar voren en ik vraag me zelfs af of de boommaat niet te krap is. :?

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:21

siskeh schreef:
Als je wintec zo breed moet, heb je een wintec Wide nodig.
En persoonlijk vind ik de pasvorm van Wintec weer slechter als van kent en masters, thorowgood zou hetzelfde moeten zijn.

Wat ik bij de cob-versie vind, maar misschien ook wel bij meerdere, dat durf ik niet zo te zeggen, is dat het zwaartepunt vrij ver naar achteren zit. Daardoor lijkt het soms wat gek.
Doe dat in combinatie met (wat mij pony heeft) nog wat vetjes bij de schoft waardoor het optisch nog hoger is, dan lijkt het allemaal erg ver achterover
[ [url=m/zpOUf3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zadel is namelijk ook passend en geeft een beetje vergelijkbaar beeld, Pony is een propje van 1,40, met een 75 cm singel

Dit zadel is echt niet passend..... het is veel te smal. Hij ligt sowieso te ver naar voren maar de boommaat lijkt ook veel te smal.

Zinzi_jewel

Berichten: 8853
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:57

Celebi schreef:
Dat zadel ligt inderdaad te ver naar voren en ik vraag me zelfs af of de boommaat niet te krap is. :?


Inderdaad het ligt erg ver van de schoft af ook .

Zinzi_jewel

Berichten: 8853
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:58

Een wintec Xxw kopijzer is wit of lichtroze
Lichtroze wide versie is net zo breed als wit standaard versie

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:00

Dat zadel ligt te ver naar voren, maar ik denk dat als hij op de juiste plek ligt, hij op de lendenen zal komen.

Punt is dat veel mensen denken dat alleen de wijdte bepaalt of een zadel passend is, maar er is zoveel meer. Er zijn zadelmerken met vrij rechte bomen, dat ga je niet passend krijgen op een meer ronde rug. Gewoon niet.

Dan is er nog de vorm van de pommel zelf: heel vaak loopt die in een V, zeker de wat meer traditionele zadels, terwijl vaak een variatie op een U vorm maakt dat hij al een stuk beter ligt. Er is de lengte van de boom, maar ook de lengte van de kussens, en de vorm van de kussens. Ook die moeten passen bij de vorm van je paard.

Sommige paarden hebben veel schouder, en daardoor een teruggesneden zweetblad nodig, of een lateraal meeverende boom. De takken van de boom zelf kunnen in de schouders prikken en dit is vaak een probleem met meer traditionele modellen.

Aanpasbaar is alleen aanpasbaar in de voorboom, de pommel, maar er zijn nog veel meer onderdelen van het zadel die moeten passen.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:06

Even een aanvulling nog: los van al die dingen, moet het zadel de ruiter ook nog passen. Een lange of forsere ruiter past niet in een 17" zadel. Een ruiter met zware bovenbenen gaat bekkenklachten krijgen van een brede twist. De naad van je ondergoed mag niet op de naad van het zadel vallen, want dan rijdt de ruiter zich open. De wrong moet passend zijn bij de vorm van het bovenbeen, maar mag de ruiter niet vastzetten. Een diepe zit en een vlakke boom gaan niet samen.

Het passen van een zadel is echt heel veel complexer dan alleen pommel en lengte.

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:11

Ik vind het heel interessant dat jullie allemaal zeggen dat het verschikkelijk ligt.
Sowieso beginnend met 1 ding: ideaal ligt de boompunt, niet het zadel 3 vingers achter het schouderblad, dit betekend meestal dat het zadel tegen het schouderblad aan ligt. Zeker als de boompunten naar achteren wijzen.
Maar ik heb van meerdere passers geleerd dat die vingers slechts een indicatie zijn.
Net als bijvoorbeeld de lengte van het zadel, natuurlijk wil je die niet dik in de lendenen hebben, maar wanneer een paard stilstaat zonder "werk" aanspanning van de buikspieren is de rug in lengte korter, wanneer je de buikspier even laat aanspannen dan word de afstand tussen de doornuitsteeksel wat groter, en heb je "plots" net 1 a 1,5 cm meer draagvlak.

Als een paard met "uitgezakte buik" staat zal het ook direct al weer anders liggen dan wanneer je ff vraagt of hij zijn buik wil aanspannen.
Nu was ik zelf toch ook weer kritisch dus ik heb pony ff op de wasplaats gemikt en alles nagekeken.

Afbeelding
Schouderblad ingetekend, pony staat met licht aangespannen buikspier


Afbeelding
Onder foto van in het topic, ca. 1,5 maand geleden gemaakt, boven foto op dit moment, licht aangespannen buikspier en klittenbandwrong onder het zweetblad vandaag gehaald.
Met een beetje buikspier veranderd de hele ligging van het zadel, het zwaartepunt komt meer in het midden ipv achterin het zadel, ook lijkt het zadel voor mijn gevoel korter.

Afbeelding
Lijn van kopijzer in het blauw, lijn/hoek van de schouder in het rood (loopt evenwijdig aan elkaar toch?)

Afbeelding
Zadel ligt achter schouderblad, boompunt ligt ca. 2 vingers achter "het begin van het zadel"

Zou ik het zadel meer naar achteren willen hebben? Ja misschien wel, is dat realistisch met zijn rug? Waarschijnlijk niet, het is een vrij vormloze rug.
Maar het schouderblad kan met gemak onder het zadel door én zoals verwacht: dit is niet een "modern dressuurpaard" waarbij je een overdreven voorbeengebruik hebt.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:32

Je zadel ligt idd mooier op het moment dat pony de buikspieren aanspant. Wel vind ik hem te lang. Ik vermoed dat hier een kunststof boom in zit, zijn de takken afgerond bij de schouder? Dat maakt wat uit voor hoever hij naar voren kan, maar dan nog mag hij niet op de schouder liggen. Ik blijf het geen mooie pasvorm vinden.

Ik vind je barokke zadel veel mooier liggen op deze pony, ook in rust ligt dat gewoon goed, en blijft mooi achter de schouder. En het blijft in balans liggen, maar ik denk ook dat de boom meer curve heeft. Dit is wel allemaal puur vanaf de foto's hoor, en om het echt te weten moet je gewoon gaan voelen en kijken uiteraard.

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:54

Avalanche schreef:
Je zadel ligt idd mooier op het moment dat pony de buikspieren aanspant. Wel vind ik hem te lang. Ik vermoed dat hier een kunststof boom in zit, zijn de takken afgerond bij de schouder? Dat maakt wat uit voor hoever hij naar voren kan, maar dan nog mag hij niet op de schouder liggen. Ik blijf het geen mooie pasvorm vinden.

Ik vind je barokke zadel veel mooier liggen op deze pony, ook in rust ligt dat gewoon goed, en blijft mooi achter de schouder. En het blijft in balans liggen, maar ik denk ook dat de boom meer curve heeft. Dit is wel allemaal puur vanaf de foto's hoor, en om het echt te weten moet je gewoon gaan voelen en kijken uiteraard.


Het is een kent en masters cob, dus ja kunststof en korte takken van het kopijzer, hij ligt niet OP het schouderblad maar er achter, en daarbij de boompunt ca. 2 vingers achter het schouderblad.
Lengte vind ik wel belangrijk, maar ik ben wel voorstander van om tot de 18e rib het zadel te laten lopen, en niet al bij T16/17 het zadel te laten stoppen, hoe meer zadel, hoe meer draagvlak en hoe minder druk per cm. Je hebt echt wel te lange zadels, maar ik vind de trend van "korte" zadels net zo ongezond als van te lange zadels. (zeker als je een iets vollere ruiter hebt en dan een zadel wat maar tot T17 ofzo komt.. Veel belangrijker daarin is dat de druk niet achterin het zadel ligt(wat je dus wel krijg met een zware ruiter in een te klein zadel) maar ook als de curve niet passend is of de balans van het zadel te ver naar achteren zit.

Ik snap je punt met het barokke zadel maar daaronder liep hij zoveel lastiger, dat is een vrij flexibel zadel en vooral met de links-rechts balans was dat énorm lastig voor de pony, en de ruiter. Waardoor de pony zenuwachtig en terughoudend gaat lopen.
Ik ben niet 100% tevreden over het huidige zadel, maar dat is met name omdat ik een bijrijder heb vrij slank is voor het zadel. Qua hoe de pony er onder beweegt juist wel.


Dat barokke zadel is ook maar nét hoe je moment-opname is overigens, ik vind hem op deze foto ook niet briljant liggen, en hier dus met te korte singel ;)
Afbeelding

Daarbij blijft een foto een "momentopname" je kan meestal weinig "structuren" op de foto zien, daarvoor moet je het al echt gaan intekenen.
Een hoek van een schouderblad vs. kopijzer kan je vaak nog zien op foto's.
Maar zoals de curve, ik gehad dat het er op afstand écht super uit zag, en dan haal je het hand onder het zadel door en heb je gewoon een holle ruimte er onder..
Daarbij blijft ook nog eens dat het paard uiteindelijk bepaald, als ik een zadel mooier vind liggen, maar het beest loopt er niet onder ben je gewoon uitgelult

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:29

Eens. Dat is waarom ik eerder het punt maakte over de pasvorm voor de ruiter. En dat is waar ik vind dat sommige zadelpassers tekort schieten. Een zadel kan prachtig liggen op een paard, maar als de ruiter er niet in kan zitten heb je een probleem, want ook die ruiter moet in balans zitten om je zadel optimaal te laten liggen.
Ik ben overigens geen voorstander van de grenzen opzoeken in de lengte, Equestor is er heel goed in geworden dat op te lossen in de breedte en dat kwam de beweging ten goede. WoW heeft ook een enorm draagvlak in de breedte en ook daar wordt de lengtegrens niet opgezocht. De reden ervoor is deze: soms als een paard breder wordt, en meer spieren krijgt, kun je de voorboom aanpassen, maar moet het zadel ook een fractie naar achter om voldoende schoudervrijheid te garanderen, zoals eerder gezegd bepaalt de voorboom niet alles.
Als je dan al op maximale lengte zit, heb je eigenlijk niet veel meer over om een zadel echt passend te maken. Punt is dan namelijk niet alleen de breedte van het zadel verandert, ook de vorm van het paard kan echt veranderen en dat los je niet simpel op met een andere voorboom.

Aan het eind van de dag, is het nog altijd zo dat als de ruiter te groot is voor een zadel wat op het paard past, en daardoor achterop gaat zitten, de ruiter gewoon te groot is voor het paard.

Verder kan je wel wat uitbalanceren met singels, maar ook singelstoten zijn in veel zadels aan te passen, en ook daar kan de plaatsing ervan wat doen met de balans van het zadel.

Bij deze foto van je Spaanse zadel zou ik de voorste singelstoot naar voren willen plaatsen, het zadel zeker 5 cm naar achteren leggen, en dan ligt bij prima. Je singel zou dan langer moeten zijn, maar in dat geval perfect liggen.

Wat betreft je laatste opmerking: als een paard niet onder een zadel kan lopen, past dat zadel niet.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:17


siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:20

Mijn ervaring is dat ie mét elastiek wel erg elastisch is, dat is voor mij een no-go, zonder elastiek zou het best een fijne singel kunnen zijn.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:22

mayka1234 schreef:
Iemand toevallig ervaring met Kavalkade Singel Dressage MF met Elastiek?

Bijv bij agradi te koop: https://www.agradi.nl/kavalkade-korte-s ... CgQAvD_BwE

Hij is er ook zonder elastiek..

Ik heb de leren voorganger hiervan gehad, superfijn. Met elastiek niet strak singelen, singel trekt zichzelf wel strak. Maar dit is een singel waarmee ik paarden van singelnijd heb afgeholpen.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:44


DuoPenotti

Berichten: 30149
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:52


siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:05


mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:09

Singels langer dan 75 is geloof ik niet echt standaard .... Ik ben ook nog aan het piekeren wat ik wil met de singel. De kieffer gaat iig terug, maar kost me wel verzendkosten dus wil niet telkens iets bestellen om te proberen als ik het steeds moet terugsturen en ik straks klauwen met geld aan verzendkosten kwijt ben :$

RvT

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: Velp, paard in Arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:08

Daphara schreef:
Née, dat maakt niet uit. Ik kijk naar hoe de gespen ten opzichte van elkaar liggen op een foto om te bepalen of de singel trekt of niet. Als gespen mooi horizontaal naast elkaar liggen (aangesingeld), dan is de druk goed verdeeld op de huidige model singel. Vaak als de achterste gesp lager ligt dan de voorste, heb je een crescent model singel nodig, andersom (voorste lager dan achter) is het vaak zo dat ze een crescent gebruiken, terwijl dat niet nodig is.


Nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Het is vooral het aansingelen wat hij erg vervelend vindt. Vandaar ook dat ik aan de EDIX crescent singel dacht.

Ik heb vandaag foto's van de onderkant kunnen maken

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8853
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:45

Deze singel is enorm breed voor dit paard .
Hoogte zit wel netjes .
Edix cresent zou mooie oplossing kunnen zijn

RvT

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: Velp, paard in Arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:27

Zinzi_jewel schreef:
Deze singel is enorm breed voor dit paard .
Hoogte zit wel netjes .
Edix cresent zou mooie oplossing kunnen zijn


Dankjewel!
Ik ga hem bestellen:)

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 08:41

Iemand nog een tip voor passende singel. Huidige singel kruipt in de elleboog.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 20-05-24 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt