Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:39

Daphara schreef:
V_Naomi schreef:



Het blijft helaas wel veel langer nat dan leer :')


Toch is mijn ervaring dat het zelfs in de winter wel snel genoeg droogt als het echt schapenvel is.



Mijn Mattes (echt lamsvel dus) kan toch echt nog lichtjes vochtig zijn soms, en als hij echt hevig zweet word het ook best vies na een tijdje. Kan gewoon gewassen worden dus opzich geen ramp, maar als hij uit de wasmachine komt duurt het toch echt enkele dagen voor hij echt helemaal droog is in de winter (want mag niet op een verwarming gelegd worden volgens mattes, gewoon kamertemperatuur)

L_Ruiterhuis

Berichten: 2181
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:20

Ik lees hier dat mensen zeggen dat hun Fairfax, prolite ed niet aansluit van voor. Op de foto de Lemieux Gel-Tek maar het voorste gedeelte daar mag juist wat los staan om de borstspieren extra vrijheid te geven. Fairfax heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Daarnaast is niet alleen de juiste singel belangrijk maar ook de juiste plaatsing van de singelstoten. Dit kan veel doen voor zowel de ligging en balans van je zadel maar ook waar je singel ligt en hoe. Helaas kijken veel zadelmakers hier niet naar. En liggen vaak de singelstoten te ver naar voren of schuin waardoor ze aan de singel trekken. Het zou een rechte lijn naar beneden moeten vormen. Uitzondering bij schuivende zadels waar een extra singelstoot net op het einde van het zweetblad geplaatst wordt.

Een andere opmerking die ik wil maken is dat het niet erg is als je singel net op je chabrak zit want vaak is het dat je chabrak dan te lang is en niet zozeer de singel. Als de singel maar op de juiste hoogte zit. Daar heb ik hier al een goede foto van voorbij zien komen met de hand.

Afbeelding

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:40

Heel interessant allemaal! Zo leren we steeds weer nieuwe dingen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de singel zo hoog mag, al vind ik het altijd wel lastig gokken welke maat ik dan moet bestellen.

Die Lemieux ziet er ook mooi uit, is dat meer een banaanmodel? Hij is er vast niet in het bruin haha

L_Ruiterhuis

Berichten: 2181
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:43

xLiez schreef:
Heel interessant allemaal! Zo leren we steeds weer nieuwe dingen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de singel zo hoog mag, al vind ik het altijd wel lastig gokken welke maat ik dan moet bestellen.

Die Lemieux ziet er ook mooi uit, is dat meer een banaanmodel? Hij is er vast niet in het bruin haha


Het is het type Fairfax model.
Ik kan het ook in het bruin bestellen maar de levertijd zou ik voor je moeten navragen.

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:15

Ik heb altijd een wol singel gehad maar met mijn huidige merrie is dat echt een drama. Die zweet zo onder de singel dat ik hem vaak de dag daarna niet droog heb, zeker in de winter niet. En dat was toch een echte mattes. Ben met haar heel blij met neopreen. Veel makkelijker schoon te houden ook want dat wol wil je ook niet iedere week wassen...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:26

L_Ruiterhuis schreef:
xLiez schreef:
Heel interessant allemaal! Zo leren we steeds weer nieuwe dingen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de singel zo hoog mag, al vind ik het altijd wel lastig gokken welke maat ik dan moet bestellen.

Die Lemieux ziet er ook mooi uit, is dat meer een banaanmodel? Hij is er vast niet in het bruin haha


Het is het type Fairfax model.
Ik kan het ook in het bruin bestellen maar de levertijd zou ik voor je moeten navragen.


Het model van LeMieux hierboven valt inderdaad onder dezelfde modellen als de Fairfax, Sella, Prolite, Rossner.
Het asymmetrische model in het plaatje. Dus niet de Crescent model die je zoekt xLies.

L_Ruiterhuis bedankt voor je aanvulling!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:35

xMarizka schreef:
Daphara schreef:

Zoals ik zei, ik heb onvoldoende verstand van zadels, het is alleen mijn mening als ik naar het geheel plaatje kijk.

Naar aanleiding van onze pbs plaats ik ook deze foto van mij in het zadel :)

[ [url=m/DgQVKn.png]Afbeelding[/url] ]

Zadel is goed, singel te kort :')
Ik ben klein en mijn haflinger is op dieet :+
(Einde gedichtje :') )
Dus op zoek naar iets nieuws!
Model cresent/banaan is goed voor mijn haflinger? :D
Dan kan ik op zoek *\o/*


Ik zag dat ik hier niet meer op gereageerd had in het topic, omdat we via PB verder gekletst hadden.
Maar inderdaad een Crescent model en dan zo’n 10 cm langer dan je huidige singel.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:54

Daphara schreef:
xMarizka schreef:
Naar aanleiding van onze pbs plaats ik ook deze foto van mij in het zadel :)

[ [url=m/DgQVKn.png]Afbeelding[/url] ]

Zadel is goed, singel te kort :')
Ik ben klein en mijn haflinger is op dieet :+
(Einde gedichtje :') )
Dus op zoek naar iets nieuws!
Model cresent/banaan is goed voor mijn haflinger? :D
Dan kan ik op zoek *\o/*


Ik zag dat ik hier niet meer op gereageerd had in het topic, omdat we via PB verder gekletst hadden.
Maar inderdaad een Crescent model en dan zo’n 10 cm langer dan je huidige singel.


Ik heb gisteren gereden met de BR banaansingel met bont van een stalgenootje en pony liep er niet anders onder dus dat is fijn. Zadel lag nog zoals ik ben gewend na het rijden, netjes achter het schouder. Haar singel was 55 cm en kwam (door het bont) netjes tot aan het dekje aan beide kanten! Heb er helaas geen foto van behalve dit, daar zie je alleen dat hij netjes hoog zit :')

Afbeelding

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:35

Daphara schreef:
maitestar23 schreef:
Wat een interessant en leerzaam topic :)
Ik heb eigenlijk ook nog wel een vraag.
Paardlief is ietwat rond :+ maar ja dat is ook haar bouw.

Het zadel blijft tijdens het rijden goed liggen, of je moet echt de balans vreselijk verkeerd hebben. Maar met opstappen schuift hij best wel en ik dacht dat een banaansingel misschien zou helpen.

Wat denken jullie?

[ [url=m/APoIKO.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zijn dit dan goede opties?
https://www.ruitersportruinen.nl/Webwinkel-Product-209353086/Anatomisch-gevormde-dresuursingel-Covalliero.html

https://www.ruitersportruinen.nl/Webwinkel-Product-152004459/Anatomische-singel-HKM.html


Ik denk niet dat je per definitie een banaan singel nodig hebt, zo flink is (lijkt) die buik niet. Zo te zien heb je nu een rechte neopreen singel toch?
Ik denk dat je het meeste baat zal hebben bij een asymmetrische singel (asymmetrical in het plaatje) zoals bijvoorbeeld de Rossner Comfort, Prolite of Fairfax singels, dan schuift het zadel ook niet meer (of in ieder geval een heel stuk minder) bij het opstappen.
De lengte lijkt mij prima, dus deze singel even opmeten van uiteinde gesp tot uiteinde gesp en dan weet je de maat waar je op kunt zoeken.


Bedankt voor je hulp en tips!
Ik heb gister heel enthousiast de Rossner Comfort gekocht, helaas was die er niet in 70 cm dus had de 65 cm meegenomen. Maar ja past echt niet en de 75 cm gaat denk ik veel te groot zijn.

Dus nu balen want de Rossner en Prolite singels zijn niet in 70 cm te krijgen ;(
Nu kom ik in mijn zoektocht wel dit soort singels tegen en ergens hier op Bokt had ik gelezen dat je dit ook andersom zou kunnen gebruiken? Klopt dat wel of zou het er dan bij vermeldt moeten worden?

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:42

maitestar23 schreef:
Daphara schreef:

Ik denk niet dat je per definitie een banaan singel nodig hebt, zo flink is (lijkt) die buik niet. Zo te zien heb je nu een rechte neopreen singel toch?
Ik denk dat je het meeste baat zal hebben bij een asymmetrische singel (asymmetrical in het plaatje) zoals bijvoorbeeld de Rossner Comfort, Prolite of Fairfax singels, dan schuift het zadel ook niet meer (of in ieder geval een heel stuk minder) bij het opstappen.
De lengte lijkt mij prima, dus deze singel even opmeten van uiteinde gesp tot uiteinde gesp en dan weet je de maat waar je op kunt zoeken.


Bedankt voor je hulp en tips!
Ik heb gister heel enthousiast de Rossner Comfort gekocht, helaas was die er niet in 70 cm dus had de 65 cm meegenomen. Maar ja past echt niet en de 75 cm gaat denk ik veel te groot zijn.

Dus nu balen want de Rossner en Prolite singels zijn niet in 70 cm te krijgen ;(
Nu kom ik in mijn zoektocht wel dit soort singels tegen en ergens hier op Bokt had ik gelezen dat je dit ook andersom zou kunnen gebruiken? Klopt dat wel of zou het er dan bij vermeldt moeten worden?

[ Afbeelding ]


Heb je een foto met de Rossner Comfort?
Plaatje dat je post is ook een asymmetrische singel, dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld met andersom gebruiken.
Bij asymmetrische singels moet het ronde gedeelte richting de voornemen liggen, waarom zou je dat andersom willen gebruiken?

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:47

Daphara schreef:
Heb je een foto met de Rossner Comfort?
Plaatje dat je post is ook een asymmetrische singel, dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld met andersom gebruiken.
Bij asymmetrische singels moet het ronde gedeelte richting de voornemen liggen, waarom zou je dat andersom willen gebruiken?


Nou ja heel blond ging ik er vanuit omdat hij met de bolling naar beneden op de foto staat dat dat gedeelte dan misschien ook richting buik moet i.p.v voorbenen :+
Ik heb geen foto gemaakt van de Rossner, hij zat gelijk achter de elleboog. Misschien dat met deze singel dan die 5 cm extra, dus 75 cm wel gaat passen bedenk ik me nu...

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:32

5 cm is aan beide kanten maar 2,5 cm hè, dat is bijna niets

Ik wilde ook 70 maar ben uiteindelijk voor 75 gegaan omdat de singel die ik wilde die maten voerde en dat past

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:03

Ik kwam zonet deze singel tegen:


Afbeelding
https://www.agradi.nl/horka-singel-anatomic-dressuur-zwart-zilver.htm

Ik was in eerste instantie erg geïnteresseerd in de lemieux gel tek, maar 1, die vind ik nergens meer opeens :') en 2, die was ook maar max in 75cm te krijgen, en ik heb denk ik toch echt 80 nodig..

De horka van hierboven lijkt imo heel erg op de lemieux of de Fairfax etc, maar kost maar 64€, dus voor die prijs valt het wel uit te proberen :+ zou deze singel voor mijn paard geschikter zijn denken jullie? Huidige singel is een anatomic van mattes, van 70cm als ik me niet vergis.


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9404
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:09

Lemieux heeft wat leveringsproblemen aangezien de fabriek nogal lang dicht was ivm Corona. In ieder geval moet ik daarom bijna 2 maanden op mijn zadelonderlegger wachten :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:10

V_Naomi schreef:
Ik kwam zonet deze singel tegen:


[ [url=m/bfhWqU.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.agradi.nl/horka-singel-anatomic-dressuur-zwart-zilver.htm

Ik was in eerste instantie erg geïnteresseerd in de lemieux gel tek, maar 1, die vind ik nergens meer opeens :') en 2, die was ook maar max in 75cm te krijgen, en ik heb denk ik toch echt 80 nodig..

De horka van hierboven lijkt imo heel erg op de lemieux of de Fairfax etc, maar kost maar 64€, dus voor die prijs valt het wel uit te proberen :+ zou deze singel voor mijn paard geschikter zijn denken jullie? Huidige singel is een anatomic van mattes, van 70cm als ik me niet vergis.


[ [url=m/FI0ysu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb een Rossner Comfort van 85 cm die je best een dagje mag lenen om uit te proberen, mocht je in de buurt van Deventer wonen. Beetje hetzelfde principe als de Horka in je link.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:27

Wat een super interessant topic! Heeft mij gelijk aan het denken gezet over mijn eigen singel.

Helaas geen goede foto beschikbaar, dus die zal ik later plaatsen. Nu rij ik met een simpele neopreen singel die recht is. Ik heb wel een leren anatomische(?) singel gehad (https://www.tweespan.nl/msfc-dressuursingel-f2-leer/), maar hier kreeg het paard wondjes van. Daarnaast is het een must dat de singel goed gereinigd kan worden in verband met veel zweten. Ik heb nu 2 neopreen singels die elke na 2 a 3x gebruiken de was in gaan afhankelijk hoe vies ze zijn.

Het valt mij op dat de meeste singels die voldoen aan het plaatje dat nu meerdere keren is genoemd van leer zijn of bont hebben. Hebben jullie nog heldere ideeën?

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:35

Daphara schreef:
V_Naomi schreef:
Ik kwam zonet deze singel tegen:


[ [url=m/bfhWqU.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.agradi.nl/horka-singel-anatomic-dressuur-zwart-zilver.htm

Ik was in eerste instantie erg geïnteresseerd in de lemieux gel tek, maar 1, die vind ik nergens meer opeens :') en 2, die was ook maar max in 75cm te krijgen, en ik heb denk ik toch echt 80 nodig..

De horka van hierboven lijkt imo heel erg op de lemieux of de Fairfax etc, maar kost maar 64€, dus voor die prijs valt het wel uit te proberen :+ zou deze singel voor mijn paard geschikter zijn denken jullie? Huidige singel is een anatomic van mattes, van 70cm als ik me niet vergis.


[ [url=m/FI0ysu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb een Rossner Comfort van 85 cm die je best een dagje mag lenen om uit te proberen, mocht je in de buurt van Deventer wonen. Beetje hetzelfde principe als de Horka in je link.



Ik ben van België, regio Antwerpen, dus misschien niet zo handig :') toch bedankt voor het aanbod!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:38

miss_lizje schreef:
Wat een super interessant topic! Heeft mij gelijk aan het denken gezet over mijn eigen singel.

Helaas geen goede foto beschikbaar, dus die zal ik later plaatsen. Nu rij ik met een simpele neopreen singel die recht is. Ik heb wel een leren anatomische(?) singel gehad (https://www.tweespan.nl/msfc-dressuursingel-f2-leer/), maar hier kreeg het paard wondjes van. Daarnaast is het een must dat de singel goed gereinigd kan worden in verband met veel zweten. Ik heb nu 2 neopreen singels die elke na 2 a 3x gebruiken de was in gaan afhankelijk hoe vies ze zijn.

Het valt mij op dat de meeste singels die voldoen aan het plaatje dat nu meerdere keren is genoemd van leer zijn of bont hebben. Hebben jullie nog heldere ideeën?


Even afhankelijk van het model dat je nodig hebt, kun je ook voor kunststof/traagschuim gaan.
Ik heb bijvoorbeeld een hele tijd gereden met een Kavalkade traagschuim Anatomische singel. Ik had er twee en die gingen omstebeurt in de was.

Afbeelding

https://www.agradi.nl/kavalkade-korte-s ... -zwart.htm

Enige nadeel was wel dat de singel wat oprekte als die warm werd, dus nasingelen moest ik altijd even extra aan denken. Je kunt die dus rustig 5cm kleiner bestellen dan wat je nodig hebt. Oh en er staat bij “kort” maar die van mij was 85cm lang, dus ruim lang genoeg.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:40

V_Naomi schreef:
Daphara schreef:
Ik heb een Rossner Comfort van 85 cm die je best een dagje mag lenen om uit te proberen, mocht je in de buurt van Deventer wonen. Beetje hetzelfde principe als de Horka in je link.



Ik ben van België, regio Antwerpen, dus misschien niet zo handig :') toch bedankt voor het aanbod!


Ach maar een “klein beetje” uit de richting? :+

Het loont trouwens wel om 2e hands sites in de gaten te houden. Vaak wordt een singel een tijdje getest en dan kunnen ze niet meer retour, dus er is veel beschikbaar op 2e hands sites, zelfs in grotere maten.

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:58

Haha ja een beetje maar :+ 2de hands ben ik altijd zo bang voor oplichters.. :')

Ik heb btw even gekeken naar die rossner comfort, en ik moet zeggen dat ik die vorm toch iets minder fijn vind, heb ooit exact dezelfde vorm gehad van passier en die was echt niet mijn ding :') dan vind ik de lemieux fijner gevormd, en die horka lijkt daar toch erg hard op vind ik :j

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:36

@miss_ lizje ik heb vandaag deze besteld https://greendistance.shop/winkel/defau ... een-zwart/
Mijn paardje heeft een hekel aan singels die dik en stug zijn, elke leren keurt ze af.
Dus ik ben erg benieuwd of met deze anatomische vorm het zadel niet meer naar voren schuift.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:50

moorcats schreef:
@miss_ lizje ik heb vandaag deze besteld https://greendistance.shop/winkel/defau ... een-zwart/
Mijn paardje heeft een hekel aan singels die dik en stug zijn, elke leren keurt ze af.
Dus ik ben erg benieuwd of met deze anatomische vorm het zadel niet meer naar voren schuift.


Die is ook wel interessant. Paard geeft trouwens niet om leren singels. Doet gewoon zijn ding, maar na 2 dagen is echt zijn velletje kapot ondanks dat ik de singel gelijk helemaal schoonmaak. Daar zijn we dus heel snel mee gestopt. Op zich loopt hij prima met huidige singel, maar als een andere pasvorm nog comfortabeler is ben ik daar zeker nieuwsgierig naar.
Over 1.5 week komt ook de zadelpasser/maker weer op bezoek, die zal ik ook eens zijn mening vragen betreft singels en ik zal morgen ook even een foto plaatsen van huidige singel.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:58

Afbeelding

Vandaag even foto gemaakt. Ik denk dat hij wel 1 maatje langer mag.

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:08

miss_lizje schreef:
[ [url=m/CKatf5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag even foto gemaakt. Ik denk dat hij wel 1 maatje langer mag.



Ik zou zelfs zeker 2 maatjes langer gaan :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:13

miss_lizje schreef:
[ [url=m/CKatf5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag even foto gemaakt. Ik denk dat hij wel 1 maatje langer mag.


Denk inderdaad dat je wel 10 cm langer mag.
Wil je zelf naar een ander (anatomisch) model want dan zou ik in dit geval voor asymmetrical gaan of licht geronde crescent. Op deze foto lijkt het alsof je paard tussen beide modellen in zit, waarbij ik van deze foto iets meer neig naar asymmetrisch model.

Zoiets bijvoorbeeld (je wilde liever geen leer toch?)

Asymmetrisch:
https://www.agradi.nl/collegiate-dressu ... -zwart.htm

Banaan:
https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm