Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:47

eigenlijk vind ik dat er een passerivce moet bestaan voor singels en dan dat je even tijdje uit kan proberen.

ik heb bij mijn haf verschillende singels geprobeerd. mijn heeft singelnijd opgelopen vanuit de manege nooit over gegaan. Ik heb een prolite gehad daar werdt hij echt boos om! Ik gebruik al jaren de wintec cair ook daar heeft hij wat singelnijd maar al heel stuk minder dan vroeger.

MAar zo ken ik ook paarden die het beste doen op een simpe neopreen singel. ipv alle andere dure merken. Het is zo per paard verschillend en zelf sommige zadelmakers hebben er te weinig verstand van.

Ik ga volgend jaar mijn haflinger inrijden (of ik laat hem inrijden) maar zie nu al door het bomen het bos niet meer welke zadel/singel ik moet gebruiken.. Welke zadelmaker met verschillende merken is goed? heb voor mijn andere haflinger al verschillende zadelmakers gehad....

1 ding is zeker ik neem een aanpasbaar zadel. en denk voor mijn jonky ook de wintec cair singel.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:53

Daphara schreef:
Ook op je profiel is de singel echt te kort, ik zou voor 15 cm langer gaan een een ander model. Zelf vind ik dit schema heel handig om te bepalen wat de bouw van je paard is en welke vorm singel daar het beste bij past:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je een Crescent nodig hebt wat betreft model.


Wat interessant om dit te lezen zeg! Dat wist ik helemaal niet. Ik heb zelf nu ook een anatomische singel met bont, maar heb deze voor het bont gekocht, niet zo zeer op de vorm. Kan jij mij hier iets meer over vertellen welke singel mijn paard zou moeten hebben? Ik ben wel nieuwsgierig!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:16

Gizeppie schreef:
Daphara schreef:
Ook op je profiel is de singel echt te kort, ik zou voor 15 cm langer gaan een een ander model. Zelf vind ik dit schema heel handig om te bepalen wat de bouw van je paard is en welke vorm singel daar het beste bij past:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je een Crescent nodig hebt wat betreft model.


Wat interessant om dit te lezen zeg! Dat wist ik helemaal niet. Ik heb zelf nu ook een anatomische singel met bont, maar heb deze voor het bont gekocht, niet zo zeer op de vorm. Kan jij mij hier iets meer over vertellen welke singel mijn paard zou moeten hebben? Ik ben wel nieuwsgierig!


Als je hier een foto van je paard (met zadel en singel) plaatst, dan kunnen we even meekijken. Meet gelijk even je huidige singel op van uiteinde gesp tot uiteinde gesp.
Ik ben ook maar een amateur hoor, maar ik vind het reuze interessant en tot nog toe klopt dat schema voor mij in ieder geval goed als ik zoek naar een geschikte singel.

Toen mijn oudste paard eindelijk wat meer aan kwam ben ik bijvoorbeeld van een “anatomical” naar een “assymetric” gegaan. Mijn zadel bleef toen ook gelijk weer beter liggen.
Ik heb een hele goede zadelpasser en laat haar gemiddeld elke 6 maand komen om de zadels te controleren. Bij een service beurt is het soms wel eens 3-4 keer op en afstappen om toch net iets aan te passen aan het zadel, toch een andere singel te proberen etc. Ik vraag haar dan echt alles wat in me opkomt en daar leer je weer van. Plaatjes als deze zijn gewoon ideaal als je grofweg in wilt schatten welk postuur je paard heeft en welke singel daar het beste bij past. Maar dan is het in det type model toch nog zoeken naar wat je paard het fijnste vind.
Opties als lengte, bont, elastiek (of juist niet), licht anatomisch gevormd of juist met diepere inhammen voor de oksels, brede of smalle singel, materiaal van de singel, etc.
Er zijn legio mogelijkheden te verzinnen als je ongeveer weet welk basismodel je moet hebben.

Nogmaals het plaatje, omdat het in de quote niet zichtbaar is:

Afbeelding

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 15:28

Oh ja een passervice lijkt me prachtig!!! Bestaat zo'n concept nog niet voor singels?
Vaak merk je inderdaad pas na een tijd of het echt fijn is.
Ik rijd nu vanwege de revalidatie van mijn merrie maar 4x in de week (momenteel ongeveer 40 minuten wel, maar nog niet met galop) en zij heeft sowieso altijd veel tijd nodig om aan dingen te wennen. Al accepteerde ze deze singel wel heel vlot!

Mijn zadelmaakster ben ik inderdaad ook enorm blij mee. Qua singel alleen niet aan gedacht om dat aan haar te vragen. Mijn zadel zelf is echt een parel, ligt 100% goed en m'n zadelmaakster staat dezelfde week nog op de stoep als ik merk dat hij niet meer lekker ligt (hier heb ik wel verstand van). En niet onbelangrijk; ik kan er zelf goed in zitten.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:35

@daphara

Ga ik doen morgen!

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 00:10

ZoeyDercks schreef:
Oh ja een passervice lijkt me prachtig!!! Bestaat zo'n concept nog niet voor singels?
Vaak merk je inderdaad pas na een tijd of het echt fijn is.
Ik rijd nu vanwege de revalidatie van mijn merrie maar 4x in de week (momenteel ongeveer 40 minuten wel, maar nog niet met galop) en zij heeft sowieso altijd veel tijd nodig om aan dingen te wennen. Al accepteerde ze deze singel wel heel vlot!

Mijn zadelmaakster ben ik inderdaad ook enorm blij mee. Qua singel alleen niet aan gedacht om dat aan haar te vragen. Mijn zadel zelf is echt een parel, ligt 100% goed en m'n zadelmaakster staat dezelfde week nog op de stoep als ik merk dat hij niet meer lekker ligt (hier heb ik wel verstand van). En niet onbelangrijk; ik kan er zelf goed in zitten.


Volgens mij kan dit via 2Fithorses. Zij doet ook heel veel zoals hoofdstellen en bitten aanmeten, maar heeft ook verschillende singels ontworpen. Je zou eens op Instagram of Facebook kunnen kijken.

Op de site onder tarieven staat ook singel-fitting: https://2fithorses.nl/wordpress/

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:00

Daphara, mag ik ook gebruik maken van het aanbod om een foto te plaatsen? Ben ook wel benieuwd wat je over mijn singel zou zeggen. Maar wil ook niet ts haar topic overnemen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:41

Wat een duidelijk plaatje van singels!
Is het misschien wat om er een speciaal topic over te openen?
Ik vind het namelijk enorm interessant en lees dan graag mee.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 14:49

mavantos schreef:
ZoeyDercks schreef:
Oh ja een passervice lijkt me prachtig!!! Bestaat zo'n concept nog niet voor singels?
Vaak merk je inderdaad pas na een tijd of het echt fijn is.
Ik rijd nu vanwege de revalidatie van mijn merrie maar 4x in de week (momenteel ongeveer 40 minuten wel, maar nog niet met galop) en zij heeft sowieso altijd veel tijd nodig om aan dingen te wennen. Al accepteerde ze deze singel wel heel vlot!

Mijn zadelmaakster ben ik inderdaad ook enorm blij mee. Qua singel alleen niet aan gedacht om dat aan haar te vragen. Mijn zadel zelf is echt een parel, ligt 100% goed en m'n zadelmaakster staat dezelfde week nog op de stoep als ik merk dat hij niet meer lekker ligt (hier heb ik wel verstand van). En niet onbelangrijk; ik kan er zelf goed in zitten.


Volgens mij kan dit via 2Fithorses. Zij doet ook heel veel zoals hoofdstellen en bitten aanmeten, maar heeft ook verschillende singels ontworpen. Je zou eens op Instagram of Facebook kunnen kijken.

Op de site onder tarieven staat ook singel-fitting: https://2fithorses.nl/wordpress/


Jammer dat er verder 0 informatie van de singels online staat! En ik vind 250 euro voor een singel ook wel een beetje ... duur :+

Een apart topic lijkt me heel interessant!

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:18

Ze hebben volgens mij 3 verschillende type singels. Er staat meer informatie op Facebook en Instagram. Volgens mij kan je bij de singels ook de kleur gespen e.d. kiezen.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:21

_Penotti schreef:
Wat een duidelijk plaatje van singels!
Is het misschien wat om er een speciaal topic over te openen?
Ik vind het namelijk enorm interessant en lees dan graag mee.


Ik ook !

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:37

Prince schreef:
_Penotti schreef:
Wat een duidelijk plaatje van singels!
Is het misschien wat om er een speciaal topic over te openen?
Ik vind het namelijk enorm interessant en lees dan graag mee.


Ik ook !


Ik heb met TS overlegd en ze vind het prima als dit topical een algemeen topic wordt, zolang we elkaar maar op een positieve manier helpen!

Ik ben ook maar amateur en leer elke keer wat bij. Er zit zoveel kennis op Bokt dat een algemeen topic best fijn is over dit onderwerp.

Dus kom maar op met foto’s vragen en adviezen, hopelijk kunnen we elkaar op een leuke manier vooruit helpen en allemaal wat leren van de kennis en ervaring van anderen.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:44

Leuk! Bij deze.
Afbeelding
Ik heb een prolite. Die had ik nog. Wat aan de korte kant vind ik zelf. En staat wat af op de voorste flap tussen de voorbenen. Weet niet of dat nog zichtbaar is zodra de foto is geüpload. Maar daardoor is het draagvlak als het ware smaller. Iemand tips wat beter zou kunnen zijn?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:58

san4nie schreef:
Leuk! Bij deze.
[ [url=m/oxE4Gx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een prolite. Die had ik nog. Wat aan de korte kant vind ik zelf. En staat wat af op de voorste flap tussen de voorbenen. Weet niet of dat nog zichtbaar is zodra de foto is geüpload. Maar daardoor is het draagvlak als het ware smaller. Iemand tips wat beter zou kunnen zijn?


Ik zou naar een model “anatomical” gaan als ik de bouw van jouw paard bekijk.


Afbeelding


Op zich is de singel niet echt te kort, maar mag voor het mooie net iets langer zijn.
De plek waar de gespen moeten zitten is boven de hand op deze foto hieronder. De singel op deze foto is dus te kort.

Afbeelding

Wanneer ik dat vergelijk met jouw paard, zouden de gespen waarschijnlijk precies op de hoogte van de hand zitten of er net onder. Een volgende singel zou ik dus 5 cm langer kiezen.

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 06:05

Ik spring ook even binnen nu ik lees dat het een algemeen topic is geworden, erg interessant!

Ik heb al jaren de 'gewone' anatomic singel van mattes, dus diegene die gelijk is aan 2 kanten.

In het begin, toen Aegon nog een 'smal sprietje' was en dus nog heel iel en weinig bespierd, lag hij imo goed, gespen zo goed als helemaal recht en fijne lengte (eerste foto).

Nu is hij ondertussen flink uitgezet en begint de singel een stuk minder 'recht' te liggen, lengte is nog wel okee denk ik maar twijfel aan het model.. (tweede foto)



Afbeelding

Afbeelding

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 06:59

Ik lees al een tijdje mee, vond het een zeer informatief topic! Nu het ook algemeen is geworden, stel ik graag mijn vraag.

Ik heb voorheen een FRA Supersingel gehad, waar ik mega tevreden over was. Echter liep ik tegen een probleem aan: wanneer ik aansingel, moet aan beide kanten de voorste singelstoot een gaatje strakker aangesingeld dan de achterste. Anders hangt de voorste erg los. Ik kom dus aan beide kanten op 12-11 in plaats van 11-11 of 12-12. Omdat de singel volledig van elastiek is, begon deze toch ongelijk te rekken, en is hij nu uit model.
Nu heb ik een topfit anatomie singel aangeschaft. Paard reageert hier heel goed op bij aansingelen, maar ik loop weer tegen hetzelfde gaatjesprobleem aan... Moet ik nu weer een ander model singel kopen? -O-

Afbeelding
Gelijk aangesingeld.
Afbeelding
En ongelijk aangesingeld.

Hij heeft overigens de 80cm versie.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:42

marley93 schreef:
Ik lees al een tijdje mee, vond het een zeer informatief topic! Nu het ook algemeen is geworden, stel ik graag mijn vraag.

Ik heb voorheen een FRA Supersingel gehad, waar ik mega tevreden over was. Echter liep ik tegen een probleem aan: wanneer ik aansingel, moet aan beide kanten de voorste singelstoot een gaatje strakker aangesingeld dan de achterste. Anders hangt de voorste erg los. Ik kom dus aan beide kanten op 12-11 in plaats van 11-11 of 12-12. Omdat de singel volledig van elastiek is, begon deze toch ongelijk te rekken, en is hij nu uit model.
Nu heb ik een topfit anatomie singel aangeschaft. Paard reageert hier heel goed op bij aansingelen, maar ik loop weer tegen hetzelfde gaatjesprobleem aan... Moet ik nu weer een ander model singel kopen? -O-

[ [url=m/f73aAR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gelijk aangesingeld.
[ [url=m/WgW7zy.jpg]Afbeelding[/url] ]
En ongelijk aangesingeld.

Hij heeft overigens de 80cm versie.


Is je voorste singelstoot niet gewoon meer uitgerekt dan de achterste?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:43

Je moet toch niet gaatjes tellen, maar de singel gewoon op dezelfde hoogte hebben. Foto 2 is prima :D

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:25

https://www.divoza.com/nl/rossner-dressuursingel-leder

Ik vond dat met die ongelijke gaatjes ook altijd mateloos irritant. Al weet ik niet of het kwaad kan.
Nu heb ik toevallig laatst bovenstaande singel aangeschaft en daarbij schuiven de de 2 gespen dus tov elkaar. Dus als je de voorste aansingel en er ontstaat ongelijke druk verschuift hij vanzelf een half gaatje.
Of het beter is weet ik niet. Maar ik vind het wel een prettig systeem.

Ik heb sowieso altijd ruzie met gaatjes. Ik vind altijd dat er net te weinig gaten in zitten. Bij hoofdstel, beugelriemen en singels ben ik altijd net op zoek naar dat tussenliggende gat :+

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 08:49

pol013 schreef:
Ik heb sowieso altijd ruzie met gaatjes. Ik vind altijd dat er net te weinig gaten in zitten. Bij hoofdstel, beugelriemen en singels ben ik altijd net op zoek naar dat tussenliggende gat :+


Ja dit dus!!! Altijd!
Of net iets te strak/kort, of net iets te los/lang :')

Het lijkt bij Marley93 inderdaad alsof de voorste singelstoot meer is uitgerekt dan de achterste en dan het niet zo zeer aan je singel ligt. Wellicht is ook de vorm van de singel niet helemaal geschikt als je kijkt naar het plaatje van Daphara in dit topic?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 08:53

V_Naomi schreef:
Ik spring ook even binnen nu ik lees dat het een algemeen topic is geworden, erg interessant!

Ik heb al jaren de 'gewone' anatomic singel van mattes, dus diegene die gelijk is aan 2 kanten.

In het begin, toen Aegon nog een 'smal sprietje' was en dus nog heel iel en weinig bespierd, lag hij imo goed, gespen zo goed als helemaal recht en fijne lengte (eerste foto).

Nu is hij ondertussen flink uitgezet en begint de singel een stuk minder 'recht' te liggen, lengte is nog wel okee denk ik maar twijfel aan het model.. (tweede foto)



[ [url=m/qSD7wB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FI0ysu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Qua lengte, zou hij eigenlijk ook aan de korte kant zijn op de tweede foto als ik zo de feedback hier in het topic heb gehoord.
Qua vorm vind ik het moeilijk omdat de foto niet recht van de zijkant is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:12

V_Naomi schreef:
Ik spring ook even binnen nu ik lees dat het een algemeen topic is geworden, erg interessant!

Ik heb al jaren de 'gewone' anatomic singel van mattes, dus diegene die gelijk is aan 2 kanten.

In het begin, toen Aegon nog een 'smal sprietje' was en dus nog heel iel en weinig bespierd, lag hij imo goed, gespen zo goed als helemaal recht en fijne lengte (eerste foto).

Nu is hij ondertussen flink uitgezet en begint de singel een stuk minder 'recht' te liggen, lengte is nog wel okee denk ik maar twijfel aan het model.. (tweede foto)



[ [url=m/qSD7wB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FI0ysu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik had hetzelfde met mijn Anatomische singel en ben naar assymetric model gegaan. Ik denk dat je in jouw geval best baat zou kunnen hebben van een Fairfax of Prolite asymmetrische singel zou kunnen hebben.

https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... hpEALw_wcB

https://www.performancesingel.nl/fairfa ... -2-kleuren

De lengte lijkt mij inderdaad ook prima.
Voor mijn paard had ik een 85 cm singel nodig en de Fairfax/prolite stopt bij 75 cm, dus ik ben voor een Rossner asymmetrische singel gegaan.

https://www.divoza.com/nl/rossner-comfo ... ZGEALw_wcB

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:17

marley93 schreef:
Ik lees al een tijdje mee, vond het een zeer informatief topic! Nu het ook algemeen is geworden, stel ik graag mijn vraag.

Ik heb voorheen een FRA Supersingel gehad, waar ik mega tevreden over was. Echter liep ik tegen een probleem aan: wanneer ik aansingel, moet aan beide kanten de voorste singelstoot een gaatje strakker aangesingeld dan de achterste. Anders hangt de voorste erg los. Ik kom dus aan beide kanten op 12-11 in plaats van 11-11 of 12-12. Omdat de singel volledig van elastiek is, begon deze toch ongelijk te rekken, en is hij nu uit model.
Nu heb ik een topfit anatomie singel aangeschaft. Paard reageert hier heel goed op bij aansingelen, maar ik loop weer tegen hetzelfde gaatjesprobleem aan... Moet ik nu weer een ander model singel kopen? -O-

[ [url=m/f73aAR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gelijk aangesingeld.
[ [url=m/WgW7zy.jpg]Afbeelding[/url] ]
En ongelijk aangesingeld.

Hij heeft overigens de 80cm versie.


Heb je ook een foto van de zijkant waar het hele paard (gezadeld) op staat? Het nadeel met boomloze zadels is dat ze nog wel eens voorover kantelen, dan liggen de singelstoten anders en de gaatjes dus niet op gelijke hoogte.

Ik kan van deze foto’s niet heel veel zinnigs zeggen anders dan wat anderen ook al gezegd hebben, dat de singelstoten niet op gelijke hoogte zijn.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:32

offtopic: wat een fantastisch informatief topic dit :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:07

ZoeyDercks schreef:
Qua lengte, zou hij eigenlijk ook aan de korte kant zijn op de tweede foto als ik zo de feedback hier in het topic heb gehoord.
Qua vorm vind ik het moeilijk omdat de foto niet recht van de zijkant is.


Je hebt gelijk zie ik nu, ik keek naar de 1e foto van V_Naomi voor de lengte, maar op de 2e foto is die toch te kort en die foto is recenter gemaakt.

Dus V_Naomi ik denk dat je toch een 10 cm langere singel nodig hebt.