Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:35

Je singel is iig veel te kort, en dat is heel oncomfortabel voor je paard. Dus idd, een stuk langer.

Nowiexx

Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:05

Iemand hier tips voor een dressuursingel? Merrie is soms een beetje pissig op de singel. Ik wil wel een foto in pb sturen :-)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:18

Op de singel, of op je zadel of misschien last van haar maag?

Singeldwang zoals ze het vaak noemen, heeft vaak een andere oorzaak dan de singel :)
Reageren op de singel is vaak een symptoom, en niet de oorzaak.

Je mag me best een foto sturen, wat voor singel heb je nu?

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:48

Kan iemand meedenken of ik het zo goed heb? Bolle pony met een hangbuik waarop zadels heel makkelijk naar voren schuiven: Is een crescent singel het beste of moet ik een crescent singel in combinatie met anatomisch oid hebben?

Ik heb deze pony nieuw en wil op jacht naar een singel die het naar voren schuiven van het zadel niet verergt. Sinds gisteren heb ik een zadel welke niet lijkt te schuiven, alleen de singel die ik nog ergens had liggen moet terug naar de oude eigenaar.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:01

Meestal heb je bij ronde pony's inderdaad het meeste aan een goed rond gevormde crescent singel. Die zijn vaak van zichzelf al wat anatomisch gevormd met uitsparingen bij de oksels. Vanwege die uitsparingen moet je wel de juiste maat nemen zodat de uitsparingen ook daadwerkelijk op de goede plek zitten. En wat ik gemerkt heb: veel crescent singels zijn heel breed en dat past dan vaak weer minder fijn op een klein rond ponytje. Een wat smaller exemplaar is dan vaak beter. Maar goed zonder foto's is het natuurlijk wel speculatie.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:04


Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:09

Volgens mij zijn dat best fijne singels ja. Even de vraag of deze stevig genoeg is om een flinke bolling aan te kunnen of dat deze makkelijk recht trekt, maar dat kun je alleen zien met aansingelen. :j

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:24

Oh, goede om inderdaad even in mijn achterhoofd te houden!

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:57

Buxy schreef:
Ik kom even binnen vallen :o ik ben opzoek naar een nieuwe dressuur singel, mijn zadelmaker adviseerde mij de Mattes Athletico maar echter heb ik liever een leren singel.

Iemand hier bekend met een merk/model die vergelijkbaar is aan de Athletico?


Iemand misschien nog tips?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:02

Ook een singelvraagje van mij, na al veel geleerd te hebben van dit topic over lengte en hoogte van gespen etc.

Mijn zadelmaker adviseerde me om een rechte singel te nemen (mag wel anatomisch maar dus niet asymmetrisch). Ik heb nu de LeMieux singel. Ze vond dat er teveel druk op de binnenkant van de bolling kwam (zie pijltje, zadel lag daar nog niet goed overigens, schoof naar voren):

Afbeelding

En dit is de buiklijn zonder singel:

Afbeelding

Mijn vragen:
- zouden jullie een rechte singel adviseren met de gespen ook recht, dus helemaal symmetrisch? Bij Kramer hebben ze ook wel mooie singels vind ik, maar deze is dan waarschijnlijk niet symmetrisch genoeg? https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... suursingel
- welke comfortabele singels kunnen jullie aanraden? Fijn drukverdelend vind ik heel belangrijk, dus ook dat er niet teveel plaatselijk druk op de gespen komt te staan bij het aansingelen, want daar is ze wel gevoelig voor.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:55

Welke singel heb je nu precies van lemieux?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:30

De gel tek anatomische
Hele fijne singel maar moet dus rechtdoor lopen

Zie nu dat de Kramer singel elastiek heeft. Ik wil graag zonder elastiek.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:44

GJ9 schreef:
De gel tek anatomische
Hele fijne singel maar moet dus rechtdoor lopen

Zie nu dat de Kramer singel elastiek heeft. Ik wil graag zonder elastiek.


Ik heb toevallig gisteren de Gel-Tek besteld, omdat ik toch een uitgesproken anatomische nodig lijk te hebben. Ondertussen alweer drie singels verder ( ;( ) maar de Prolite lag het allerbeste. Alleen had die van die keiharde randen waar paard sterk op reageerde. Ik las in reviews dat de Gel-Tek nog zachter is dan de Fairfax - beide dezelfde vorm als de Prolite. Dus nu de LeMieux met het bijbehorende bontje gekocht.

Tevens komt vrijdag de zadelpasser, dus hoop dan de hele set samen te kunnen laten controleren. Als de Gel-Tek het goed doet, kan de Christ weer in de verkoop. Die is echt superfijn, maar een maansingel blijkt net niet de goede vorm in combi met mijn zadel en de singelplek van paard.

In rechte singels heb je best veel keuze. Met lamswol (Christ, Mattes) is echt heerlijk comfortabel. Maar in de goedkopere prijsklassen heb je ook memory foam-singels, al dan niet licht anatomisch, die ook heel zacht zijn. Of de Wintec Cair, met lucht.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:08


Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:25

De geltek is een andere pasvorm dan de prolite hoor...

Ook veel breder. En meer crescente vorm dan anatomisch. De oude geltek is de pasvorm van de prolite maar die wordt al paar jaar niet meer verkocht. De nieuwe is veel breder en crescenter.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:32

Er was volgens mij nog een ander merk maar ik weet niet welke er ook op leek..

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:16

Fairfax heeft dezelfde, of nou ja, die was er eerst. Zacht leer maar de levensduur verschilt nogal schijnbaar.... Maar de geltec breder? Ik had er eind vorig jaar (?) eentje in mijn handen en die was niet breder dan de prolite, ik vond hem eerder smaller ogen. Heb ik dat zo mis? :x

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 08:45

Bij de gespen is die een heel stuk breder. Dat zit bij sommige paarden daarom ook gewoon niet.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:10

Hij is binnen, inderdaad boterzacht (de LeMieux Gel-Tek). Ik vind 'm niet schrikbarend breed. We gaan het zien, morgen wordt hij te paard getest!

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:49

Ik heb eindelijk de Mattes crescent binnen en ga m vanavond even passen en foto maken. Hoop dat ie lang genoeg is en de gespen op de goede hoogte zitten

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:18

Net even gereden met de mattes crescent in 75…ik twijfel, waar met de a-symmetrische singel de achterste gesp een fractie lager ligt ligt ie met de crescent weer iets hoger dan de voorste :+
Ik kon ook niet aan beide zijdes singelen op hetzelfde gaatje, dat is misschien geen ramp maar dat voelt niet goed… :o Misschien moet ik een 80 proberen? Ik probeer de crescent nog een paar keer en anders gaat ie maar MP op…heb ondertussen een hele verzameling liggen -O-

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:09

Verzameling is herkenbaar, Pallatin. Gelukkig is er Markplaats.

Het goede nieuws: de LeMieux Gel-Tek is het zachtste leer op aarde, hij past, paard heeft hem ook goedgekeurd, en hij is precies de vorm die we nodig hebben. Zadel bleef goed op zijn plek. Ik heb nog het bontje, maar dat was niet eens nodig.

En morgen komt de zadelpasser voor de puntjes op de i.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:18

Heeft hier iemand toevallig nog een Edix recht model 65cm zwart over die wel weg mag voor leuk prijsje? _/-\o_

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:06

Ik heb een vraag aan jullie. Ik heb inmiddels een crescent singel voor zowel mijn zadel als longeren. Nu wil het zo zijn dat de voorkant losser zit (er kunnen dan makkelijk twee handen tussen zon beetje) dan de achterkant als ik aansingel, dit komt waarschijnlijk doordat de achterkant iets hoger is, net als wat Pallatin beschrijft eigenlijk. Singel ik de voorkant 1 gaatje aan, aan de voorkant dan gaat de hele singel kantelen, dus de achterkant komt los zegmaar. Dan zitten de gespen wel weer gelijk. Eerst dacht ik, ligt aan mn zadel? Maar bij de longeersingel gebeurd dit ook, eigenlijk daar nog erger gezien die singel een stuk korter is. Is een ander model singel de oplossing? Helaas geen foto van wat ik bedoel, wel een recente (soort stand) foto van hoe haar buik loopt. De singel trekt standaard naar het punt achter de voorbeen ook.

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:16

Op zich wel handig om even een foto te maken van de singel aan het zadel en eventueel ook aan de longeersingel. Dat is wat makkelijker meekijken. Welke singel heb je nu?