Welk naald en draad voor vliegendekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Welk naald en draad voor vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 09:57

Hoi,

Ik ben opzoek naar een naald en draad voor het repareren van gaten in de vliegendeken/eczeemdekens van mijn paard. Om de haverklap krijgt hij het voor elkaar om er gaten er in te maken en die scheuren dus zo enorm uit dat de deken ook niet meer te repareren valt.

Dus ik wil graag nu zelf op tijd de deken kunnen repareren voordat ik nu de 4e deken van dit jaar moet gaan aanschaffen.

Maar nu de vraag. Welk soort naald en stevig draad heb ik nodig om die dekens te repareren zonder dat die stiksels weer uit elkaar vallen.

Ik hoor het graag
(Mocht het topic verkeerd staan heel graag verplaatsen)

Dispar_Vulgo

Re: Welk naald en draad voor vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:00

Ik gebruik voor m'n vliegenmaksers altijd pektouw en een invlechtnaald. Maar ik weet niet hoe grof de structuur is van je vliegendeken.
Anders zou je ijzergaren en een normale (kleine dunne) naald kunnen gebruiken. Maar dat kost wel meer tijd en moeite vind ik.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:01

Ik gebruik altijd gewone naald en draad en daarna vliseline erover strijken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:30

Kan je niet kijken naar een tweedehands naaimachine die ook stevige stof aan kan?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:46

Zijn het gaten of scheuren? Gaten moeten eigenlijk wel een lapje onder anders krijg je het lastig goed. Scheuren doe ik in mijn dekens met ijzergaren en een vrij grote goed scherpe naald, weet niet precies watvoor, komt uit een setje van verschillende naalden.
Bij scheuren is het handig om een soort visgraat steek te doen dan trek je de twee delen stof weer netjes tegen elkaar aan. Als je wil kan ik het tekenen want ik kan zo een twee drie niet een voorbeeld vinden van hoe die steek gaat. Dan doe ik ook altijd nog wat textiellijm op voor extra stevigheid.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 11:25

Bedankt voor de reacties..

Ik heb nu 1 klein gaatje er in zitten die ik wel zonder stofje er onder kan maken. Maar 1 is aan de hals en dan het stuk wat je de 2 stukken hals met klittenband bevestigd (lekkere uitleg :') ) maar dit moet ik even uitvinden hoe ik zit moet maken.

Ik zag ijzergaren voor bij komen. Wellicht is dit wat ?

DGL zou je het eens willen uitteken als je er tijd voor hebt? Ben erg benieuwd

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:12

Ijzergaren is lekker stevig, zou ik sowieso pakken ja.

Afbeelding

Mijn prachtige weergave van de steek... Dus je steekt schuin over en steekt steeds de naald van onder naar boven door de stof. Goed aan en afhechten, lijm is handig als het waterdicht moet.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 23:06

Super duidelijke uitleg! Dankjewel :)