bxrebackpad met beugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

bxrebackpad met beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:40

Zijn er mensen die barebackpad hebben waar stijgbeugels aanzitten??? ik heb er een zonder.. een dikke van schapenwol... zit heerlijk maar ik mis toch wel de steun ve beugel.. niet dat ik ermee wil gaan lichtzijden oid.. maar gewoon dat je iets onder je voeten hebt... Ik zit al op internet te kijken maar lees graag ervaringen van mensen

Azmay

Re: bxrebackpad met beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:45

Zou ik alleen doen als er ook inlages in/onder zitten, anders krijg je toch puntbelasting.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:47

Ik denk dat het heel slecht is voor de rug omdat je toch de druk erop gaat zetten.

Ik heb al jaren een BBP en het is voor mij lol met je knol, rondje hobbelen, niet serieus trainen maar toch bewegen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:52

Het is niet voor niks dat er geen beugels aan een bbp zitten. Als je dat wel doet krijg je een puntbelasting op de rug omdat het gewicht niet goed verdeeld kan worden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:53

De bbp's van ghost zijn normaal geschikt om met beugels te rijden :).

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:56

Ja! Al is 'barebackpad' misschien niet het beste woord ervoor. Ik heb een Ghost mandriana met een extra pad met inlages eronder. Eigenlijk zijn dat meer kruisingen tussen zadels en barebackpads. Het is het enige zadel waar mijn paard geen singelnijd van kreeg, ik kan haar rustig in de wei opzadelen.
Wel moet ik zeggen dat haar bouw en manier van lopen (haflinger met ingezonken ruggengraat die relatief vlak loopt) en mijn gewicht (ongeveer 50 kilo) ook helpt.

Aan mijn barefoot ride-on-pad (of een vergelijkbare pad) zou ik nóóit beugels hangen.

Beetje oude foto (wintervacht!) bij gebrek aan een andere.
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:27

ik heb gisteren de barefoot bbp geprobeerd, en die zit fijn, maar is zo flexibel dat ik daar ook nooit beugels zou aan hangen, zelfs niet bij alleen stappen ...

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 09:32

het is idd ook voor een staprondje door de bak of dorp of bijv wandelrondje met mijn dochter. voor het rijden gebruik ik gewoon mijn eigen zadel maar soms doe je even 20 minuten lekker stappen of rondje buiten dan vind ik het toch prettig dat in geval van schrikreactie oid ik iets aan de voeten hebt. ik begrijp uiteraard dat je geen bbp kan gebruiken voor rijden...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:39

Als je daar het geld voor een Ghost mandriana of iets vergelijkbaars voor over hebt is het prima :) anders is een pad die bovenaan wat stroever is misschien ook een idee, zit je al iets steviger. Sommige pads hebben ook wrongen of iets meer een ‘zitje’.
Echt goede pads waar beugels aan mogen zijn best wel duur en zijn in feite boomloze zadeltjes. Zelfs voor af en toe een rondje dorp zou ik niet een ‘standaard’ bbp met beugels doen als ik jou was, als je ze toch niet gaat gebruiken heb je ze niet nodig, en als je ze nodig hebt geven ze te veel puntdruk.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:00

TS, heb je al eens een barebackpad gebruikt met wrongen / verdikking aan de achterkant? Ik heb wel eens met zo'n FRA Macon extra bbp gereden zonder beugels (ook draf en galop) en had echt niet het idee dat ik er zomaar af zou kunnen glijden. Ik kan me voorstellen dat een wollen platte bbp wat glad kan aanvoelen, maar als je zo verdikkingen hebt ga je echt geen kant op. En je kunt ook vrij gemakkelijk een bokriempje vast maken aan de voorkant als extra houvast bij een schrikreactie. Ik denk dat dat beter is dan dat je toch met beugels erop gaat zitten en dan stiekem toch de beugels gebruikt bij opstappen / om op te steunen in stap.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:25

Met een bbp geven beugels echt alleen een vals gevoel van veiligheid. Er is geen constructie die de druk verdeelt, dat was al duidelijk. Maar ook voor zijdelingse bewegingen heb je met beugels het probleem dat je de pad scheef trekt door plotselinge druk op de beugels. Oefenen op goed in balans zitten en desnoods de manen vast pakken lijken mij veel betere opties.
Ook kun je kijken of een bbp met een smallere zit misschien prettiger is. Als je erg breed zit wordt het ook lastiger om goed in balans te blijven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:51

lnvdh schreef:
het is idd ook voor een staprondje door de bak of dorp of bijv wandelrondje met mijn dochter. voor het rijden gebruik ik gewoon mijn eigen zadel maar soms doe je even 20 minuten lekker stappen of rondje buiten dan vind ik het toch prettig dat in geval van schrikreactie oid ik iets aan de voeten hebt. ik begrijp uiteraard dat je geen bbp kan gebruiken voor rijden...

Met een goede BBP (dus met dijwrongen en achterkant, zoals die van barefoot), ziet je ook wel gewoon heel erg stevig hoor. Ik vind het minder ideaal om langere stukken te draven (omdat mijn paard gruwelijk zit in draf, op mijn spanjaard is dat dan weer minder een probleem), maar een schrikreactie of een rare sprong zit ik er prima mee uit hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:00

lnvdh schreef:

Zonder iets als boom dat zorgt dat pad/zadel niet opzij glijdt, zijn beugels heel gevaarlijk. Liever dat je er af glijdt/valt dan dat je onder de buik komt te hangen (incl. vast zitten voeten in de beugels). Puntbelasting daar gelaten, je zit nooit 100% recht en dan is het heel makkelijk om te gaan schuiven bij een onverwachte beweging. Vandaar dat een goede BBP geen beugels heeft.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 15:40

oke bedankt voor de reacties... ik ga eens kijken naar een bbp met wat meer dij en achterkant.. mijn pony zit niet beroerd in draf maar kan wel zomaar ineens ff een sprintje trekken van 20 meter als die ergens van schrikt en vorige week een rechtsomkeert omdat er een ballon achter een huis vandaan schoot :-) .... met mijn huidige bbp had ik er naast gelegen dat weet ik zeker.. met zadel geen enkel probleem.... dus ik dacht... een betere bbp is mss een optie... maar dit is mss ook een goeie optie.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:17

lnvdh schreef:
oke bedankt voor de reacties... ik ga eens kijken naar een bbp met wat meer dij en achterkant.. mijn pony zit niet beroerd in draf maar kan wel zomaar ineens ff een sprintje trekken van 20 meter als die ergens van schrikt en vorige week een rechtsomkeert omdat er een ballon achter een huis vandaan schoot :-) .... met mijn huidige bbp had ik er naast gelegen dat weet ik zeker.. met zadel geen enkel probleem.... dus ik dacht... een betere bbp is mss een optie... maar dit is mss ook een goeie optie.

Ik heb ook een paard die nog wel eens schrikt en dan heel vlug kan zijn. Mijn ervaring is dat een suede achtige barebackpad (FRA Dardo, Brockamp support, barefoot ride on pad) al veel meer grip geeft dan een wollen of stoffen barebackpad. Ik heb er heel veeel uitgeprobeerdt en ben het meest tevreden met de Barfoot ride on support met de wrongen. Deze geeft veel grip en de wrongen en verhoogde achterkant sluiten je wel op in de barebackpad, val je echt niet zomaar van af.