Verschillen Wintec en Thorowgood?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Verschillen Wintec en Thorowgood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 21:38

Ik heb een nieuwe pony gekocht, jonkie met weinig kilometers op de telling. Ze zal nog flink wat gaan veranderen in bespiering, dus had ik bedacht een zadel te kiezen met verwisselbaar kopijzer.

Maar... Ik ben zelf alleen bekend met Wintec. Die wordt verkocht door Divoza, maar heb slechter ervaring met hun zadelserivice. (ok, jaren geleden, wie weet inmiddels minder dramatisch daar). Mijn zadelmaker waar ik wel tevreden over ben verkoopt geen Wintec, maar wel Thorowgood.

Het is bij deze meneer volledig normaal om 2 maanden te moeten wachten op een antwoord, dus ik hoop eigenlijk dat er hier ervaringsdeskundigen zitten. Wat is nu het verschil tussen de beide merken? De pony heeft een korte rug, wat minder schoft en is breed in de schouders.

Mungbean

Re: Verschillen Wintec en Thorowgood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:44

Het is gewoon een heel ander zadel kwa pasvorm en binnen de merken zelf heb je ook verschillende pasvormen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:50

Ik vond de pasvorm van thorowood wel erg mooi hebben er diverse van op het werk en fijn aanpasbaar ook een paar wintec gehad maar die waren al wat ouder en minder makkelijk aanpasbaar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:53

Pasvorm idd. Én de soort kunststof wat ze gebruiken. Thorowgood kan letterlijk n tikje meer hebben dan wintec.

Ook zou je wintec echt af en toe met speciale spray de boom moeten behandelen.

Als het goed is, zijn de nieuwste beter, omdat wintec dit namelijk ook zo heeft gemerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:03

Ik ben zelf helemaal weg van Thorowgood. Ik vind ze kwalitatief beter. Je komt ze tweedehands van tien jaar of ouder tegen die nog prima zijn terwijl je de meeste wintecs dan al kapot hebt gereden, maar mijn ervaring. Kan zijn dat anderen andere soorten wintecs hebben en daar heel lang mee doen natuurlijk.
De pasvorm is ook heel anders.

Ik zou ze zeker niet laten liggen omdat je het merk niet kent.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:10

Hier ook meer fan van Thorowgood, goed aanpasbaar.
Daarnaast vond ik ze zelf ook beter zitten, ook bij langere ritten.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:25

Wij hebben een thorowgood op onze rondgeribte schoftloze Welsh met korte rug liggen en dat is één van de weinige zadels die niet naar voren schuiven.
De grotere Welsh heeft het leren broertje, Kent & Masters, nog net iets fijner zadel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:32

Thorowgood fan hier.

Veel aanpasmogelijkheden op zadels die in de basis gewoon al heel prima zijn én verrassend veel kunnen hebben.

Ik heb de mijne nu een jaar of 8.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:15

Het is echt wel anders qua pasvorm. Ik heb wintec op mijn merrie met kaarsrechte rug. Al het andere schuift op haar zó naar voren over haar schouders (die toch breed zat zijn ;) ).
Wintec/ Bates heeft weinig curve in de boom t.o.v. veel andere merken, waardoor het zadel dus niet over haar schouder komt. Bij sommige paarden past dat gewoonweg beter. Uiteindelijk lijkt 'passend op je paard' me het voornaamste criterium, gevolgd door 'passend voor de ruiter'.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:37

Skippy01 schreef:
Het is echt wel anders qua pasvorm. Ik heb wintec op mijn merrie met kaarsrechte rug. Al het andere schuift op haar zó naar voren over haar schouders (die toch breed zat zijn ;) ).
Wintec/ Bates heeft weinig curve in de boom t.o.v. veel andere merken, waardoor het zadel dus niet over haar schouder komt. Bij sommige paarden past dat gewoonweg beter. Uiteindelijk lijkt 'passend op je paard' me het voornaamste criterium, gevolgd door 'passend voor de ruiter'.

Heb jij de gewone wintec of de wide?
Ik had de wide maar die paste niet op mijn merrie met rechte rug, was toch nog teveel gebogen.
Thorowgood Endurace was juist rechter qua vorm dan de wintec aldus de zadelmaker

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:43

kiki1976 schreef:
Skippy01 schreef:

Heb jij de gewone wintec of de wide?
Ik had de wide maar die paste niet op mijn merrie met rechte rug, was toch nog teveel gebogen.
Thorowgood Endurace was juist rechter qua vorm dan de wintec aldus de zadelmaker

Ik heb de gewone wintec, dressuurzadel isabell.
Gaat het bij jou om de zwarte of de bruine in jouw profiel?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:03

Ik heb thorowgood op mijn fjord. Heel fijn zadel, lichtgewicht en blijft netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:49

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een Thorowgood ipv Wintec

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:55

Ik heb een Kent en Masters, de leren versie van de Thorowgood. Ben er heeeel blij mee :D Zit heerlijk en past op veel paarden. Ik heb al 3 verschillende gehad voor allemaal verschillende type paarden.

(Niet met de juiste boom nog)
Afbeelding

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 09:36

Dank voor de reacties! Ik ga de zadelmaker met de thorowgood afwachten :)