Wonden aan hoofd door bitringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Wonden aan hoofd door bitringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 16:48

Ik heb een merrie met een ongelofelijk teer en gevoelig huidje. Dat ten eerste. Zelfs als alles perfect past dan krijg ze als de omstandigheden net iets minder ideaal zijn toch nog wondjes van dingen. Hierbij is te denken aan halsters en vliegenmasker bijvoorbeeld. Spullen goed passend kopen, goed schoonhouden en passende materialen (alleen leren halsters, amigo dekens, bontjes om het hoofdstel ed).

Nu begon mijn paard minder fijn te lopen op mijn bit (Harry’s horse hulstrens) en op zich vind ik dat nog niet zo raar aangezien ze in drie jaar tijd behoorlijk verder is dan dat ze was, kan ze iets anders fijn vinden.

Afijn een super fijn nieuw bit gevonden waar ze heel erg fijn op loopt. Echter is dat een watertrens. Heb hem eerst zo geprobeerd maar ik vind dat hij vrij smal is (valt klein). Dus ik wilde bitringen erom heen om velletjes klemmen te voorkomen. Een paar standaard bitringen gekocht maar het gat is te groot waardoor ze niet helpen. Dan kunnen er alsnog velletjes tussen de ringen komen. Vervolgens een paar dure gel bitringen van A cavallo gekocht. Dit zou volgens de verkoper de heilige graal van de bitringen zijn.

Ik heb nu twee keer gereden met de bitringen en m’n paard krijgt allemaal wondjes aan de zijkant van haar hoofd. Het viel me straks ook op dat ze niet zo snel haar mond open deed om het bit aan te nemen. Normaal doet ze dat wel maar nu niet.

Help! Kent iemand dit verschijnsel? Waarom krijgt mijn paard wonden/roze plekken van de bitringen?

Oplossing zou een maat groter bit kunnen zijn met de bitringen, maar die bestaat helaas niet in dit bit. Ik heb de grootste maat nu die beschikbaar is helaas.

pillow

Re: Wonden aan hoofd door bitringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:09

Misschien de neusriem hoger zetten, meestal is dat het probleem.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:11

pillow schreef:
Misschien de neusriem hoger zetten, meestal is dat het probleem.

Ik heb een micklem dus daar kan ik niet zo veel aan stellen helaas.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:13

Je geeft zelf het antwoord al. Er is geen ruimte.
Je bit is te klein geef je aan. Met bitringen maak je de ruimte nog smaller. Dan krijg je drukplekken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:16

Maar ze heeft geen wondjes in dr mondhoeken maar op de zijkant van haar neus zegmaar. Echt naast de bitringen, aan de bovenkant waar geen bit of neusriem zit..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:21

Hij valt klein zeg je en vervolgens versmal je hem nog een keer met de bitschijven.
Ik denk dat je daar wel een antwoord hebt :)

Ook die schijven gaan dan drukken.
Is dat bit er niet in bustrens?
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 27-06-20 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:22

Ik rij een paard met een zeer gevoelige huid. Ondanks dat alles zijn zichtbaarheid zal geven heeft paard geen wezenlijke veranderingen op de huid. Voorbeelden, halster in weide af, in eerste instantie met een band om de buik voor mijn laarzen echter Ik rij nu zonder die band en rij met sporen met ronde draaiende bolletjes.
Het bit, kneveltrens en in de mondhoeken en overal waar de knevel mogelijkerwijs zou kunnen komen smeer Ik dun in met uierzalf.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 27-06-20 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:24

_Penotti schreef:
Hij valt klein zeg je en vervolgens versmal je hem nog een keer met de bitschijven.
Ik denk dat je daar wel een antwoord hebt :)

Ook die schijven gaan dan drukken.
Is dat bit er niet in bustrens?

Nee helaas niet. Anders had ik echt nooit een watertrens gekocht.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:25

Nico12 schreef:
Ik rij een paard met een zeer gevoelige huid. Ondanks dat alles zijn zichtbaarheid zal geven heeft paard geen wezenlijke veranderingen op de huid. Voorbeelden, halster in weide af, in eerste instantie met een band om de buik voor mijn laarzen echter Ik rij nu zonder die band en rij met sporen met ronde bolletjes.
Het bit, kneveltrens en in de mondhoeken en overal waar de knevel mogelijkerwijs zou kunnen komen smeer Ik dun in met uierzalf.

Halster af kan niet Ivm regels van de pensionstal. Ik heb alles zo ver mogelijk aangepast en dat gaat prima. Alleen lijkt het materiaal van de bitringen een allergische reactie te geven ofzo. Met de goedkope bitringen had ze geen last maar die helpen zoals gezegd niet voor bescherming omdat dat gat veel te groot is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:29

Wat voor bitje heb je, misschien kunnen mensen mee zoeken naar een andere oplossing?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:32

pluisje88 schreef:
Nico12 schreef:
Ik rij een paard met een zeer gevoelige huid. Ondanks dat alles zijn zichtbaarheid zal geven heeft paard geen wezenlijke veranderingen op de huid. Voorbeelden, halster in weide af, in eerste instantie met een band om de buik voor mijn laarzen echter Ik rij nu zonder die band en rij met sporen met ronde bolletjes.

Halster af kan niet Ivm regels van de pensionstal. Ik heb alles zo ver mogelijk aangepast en dat gaat prima. Alleen lijkt het materiaal van de bitringen een allergische reactie te geven ofzo. Met de goedkope bitringen had ze geen last maar die helpen zoals gezegd niet voor bescherming omdat dat gat veel te groot is.

Plekjes van hoofdstel en halster met sudocreme.

Bitringen, ben er geen fan van, datzelfde Ik zal nooit met een watertrens rijden waar direct de ringen aanzitten, voor mij te onvriendelijk, als je dat echt zou willen die bitringen dan insmeren met uierzalf en in geval van nood vaseline.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 27-06-20 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:33

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:39

Myler bitten hebben het zelfde soort mondstuk en hebben veel variaties en maten.
Wellicht is dat iets?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:40

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:41

FjeLOVER schreef:
Myler bitten hebben het zelfde soort mondstuk en hebben veel variaties en maten.
Wellicht is dat iets?

Dit is inderdaad een namaak myler maar hij is toch niet hetzelfde. Heb een myler mogen lenen van een stalgenoot maar dat bit vond ze absoluut niet tof! Ze liep zodra ik de teugels aannam (nog niet eens op maat) als een giraf met dr hoofd in de lucht.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 27-06-20 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:45

Nibbit schreef:
https://westeindruitersport.biedmeer.nl/myler-level-1

https://westeindruitersport.biedmeer.nl/myler-D-level-1

Is dit niet ongeveer hetzelfde mondstuk in bustrens / D-trens? Dit lijkt op myler maar een stuk goedkoper

Dat zou wat kunnen zijn! Hij lijkt echter qua buiging op een level 2 op de foto?

De Harry’s horse Is net niet helemaal recht. Heeft minder ronding/hoek in het bit als de originele myler.
Moet eerlijk zeggen dat ik de originele myler wel erg duur vind in aanschaf. Evenals sprenger. Ik ben door budget wel aangewezen op wat goedkopere bitten. Daarom was ik ook zo blij met deze

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:47

pluisje88 schreef:
Nibbit schreef:
https://westeindruitersport.biedmeer.nl/myler-level-1

https://westeindruitersport.biedmeer.nl/myler-D-level-1

Is dit niet ongeveer hetzelfde mondstuk in bustrens / D-trens? Dit lijkt op myler maar een stuk goedkoper

Dat zou wat kunnen zijn! Hij lijkt echter qua buiging op een level 2 op de foto?

De Harry’s horse Is net niet helemaal recht. Heeft minder ronding/hoek in het bit als de originele myler.
Moet eerlijk zeggen dat ik de originele myler wel erg duur vind in aanschaf. Evenals sprenger. Ik ben door budget wel aangewezen op wat goedkopere bitten. Daarom was ik ook zo blij met deze

Ik heb zelf de D trens, maar de boog is echt niet zo gebogen als op de foto

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:57

Bitringen geven wel vaker ellende. Probeer het eens gewoon zonder.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:58

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:59

Sizzle schreef:
Bitringen geven wel vaker ellende. Probeer het eens gewoon zonder.

Zou het zo sneu vinden als er een velletje tussen komt. Ik ken echt niemand die ellende heeft met bitringen. Iedereen roept altijd meteen dan moet je er bitringen aan doen... zie veel mensen er ook mee rijden zonder ellende dus heb dit zoals bij mijn paard nog nooit gezien of gehoord.

Maar dit is ook niks. Ga ik proberen :j zou morgen een onderlinge wedstrijd starten maar heb al gezegd dat ik bitloos ga. Moet eerst weer helen voor volgende week bb proef op cc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:19

Ons paard heeft ook snel wondjes. Daar hoef je geen bitringen bij te gebruiken. Ook ooit eens gedaan, alles stuk gereden. Zal best werken bij sommigen. Maar bij die van ons, als er ook maar iets kan schuren of draaien heeft hij wondjes. Dus geen bitringen meer. Hij heeft nu een Trust bit enkel gebroken en dat gaat goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:23

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat er een velletje tussen komt eerlijk gezegd en rij ieder paard met een watertrens. Bij 1 paard heb ik bitringen geprobeerd en die kreeg meteen schuurplekken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:53

Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-06-20 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:54

ElCid schreef:
Billy Allen trens; fijn bit, stille ligging en licht gebogen. Deze is heel fijn https://pferdeladen-online.de/de/Gebiss ... len-D.html ( ik heb er nog zo 1 liggen die voor een zacht prijsje weg mag, hangt natuurlijk af van de maat die je nodig hebt).

13,5 heeft ze. Mag je daarmee starten in de dressuur?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:56

Dat durf ik niet te zeggen, zou je moeten navragen. Ik zal hem zo even opmeten.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-06-20 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt