Zadel voor fjord: lange ritten, zachte smalle zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Zadel voor fjord: lange ritten, zachte smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 13:10

Voor de mensen die het leuk vinden om mij te helpen met mijn zoektocht:
Bij de koop van mijn paard hebben we een KN Symphonie gekregen. Een prima zadel, maar te groot voor mijn zus en mij.
Na twee lange ritten mét schapenvachtje heb ik besloten dat er een ander zadel komt. Het voelt alsof ik bevallen ben van een tweeling als ik af stap :') De zit is te breed, mijn heupen worden uit elkaar getrokken.

Mijn fjord is -voor een fjord- niet onwijs breed. Ze heeft geen hoge schoft en ook geen extreem korte rug. Ik denk dus dat het voor haar niet echt een probleem is om iets te vinden. Maar voor ons misschien nog wel.
Ons budget is niet onwijs hoog, en ik zou het liefst het huidige zadel willen inruilen, omdat ik niet goed weet welke maten hij heeft en eigenlijk geen zin heb om hem zelf te verkopen. :o Maar welke zadelmaker neemt een regulier zadel in om vervolgens een ijslanderzadel/boomloos aan te meten? Tips hiervoor zijn altijd welkom.
Een paar puntjes:
-Ik overweeg boomloos vanwege de zachte zit, maar de meningen zijn verdeeld over hoe goed dit is voor lange ritten (20-30km). En welke dan?
-Een ijslanderzadel met ribbelzitting zou misschien wel wat zijn
-Ik zit te kijken naar tweedehands Massimo Trail, hier heb ik eerder mee gereden en zit fantastisch! Maar ze zijn veelal vanaf 18 inch te krijgen, wat voor ons te groot is (ook voor paard denk ik)

Onze eisen:
een zachte zit
17 inch
Niet te breed
Geen vaste gedwongen zit
17 inch vanwege onze kleine billen
Budget is ongeveer 800 euro denk ik, als we ons huidige zadel nog netjes kunnen verkopen. Het is dus een KN Symphonie, netjes onderhouden. Heeft gebruikerssporen maar niet versleten of zo.

Wie helpt ons met onze zoektocht? Naam zadelmaker mag ook natuurlijk!

Anoniem

Re: Zadel voor fjord: lange ritten, zachte smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:11

Ik kan je niet helpen bij een zadel. Zelf ben ik ook nog zoekende naar een goed zadel.

Dat KN zadel welke inch en boom maat heeft die?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 13:12

Marije_1997 schreef:
Ik kan je niet helpen bij een zadel. Zelf ben ik ook nog zoekende naar een goed zadel.

Uhm ja, dat weet ik dus niet haha! Ik kan het een en ander opmeten, misschien dat je daar wat uit kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:14

Macs schreef:
Marije_1997 schreef:

Uhm ja, dat weet ik dus niet haha! Ik kan het een en ander opmeten, misschien dat je daar wat uit kan halen.

Als je dat zou willen doen! Inch maat staat wel vaak ergens in het zadel. Staleigenaresse is zeer te spreken over KN, maar die worden niet meer gemaakt. Dus als je me pb wil doen met alle info :) misschien dat ik em dan wel kan overnemen (mits de maten natuurlijk juist zijn)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:22

Kentaur Country! Zadel met een smalle zit en comfortabele ribzit

Je kunt hem helemaal zelf samen stellen qua kleuren

Afbeelding

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:29

Ik ben voor mijn fjord erg blij met mijn Bates dressage zadel, comfortabel en niet gedwongen. Tweedehands hele schappelijke prijzen en goede kwaliteit. dat is trouwens ook een 18", maar heeft korte kussens en past daarom goed. Goed passen is nl. van veel meer afhankelijk dan de inchmaat van de zitting...
Laatst bijgewerkt door vladimir1979 op 23-06-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:29

Ik heb voor buitenritten de Massimo trail, die ribbel zit is inderdaad heel fijn. Ik heb ook een Barnsby dressuurzadel zit echt heerlijk, maar die zit is wat te gedwongen voor lange ritten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:31

Ik heb een massimo en een ghost, en ik pak toch elke keer weer mijn ghost.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 13:37

@Kitty, ik zag op jouw website een aantal tweedehands/sale zadels die ik wel interessant vond, namelijk de Easytrek (bruin), Sorenta en Kuda. Is het het waard om met die langs te komen? Die Kentaur Country lijkt me ook ontzettend comfi ja! Maar nieuw iets boven budget.

@Caira, welke Ghost heb jij?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:42

Afbeelding

De Barocco

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:07

Ik vind boomloos heerlijk zitten, ik had altijd Barefoot maar hoor ook veel goede verhalen over Ghost

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:14

Met vrijwel alle boomloze zadels werden ook mijn heupen uit elkaar getrokken. Dat was wel op een tafelmodel haflinger.

Ik vind de thorowgood T8 een smalle twist hebben en een zachte zitting. Dit zadel valt ook binnen jullie budget en valt ook aan te passen als je paard veranderd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:15

Boomloos is echt heel persoonlijk. Sowieso een zadel. Wat de een heerlijk vind zitten vind een ander weer helemaal niks...

Zelf heb ik een Hrimnir master zadel. Heeft een smalle en heel zachte zit. Is echt een zalig zadel.
Nieuw ruim boven je budget, maar wellicht 2de hands nog te doen.
Het zadel heeft een verwisselbaar kopijzer, wat fijn is mocht je paard wisselen qua breedte per seizoen bijvb :+

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:39

Ik heb ook lang een Ghost gehad, de Ghost Quilty. Zit fantastisch en comfortabel voor je heupen. Ik had de piccolo maat, deze is tot broekmaat 38 geschikt wordt erbij vermeld op de site geloof ik, maar ik met mijn maat 38 had nog ruimte over. Dus een 'normale' maat Ghost zal voor jullie dan te groot zijn (bij kleine billen denk ik aan maat 34 of 36 :+ )

Overigens geen mega lange ritten ermee gereden, dus daar kan ik niets over zeggen.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:09

KN zadels we worden nog wel gemaakt hoor.
Zelf heb ik een KN allegro op de Fjord liggen, WK 2 45 dat is een 17,7 inch
Denk dat jij deze maat ook hebt met de Symphonie.
De Allegro is een stuk fijner dan de Symphonie, zachtere zit, iets dieper maar niet gedwongen en weinig kniewrong.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:11

Is een westernzadel geen optie? Buitenritten van 4 uur op gemaakt en geen seconde pijn aan mijn kont gehad. Dingen zitten heerlijk stevig en met een bontje zit je al helemaal hemels <3

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:23

Macs schreef:
@Kitty, ik zag op jouw website een aantal tweedehands/sale zadels die ik wel interessant vond, namelijk de Easytrek (bruin), Sorenta en Kuda. Is het het waard om met die langs te komen? Die Kentaur Country lijkt me ook ontzettend comfi ja! Maar nieuw iets boven budget.

@Caira, welke Ghost heb jij?

Dat zijn niet de eerste zadels die ik zou aanbevelen bij langere ritten vanwege het zitcomfort en/of breed zitten. Bates wordt hier ook genoemd kan ook een aanrader zijn. Of voor ultiem comfort een Freemax western :-)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:01

Hier een Barefoot zadel heerlijk zacht en ook voor hele lange ritten.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:02

Hier een Barefoot zadel heerlijk zacht en ook voor hele lange ritten. Zowel Voorde fjord als de haflinger. Zijn geheel met een Pommel aan te passen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:03

Ik heb een Trekker Luxus. Weet niet of deze smal genoeg is voor jullie.

Heb zelf een tafelbreed modelletje haflinger dus geen vergelijkingsmateriaal qua breedte.

Hij is qua zitting in te stellen en zit zalig. Nooit zere billen oid. Rij lange ritten +2 uur zonder problemen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 17:18

Ben zelf niet zo'n fan van westernzadels. Wil liever geen knop oid aan de voorkant.
Voor degene met een barefoot zadel: welk model, welke pommel en welke maat hebben jullie bij jouw broekmaat en breedte paard? Dat ie aan te passen ks dat weet ik maar het is wel handig om te weten of ik voor een s/m/l moet gaab dan. :))

Kitty dank voor je advies! Jammer maar begrijp het!

Jolisa fijn om te weten dat we dan voor een piccolo moeten kijken. Je zou denken dat dat een kinderzadeltje is haha!

En de rest dank voor jullie adviezen en ervaringen. We gaan kijken.
Meer adviezen zijn altijd welkom!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:24

Ik kan ook Ghost alleen maar aanraden, heerlijk zadel!
Ik rijd er ook vaker 10-15km ritten mee.
Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:28

De meeste IJslanderzadels vind ik niet bepaald zacht zitten, als ik mijn persoonlijke mening mag geven ;) Ik zou er geen lange rit mee willen doen.

Wij doen meestal ritten van 10-15km met boomloze zadels. Ik heb zelf broekmaat 38 en rijd mijn vijfganger IJslander van 1m38 met een Ghost Veneto piccolo. Heerlijk, nooit ergens last van ondanks dat mijn lichaam kapot is. Mijn man met ook maat 38 rijdt zijn Haflinger van 1m51 met een Barefoot Cheyenne maat 1 L-pommel. Ook dit zadel zit heerlijk, wel breder. Ik reed mijn vorige paard, KWPN van 1m62, met de BF Cheyenne maat 2 M-pommel en dat zat ook heerlijk.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:49

Ik heb een tekna zadel gehad voor mijn koudbloed. Heb alleen geen ervaring met lange ritten op dat zadel. Momenteel rij ik met een zaldi zadel en die zitten echt heerlijk!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:52

Ts hier hebben we beide de xl Pommel erin liggen. De haf is een bredere dan de fjord. Maar fjord heeft nauwelijks schoft. Mijn broekmaat is 42 en heb zadelmaat 2 en m’n dochter heeft maat 1.