Bit aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IIII

Bit aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:11

Hallo allemaal,

Ik heb een jonge pony en wil met hem aan het werk aan de longe. In de toekomst komt hij voor de kar te staan dus daar komt een ander hoofdstel en bit voor. Ik vraag me nu af wat voor bit ik moet kopen voor echt alleen het longeren. De pony is 3 jaar en 1.38 groot

Benfan

Re: Bit aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:14

Daar valt zo helemaal niks over te zeggen. Zeker niet als we de pony in het echt kunnen zien. Kwa maat is het dan maar gokken, maar ook de mond zelf zegt een hoop over een paard, en het bit dat je kan gaan gebruiken. Als je niet weet wat je moet hebben, kun je beter even iemand vragen die weet wat hij doet. Dat geld ook voor het opleiden voor de kar.. dat is best een kunst, en ongelukken zijn zo gebeurd.

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:30

Benfan schreef:
Daar valt zo helemaal niks over te zeggen. Zeker niet als we de pony in het echt kunnen zien. Kwa maat is het dan maar gokken, maar ook de mond zelf zegt een hoop over een paard, en het bit dat je kan gaan gebruiken. Als je niet weet wat je moet hebben, kun je beter even iemand vragen die weet wat hij doet. Dat geld ook voor het opleiden voor de kar.. dat is best een kunst, en ongelukken zijn zo gebeurd.

Ik ben zeker niet van plan om hem zelf te gaan beleren voor de kar. Ook heb ik zelf wel ervaring met longeren maar alleen niet met jonge pony's

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:38

Voor jonge paarden wordt vaak een watertrensje gebruikt, meestal dubbel gebroken, maar niet elk paard vindt dat prettig. Ongebroken trensjes liggen stabiel en geven minste onrust in de mond.
Daarnaast kun je ook overwegen om te longeren met een kaptoom. Daar kun je vaak wel een bit aan hangen (zo kun je hem evt wennen aan het bit wat hij straks voor de kar in krijgt), en dan de longe aan de kaptoom, zodat mocht hij iets geks doen, je niet meteen veel druk in zijn mond creeert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:43

IIII schreef:
Benfan schreef:

Ik ben zeker niet van plan om hem zelf te gaan beleren voor de kar. Ook heb ik zelf wel ervaring met longeren maar alleen niet met jonge pony's

Dan lijkt het me handig als je daarbij begeleiding vraagt. Longeren is helemaal niet zo simpel als je het goed wilt doen, en bij een jong paard heb je heel snel verkeerde dingen aangeleerd

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:25

Een watertrens trek je makkelijk door de mond van je pony, zeker aan de longeerlijn. Met jonge paarden pak ik een kneveltrens. Die trek je met geen mogelijkheid door de mond heen en door de brede zijkanten heb je veel zijwaartse begrenzing. Wat met jonge paarden heel fijn is. Hoe smaller het zijstuk hoe eerder ie door de mond getrokken word wat je weer op kan lossen met een erg strakke neusriem maar of je dat wilt... jonge paarden beleer ik vaak met kaptoom of halster en bit zodat je pony wel kan wennen aan het bit maar er nog geen druk op staat.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:33

Ik zeg ook een dubbelgebroken kneveltrens om te longeren bij jonge paarden. Kritisch kijken naar de dikte van je bit icm met bijbehorende mond :)