Welk zadel kies ik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Welk zadel kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:38

Het is nog niet zover.
En mijn zadel nu ligt nog fantastisch.
Zit fantastisch.
Rijdt fantastisch.

Maar de kwaliteit, uiteraard is iets minder fantastisch.

Een jaar geleden, in overleg met de zadelmaakster, kocht ik een thorowgood.
In het begin lag hij nog niet super fijn, dus eerst boomloos, tot mijn merrie liet zien, dat ze de thorowgood liever had.
(Verwend paard... Zij mag kiezen :') )

Lekker fanatiek in het zadel! Binnenkort een check ik, misschien even weer uitlijnen (het is ook net een auto :') ) en dan er weer tegen aan.

Ik zag dat de suède van mijn wrongen toch wel slijten. Niet heel hard, maar duidelijk niet geschikt voor mijn fanatieke amazone zijn :')

Nu zit ik al maanden weg te dromen van de nieuwe edix.
Of eigenlijk alle twee wel...

Maar kent n masters is de grote broer van mijn thorowgood, dus misschien is dat wel net zo fijn.

Hoe dan ook, ik ben aan het sparen voor "nieuw"...

Wie kan mij even van links naar rechts slingeren betreft voordelen enzovoort?

Dat ik gewoon even (een maand of drie, vier) over na kan denken.

Anoniem

Re: Welk zadel kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:43

Ik heb ook een nieuwe thorowgood gekocht... Maar dan niet suède. Gewoon leer en zweetbad van kunststof. Ook te koop in volledig leer uitvoering. Hebben ze het model waar je nu mee rijdt niet gewoon in leer versie? Als het goed ligt, zit en rijdt, waarom zou je dan weer een ander model kiezen? Succes in ieder geval!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:45

Hoe gaaf een zadel er ook uit ziet, je kunt alleen kiezen voor een zadel dat goed ligt. Dus volg het advies van je zadelmaker ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:46

Suède wordt op een gegeven moment een beetje kaal, dat is wel iets anders dan versleten.. Is dat niet wat er aan de hand is? Na een jaar een nieuw zadel al afschrijven vind ik erg snel
Laatst bijgewerkt door Sintara op 18-06-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:46

Anoniem schreef:
Ik heb ook een nieuwe thorowgood gekocht... Maar dan niet suède. Gewoon leer en zweetbad van kunststof. Ook te koop in volledig leer uitvoering. Hebben ze het model waar je nu mee rijdt niet gewoon in leer versie? Als het goed ligt, zit en rijdt, waarom zou je dan weer een ander model kiezen? Succes in ieder geval!

Dat is de t8 variant. Zou zeker een optie kunnen zijn hoor!
Ik heb de t4, medium whriter.

Waarom ik een ander zou kiezen?
Omdat ik kwijl van de yasir van edix...
Maar durf de stap ook weer niet te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:47

Ik zou voor een Akward zadel
gaan. Iedereen in dit topic die zo'n zadel heeft is wild-enthousiast }>

Sarcasme-modus uit.

In 3 á 4 maanden kunnen er nog veel leukere zadels voorbij komen, bekijk gewoon je spaarcenten dan.
Is meer in de wereld dan de fam. Thorowgood/K&M/Fairfax.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:48

Sintara schreef:
Suède wordt op een gegeven moment een beetje kaal, dat is wel iets anders dan versleten.. Is dat niet wat er aan de hand is? Na een jaar een nieuw zadel al afschrijven vind ik erg snel

Ik denk dat dit een betere beschrijving is.
Hij wordt inderdaad kaal.

Versleten is hij absoluut niet. Maar zo puntgaaf als met de aankoop niet natuurlijk

Nieljoram.

Meer keuze is meer keuzestress :')
Ook niet handig.

Fairfax ligt mijn hart niet echt.

Vind een zadel van 1500/1700 nieuw eigenlijk wel genoeg.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:15

Veel zadels gaan passen :j
En je nog te veel past pinnen op één type. Ik wilde dolgraag een Ideal Susannah, vond mijn paard fijn, ik minder dus het werd eentje met mindee gedwongen zit voor mij. Nu twee jaar later is ze qua rugspieren zo mooi gegroeid dat ze een heel ander type boom moest, minder recht.

Heb je de financiën voor een lederen zadel, dan zou ik dat doen. Ik vind het comfort zoveel beter dan kunststof

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 12:39

Odetje92 schreef:
Veel zadels gaan passen :j
En je nog te veel past pinnen op één type. Ik wilde dolgraag een Ideal Susannah, vond mijn paard fijn, ik minder dus het werd eentje met mindee gedwongen zit voor mij. Nu twee jaar later is ze qua rugspieren zo mooi gegroeid dat ze een heel ander type boom moest, minder recht.

Heb je de financiën voor een lederen zadel, dan zou ik dat doen. Ik vind het comfort zoveel beter dan kunststof

Na verkoop van huidige zadel 2000 euro. Dus dat is wel mooi ruim denk ik.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:43

Ik zou het Edix zadel "gewoon" eens proberen. Anders denk ik dat een Kent&Masters een hele goede optie is.
Beide zadels zijn qua kopijzer goed te verstellen, dus dat is absoluut een plus(voor beide)
Uiteindelijk moet het op je paard passen, én voor jou. Ik vind de nieuwe Edix zadels ook gaaf, maar als ze niet op mijn paarden passen houd het op(ik heb ze nog niet gepast hoor!)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:17

siskeh schreef:
Ik zou het Edix zadel "gewoon" eens proberen. Anders denk ik dat een Kent&Masters een hele goede optie is.
Beide zadels zijn qua kopijzer goed te verstellen, dus dat is absoluut een plus(voor beide)
Uiteindelijk moet het op je paard passen, én voor jou. Ik vind de nieuwe Edix zadels ook gaaf, maar als ze niet op mijn paarden passen houd het op(ik heb ze nog niet gepast hoor!)

Zo zit ik zelf ook n beetje.

Dus binnenkort maar even een belletje doen naar de passer er van. <3

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:22

Edix is boomloos. Hebben jij en je paard ervaring met boomloos? Anders zou ik dat echt eerst huren om uit te proberen, boomloos is niet zomaar opstappen en wegrijden, daar zit echt een heel verschil in met je huidige zadel, soort van appels met peren vergelijken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 09:55

dianaw33 schreef:
Edix is boomloos. Hebben jij en je paard ervaring met boomloos? Anders zou ik dat echt eerst huren om uit te proberen, boomloos is niet zomaar opstappen en wegrijden, daar zit echt een heel verschil in met je huidige zadel, soort van appels met peren vergelijken.

Jappp!
Ikzelf heel veel! Heel veel goede ervaringen ermee :D

We hebben hiervoor een Nottingham gehad, maar was niet aan te passen en zijn mijn paard duidelijk "nee vrouwtje, hier kan ik niks mee"

Ik zit op boomloos beter (of op boom zonder beugels in alle gangen) dan op een boomzadel. Door het ongedwongen. En dat vind ik fijn aan de thorowgood ook weer. Geen dwang in de zit. :D

Uiteraard laat ik Ella komen voor een pasconsult.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:53

De specifiek Edix zadels waar we het over hebben zijn met een flexibele boom, nieuw model. Wel een verschil met de andere boomloze zadels. Overigens hier iemand die rustig van boom naar boomloos(en weer terug)wisselt op meerdere paarden, allemaal probleemloos.
Uiteraard zit er wel eens een zadel tussen wat minder bevalt, maar dit is niet enkel boom/boomloos afhankelijk maar de gehele ligging van het zadel speelt mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 12:40

siskeh schreef:
De specifiek Edix zadels waar we het over hebben zijn met een flexibele boom, nieuw model. Wel een verschil met de andere boomloze zadels. Overigens hier iemand die rustig van boom naar boomloos(en weer terug)wisselt op meerdere paarden, allemaal probleemloos.
Uiteraard zit er wel eens een zadel tussen wat minder bevalt, maar dit is niet enkel boom/boomloos afhankelijk maar de gehele ligging van het zadel speelt mee.

Nou, dat inderdaad ja.

Ben heel erg benieuwd...!!

Zal ik hier dan ook mijn uit eindelijke bevinding plaatsen?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:59

maralyn schreef:
dianaw33 schreef:

Jappp!

We hebben hiervoor een Nottingham gehad, maar was niet aan te passen en zijn mijn paard duidelijk "nee vrouwtje, hier kan ik niks mee"

Ik zit op boomloos beter (of op boom zonder beugels in alle gangen) dan op een boomzadel. Door het ongedwongen. En dat vind ik fijn aan de thorowgood ook weer. Geen dwang in de zit. :D

Ga voor de edix. Je maakt er genoeg uren in, toch?

Met kent & masters ga je hetzelfde probleem weer tegenkomen, dat leer is ook niet zo geweldig. Daar is de prijs natuurlijk ook naar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 22:04

Ongeveer twee tot vier uur per week.
Afhankelijk van mijn trainingsschema die week.
Ene week doen we veel op de grond. De andere week rijden we wat meer, ik kijk echt naar wat ze op dat moment echt nodig heeft.
Dat klinkt stom, maar na twee of drie "dressuur" dagen, merk ik dat ze even wat anders moet.
Dan pak ik mijn veelzijdigheidszadel, pakken we een buitenrit (doe ik trouwens ook regelmatig met dressuurzadel).
Of we gaan even springen of cross (daar is ze voor gefokt, moet kunnen toch?)

Dus ja, ik zit met regelmaat met mijn bipsje in het zadel. En er gaan zeker km gemaakt worden.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:33

Ik houd niet van dressuurzadels. Niet van de look vaak, maar 8 van de 10 keer vooral niet van de zit.
Maar wat was ik gelukkig met mijn Ninon Schutte zadel.
Ik dressuurde er mee, reed er 35+ km mee zonder problemen en sprong ermee als het zo uitkwam.

Het allerfijnste vond ik dat ik met dat zadel eindelijk een fijn liggend zadel had gevonden, dat zo fijn lag en zat dat ik niet steeds stiekem tóch nog naar andere zadels aan het kijken was.
De zoektocht was gewoon klaar. Einde. het was goed.

Nu, jaren en andere paarden (en een ander land) verder, rijd ik met een heel ander type zadel, maar toch :) De les van liever investeren in iets dat je ECHT fijn vindt is blijven hangen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:51

LiselotZorro schreef:
maralyn schreef:
Jappp!

Met kent & masters ga je hetzelfde probleem weer tegenkomen, dat leer is ook niet zo geweldig. Daar is de prijs natuurlijk ook naar.

En waar is dit op gebasseerd? De desbetreffende zadels zijn nog niet zo lang op de markt, ik weet niet op welk type paard ze passen(ik heb de indruk van erg mooi op de koudbloed/barokke types met een zeer platte rug, als ik de platte kussens zie, maar dat weet ik niet want: niet in handen gehad.

Daarnaast zijn de Edix zadels niet veel duurder dan de kent en masters zadels, dus of ze nou zoveel beter zijn? (Kent en masters word meer van gemaakt, dus goedkoper om te laten maken, Edix-zadels zijn veel minder standaard dus zijn de maakkosten naar alle waarschijnlijkheid al een stukje hoger, dus ik verwacht eigenlijk een vergelijkbare kwaliteit aan leer)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 12:58

Ik ga uiteraard een pasconsult doen. Voor hetzelfde geld past het helemaal niet bij ons.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:24

siskeh schreef:
LiselotZorro schreef:

En waar is dit op gebasseerd? De desbetreffende zadels zijn nog niet zo lang op de markt, ik weet niet op welk type paard ze passen(ik heb de indruk van erg mooi op de koudbloed/barokke types met een zeer platte rug, als ik de platte kussens zie, maar dat weet ik niet want: niet in handen gehad.

Daarnaast zijn de Edix zadels niet veel duurder dan de kent en masters zadels, dus of ze nou zoveel beter zijn? (Kent en masters word meer van gemaakt, dus goedkoper om te laten maken, Edix-zadels zijn veel minder standaard dus zijn de maakkosten naar alle waarschijnlijkheid al een stukje hoger, dus ik verwacht eigenlijk een vergelijkbare kwaliteit aan leer)

De Edix ken ik helemaal niet, maar TS is er kennelijk weg van en het is haar/zijn kont die er op geparkeerd gaat worden.

Ik heb de K&M wel zelf in handen gehad en op verschillende modellen gezeten. Zowel splinternieuwe zadels als zadels van wat jaren oud. Het zijn prima zadels voor de prijs hoor, ik heb ze al eens aan mensen aanbevolen, maar ik denk dat TS er mee van de regen in de drup beland. Niet direct, maar wel over een paar jaar. De dealer zei overigens ook eerlijk tegen mij dat ik er nooit gelukkig van ging worden in verband met de kwaliteit zadels die ik gewend ben.