Fenders ('Engels') en stijgbeugel met korf voor lange ritten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Wen_

Fenders ('Engels') en stijgbeugel met korf voor lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 14:52

Na veel zoekwerk (op Bokt en webshops), weet ik vrij zeker dat ik fenders aan wil schaffen, geschikt voor een Engels type zadel, i.p.v. smalle beugelriemen. Ik rijd sinds kort met een Wintec endurance pro en enkele beugelriemen van Anatomica, maar merk dat deze toch gaan draaien/ snijden, met name bij een stevig galopje. Het helpt nu ik de riemen een slag heb gedraaid en dan vast gesp, zodat mijn beugels haaks hangen, maar wil toch een mooiere, stabielere oplossing.

Via een oud topic las ik goede verhalen over de Gaston Mercier Anatomique fenders. Op dit moment hebben deze mijn voorkeur.
https://www.equitalent.be/product/gaston-mercier-anatomique

Bij de keuze voor een bijpassende stijgbeugel (smalle topbar/ oog) denk ik aan Zaldi Vila, EZ rides of ook van Gaston Mercier zelf, allemaal met korf. Ik ben heel benieuwd naar verschillende ervaringen hiermee. Het is nog best een investering namelijk. Ik heb nu simpele Compositi Reflex beugels eraan hangen. Voor degenen met ervaring, hoe bevalt de 'overstap' naar beugels met een echt breed voetbed?

Alternatieven voor een andere combinatie van fender (Edix, Barefoot?) icm beugels met een bredere topbar zijn ook welkom. Mits de fenders dus wel aan mijn Wintec zadel passen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:46

Ik heb een KN-dressuurzadel met smalle endurancefenders van Barefoot en EZrides stijgbeugel met korf en kussentje.
Rijdt heerlijk.
Mijn benen liggen stiller dan met gewone stijgbeugelriemen en de korfjes en kussentjes zijn heerlijk voor mijn knien bij lange ritten.
En ziet er niet raar uit. Dressuurzadel ziet er stoerder uit maar niet vreemd ofzo.

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je de riemen minder makkelijk wisselt. Ze zijn wat dikker en daardoor krijg ik ze er niet zo makkelijk aan of af. Lengte verstellen als ze eraan zitten gaat wel prima. Ik wissel bijna nooit dus voir mij maakt het niet uit. Maar als je bv een andere berijder zou hebben die hetzelfde zadel gebruikt maar met gewone riemen en beugels wil, dan is het even 5min prutsen.

Heb helaas geen foto waarop je het goed ziet (zonder berijder).

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:29

Afbeelding
Toch foto gevonden!

_Wen_

Re: Fenders ('Engels') en stijgbeugel met korf voor lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 19:43

Dank voor je waardevolle bericht! Deze had ik inderdaad ook gezien (en stuk betaalbaarder dan die van Gaston Mercier).
Ik ga deze optie meenemen in de overweging. Fijn om te horen dat het type beugels (korf/kussentje) jouw goed bevallen.
Ik wissel ook niet vaak, ben de enige die op mijn paard rijd momenteel en ga bijna altijd naar buiten. Voor die ene keer in de bak is wat meer wisseltijd niet zo erg.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:53

Aan deze fenders kunnen geen gewone Engelse beugels. Misschien bestaat er wel een tussenstukje maar ik heb gewone beugelriemen en beugels achter in mijn kast voor het geval ik toch een keer helemaal dressuuruitstraling zou moeten/ willen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:14

Breed voetbed is echt magisch.
Sinds ik daarmee rijd wil ik echt niet meer anders. Zo stabiel en prettig.
Jaren gereden met Flexrides, toen EZ-rides erbij en inmiddels rijd ik met een origineel Vaquero zadel met bijbehorende beugels. Dat is pas écht een breed voetbed. Heel fijn ook, beschermd hier goed tegen rotsen en prikstruiken ook.
Laatst bijgewerkt door Castellon op 14-06-20 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:14

Ik heb jaren met Flexrides en EZrides gereden, ik vind het beide ontzettend fijne beugels.

Aangeschaft omdat ik endurance ging rijden en mijn enkel-met-ijzerwerk vond een kilometer of 60 per week niet zo leuk met gewone beugels. De overstap was op z'n zachtst gezegd een openbaring :') Ik wil met afstanden rijden nooit meer iets anders in ieder geval.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:11

jowien schreef:
Aan deze fenders kunnen geen gewone Engelse beugels.

Nee, dat begrijp ik. Gezien ik nu zowel op zoek ben naar fenders en andere beugels kan ik die op elkaar afstemmen. (En inderdaad mijn gewone beugelriemen en beugels als tweede set bewaren.)

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:13

Superfijn om te horen dat jullie allemaal zo positief zijn over de beugels met breed voetbed. Dank voor alle input!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:41

Ik rijd al 15 jaar ofzo met EZ rides en wil niet anders. Zoveel comfort!

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:45

De EZ rides beugels zijn besteld. Het huidige model is ook helemaal zonder schroeven in elkaar te schuiven, zowel korf als voetbed. Vond ik wel erg mooi. Daarbij heb je voor een tientje een smallere of bredere topbar, dus ik kan hiermee echt alle kanten op!

Gezien het verschil in prijs met Gaston Mercier toch ook voor de Barefoot endurance fenders gegaan.
Zag dat de onderkant van de smalle verstelriem zacht is (suède-achtig) en dat vond ik op een kunststof zadel ook wel voordelig.

Dus ik kan niet wachten tot alles er is en ik een testritje kan gaan maken. Hopelijk passen de fenders qua breedte tussen de blokken op mijn zadel...

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:18

Mocht het niet mooi passen op je zadel, vraag dan een zadelmaker of schoenmaker om ze voor je bij te snijden. Dat kan een beetje vakman prima netjes doen!
En mocht je de riemen van de fenders te ruw vinden voor je zweetblad (nieuwe fenders kunnen misschien nog wat ruw zijn?), daar zou je dan hoesjes om heen kunnen doen (alleen om de riem die echt op je zweetblad ligt). Die bestaan kant en klaar (bv https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-5 ... svel-edix/ maar dan alleen om de achterste riem doen) of die schoenmaker vragen om zoiets van een lapje zachter leer op maat te maken voor je.

Ben benieuwd of jij er net zo blij mee bent als iedereen hier.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 11:43

Dank voor de tips Jowien.
Ik had die hoesjes al eens overwogen/ gezien voor mijn gewone beugelriemen. Eerst dit maar eens proberen nu met de fenders.

De beugels zijn binnen. Helaas was bij één de topbar al beschadigd, dus daar inmiddels een nieuwe van ontvangen (supersnelle service!) Het wachten is op fenders!