Startrekk zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Startrekk zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:12

Hoi,
Ik en mijn paard zijn nu al langere tijd opzoek naar een goed zadel voor ons. Ik vind de portugese zadels altijd zo gaaf en het is al een lange droom van mij om zo een zadel ooit te hebben. Nu zag ik laatst de startrekk espaniola voorbij komen en ik zag ook dat dit een boomloos zadel is.

In mijn hoofd komen dan gelijk de vragen “bied dit zadel enige stabiliteit?” “Schuift het veel zoals de barefoot?” “Zit het lekker en stevig?” “Als je opstapt gaat dan niet je hele zadel mee, dit gebeurd wel bij de barefoot in mijn ervaring”

Ik wil er graag een keertje mee proefrijden maar heb geen idee bij wie dit kan (ik woon in noord holland). Als iemand ervaring heeft met dit zadel en deze vragen voor mij kan beantwoorden ben ik al een heel stuk verder.

Mungbean

Re: Startrekk zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:29

Startrekk zadels zijn eigenlijk niet boomloos, maar hebben een leren boom. Ze liggen vergelijkbaar aan boom zadels maar dan zeer flexibel.
Ik vind ze niet meer of minder schuiven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:35

Nouja "de Barefoot" bestaat net zo min als "de Startrekk" bestaat natuurlijk.... wat op het ene paardje schuift, ligt op het andere juist als 1 van de weinige zadel stevig(er)....en andersom. Welke toebehoren je erbij gebruikt, welk model het precies is, in hoeverre het nieuw of ingereden is, hoe het past bij jouzelf en je paardje, hoe je opzadelt.... alles telt mee en andermans ervaring zegt weinig over hoe het voor jou zal zijn :)

Als je wilt weten of dit specifieke zadel op jouw specifieke paardje goed ligt, en voor jou "lekker en stevig" zit, dan zit er eigenlijk niks anders op dan het zadel bij je paard te krijgen en het te proberen :j

Ik zou zeggen vraag het eens in het boomloze topic of iemand je kan helpen :)
[HAR] [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Startrekk is niet zo heel populair / veel verkocht dus het is wat lastiger zoeken, je kan dan alle hulp gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:37

Dat klopt op zich wel, maar waar Barefoot echt een eigen ontwerp op zich is in de boomloze zadels, is de Startrekk in feite gewoon een traditioneel zadel maar dan met leren boom. Je kunt het een soort van zien als de budget versie van Deuber (weet niet zeker of ze strartrekk inmiddels aan een ander merk verkocht hebben).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-06-20 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:39

Barefoot noemt zichzelf ook al jaren niet boomloos meer, sinds het VPS systeem :)

Maar dat verandert toch allemaal niks aan dat andermans ervaringen weinig waarde hebben, die zeggen niet zoveel over hoe je het zelf zal ervaren :) Alleen al omdat de 1 steviger zit op een blote rug bij wijze van spreken, en de ander ervaart pas echt het gevoel van stevig zitten, zowat vastgeklemd tussen allerlei wrongen...

Als je 2 Fjorden die op elkaar lijken qua bouw neemt, en hetzelfde zadel en dezelfde ruiter, schuift het zadel op de ene als een malle, op de ander ligt het heerlijk. Enzovoorts :)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:17

Laatst bijgewerkt door Sas_Mon op 11-06-20 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:30

Ah kijk, als hij daar beschikbaar is dan is dat een super tip +:)+

Fenne van Becidor kan vast goed verder helpen als je even contact met haar opneemt :j