Bedankt allemaal,
Het is een beetje een vreemde situatie, hij is niet altijd bang en over het algemeen vrij relaxed. Hij heeft soms dagen dat het heel erg is en hij het ook op de heupen krijgt wanneer we bijvoorbeeld een nieuw bospad inslaan of takken die over mijn cap gaan, dan heeft hij op een gegeven moment wel de rust weer maar de eerste 10 meter niet. Verder is het vooral wanneer dingen van achteren hem benaderen zoals een hardloper of een fietser, auto etc.. Dan zet ik hem altijd stil en laat ik hem omkijken en is er niet zo heel veel aan de hand. Echter hoor ik het niet altijd, bv. bij een wielrenner en is het dan al te laat om hem nog even om te laten kijken. Bij grotere voertuigen ben ik nogal brutaal en zoek ik of een inham bij tractors of zet ik hem even stil midden op de weg zodat de mensen vaart minderen waarna ik hem ook nog even stilzet in de berm.
Dus het is ook vooral voor die situaties dat ik het niet op tijd door kan hebben.
Dit is overigens geen probleem thuis in de bak, hij vindt het daar volgensmij ook niet heel erg spannend als er iemand van achter langs komt rennen. Dus niet iets wat ik daar echt goed kan oefenen, wel rijd ik eerst voor zodat de frisheid er zo veel mogelijk af is.
Verder rijd ik altijd met een ander vertrouwd paard, omdat hij als er niemand bij is wel heel gespannen is. Ook werk ik rustig aan het vertrouwen door hem steeds meer naast het paard te laten lopen ipv. erachter zodat hij steeds meer leert. Soms zelfs voorop als hij een goede dag heeft.
Als laatste, heb ik beide nog niet tot beschikking, die wil ik dan aanschaffen. Ik neig zelf meer naar een martingaal maar omdat hij nog wel eens sterk kan zijn weet ik niet of een thiedemann dan misschien toch iets beter is, en dat ik met mijn 1,65 toch nog wat meer te zeggen heb over dit sterke paard.