thiedemann of martingaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneroxanne

thiedemann of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:00

Hoi lieve mensen,

Ik vroeg mij af welk type harnachement het beste is voor het paard dat ik rijd. Op buitenrit wil hij nog wel een paar keer in de stress schieten, waarbij hij zijn hoofd omhoog doet en begint te dribbelen. Ik heb dan weinig controle meer over hem en het helpt niet dat ik daardoor verder naar achter moet zitten om nog wel teugeldruk uit te kunnen voren.

Het is een vrij grote een ook brede tank van een tinker met stokmaat paard en hierdoor is hij ook erg sterk. Het is dus niet voor een paard wat heel erg sterk wordt omdat het graag wil rennen maar meer voor
één die wat angstig is wanneer iets van achter hem benadert en daardoor soms begint te rennen waarbij hij ook niet zo'n hele goede rem heeft. Nu vroeg ik mij af wat het beste is en ook welke maat hij eventueel nodig zou hebben. Het wordt dan ook alleen gebruikt voor buitenritten en dus eigenlijk vooral voor nood, dit vooral omdat het een heel erg sterk paard kan zijn op die momenten.

Schadows17

Re: thiedemann of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:03

Misschien even terug naar de grond en wat meer vertrouwen opbouwen voor je paard als hij gauw angstig is buiten?

Ik zou zelf niet gauw voor een thiedemann gaan, heb toch het gevoel dat je het paard daarmee wat vast zet. Martingaal gebruikte ik vroeger ook met buitenrijden en is in dat opzicht een stuk vriendelijker.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:04

Als het probleem hem vooral zit in het hoofd omhoog doen, zou ik een martingaal proberen. Zodra zijn hoofd dan te hoog komt heb jij net even iets meer te vertellen. Maar wanneer jij het toestaat, kan hij wel alle kanten op. Een thiedeman is veel meer beperkt, daar zou ik niet voor kiezen.

Rij je veel samen buiten of alleen? En is hij veel gewend? Anders is het misschien ook een optie om lekker veel naar buiten te gaan, rijden of wandelen, met een ervaren pony/paard buitenrijden zodat hij minder angstig wordt.

Sclimpre

Re: thiedemann of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:09

Een martingaal kan helpen, een thiedemann geeft nog iets meer controle. Als het probleem vooral zit bij dingen die je paard van achteren naderen, kan je omdraaien, het 'gevaar' kruisen en terug omdraaien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:10

Heb je ze alle twee tot je beschikkig? Dan zou ik ze alle twee uitproberen. Dat wat het beste werkt, werkt het beste. Soms is het allemaal niet zo heel ingewikkeld.
En wie weet kan je na verloop van tijd weer zonder.
Een martingaal kan je standaard gebruiken trouwens, als hij niet inwerkt nou, dan werkt hij niet in en heeft het paard er 0 last van.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:13

Waar is hij bang voor wat van achteren komt?
Alles, of alleen wat grotere dingen.
Ik vind het dan ook fijn om zelf goed vooruit te kijken en dan bijvoorbeeld even naar een in een inham of uitrit draven en daar te gaan staan zodat ze goed kunnen kijken.

Wat voor jou het beste werkt weet ik niet, martingaal kan voldoende zijn.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:21

Een thiedeman beperkt niet alleen omhoog maar ook lengte naar voren, afhankelijk van hoe strak je hem zet. Op de ontspannen stukjes neem ik aan dat je wel lekker lang wilt kunnen stappen. Dat gaat beter met een martingaal, die beperkt alleen omhoog.

Qua rijtechnish: als je paard echt bang is gaat hij niet leren dat er niks aan de hand is ookal kun jij hem nog 'houden'. Probeer op tijd plekje te zoeken om hem juist even naar het enge ding dat van achter komt toe te draaien. Als hij zelf door gaat krijgen dat het allemaal niet zo eng is wordt het vanzelf beter. Of een keer iemand vragen die eng kan doen van achter om rustig te kunnen oefenen :D

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:08

Bedankt allemaal,

Het is een beetje een vreemde situatie, hij is niet altijd bang en over het algemeen vrij relaxed. Hij heeft soms dagen dat het heel erg is en hij het ook op de heupen krijgt wanneer we bijvoorbeeld een nieuw bospad inslaan of takken die over mijn cap gaan, dan heeft hij op een gegeven moment wel de rust weer maar de eerste 10 meter niet. Verder is het vooral wanneer dingen van achteren hem benaderen zoals een hardloper of een fietser, auto etc.. Dan zet ik hem altijd stil en laat ik hem omkijken en is er niet zo heel veel aan de hand. Echter hoor ik het niet altijd, bv. bij een wielrenner en is het dan al te laat om hem nog even om te laten kijken. Bij grotere voertuigen ben ik nogal brutaal en zoek ik of een inham bij tractors of zet ik hem even stil midden op de weg zodat de mensen vaart minderen waarna ik hem ook nog even stilzet in de berm.
Dus het is ook vooral voor die situaties dat ik het niet op tijd door kan hebben.

Dit is overigens geen probleem thuis in de bak, hij vindt het daar volgensmij ook niet heel erg spannend als er iemand van achter langs komt rennen. Dus niet iets wat ik daar echt goed kan oefenen, wel rijd ik eerst voor zodat de frisheid er zo veel mogelijk af is.

Verder rijd ik altijd met een ander vertrouwd paard, omdat hij als er niemand bij is wel heel gespannen is. Ook werk ik rustig aan het vertrouwen door hem steeds meer naast het paard te laten lopen ipv. erachter zodat hij steeds meer leert. Soms zelfs voorop als hij een goede dag heeft.

Als laatste, heb ik beide nog niet tot beschikking, die wil ik dan aanschaffen. Ik neig zelf meer naar een martingaal maar omdat hij nog wel eens sterk kan zijn weet ik niet of een thiedemann dan misschien toch iets beter is, en dat ik met mijn 1,65 toch nog wat meer te zeggen heb over dit sterke paard.