Alternatief voor westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Alternatief voor westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 14:10

Hallo,

Ik heb een vraag.
Op dit moment rijd ik met een westernzadel op mijn hele brede tinker. Vroeger kreeg ik ook westernlessen alleen nu is het puur voor buitenrijden. Het zadel zelf is geweldig fijn voor buitenritten. Echter ben ik terug omgeschakeld naar (klassieke) dressuur. Voor dit is een westernzadel niet echt geschikt :+. Op dit moment rijd ik dus, als ik in de bak rijd met bbp of een leenzadel. Een dressuurzadel erbij kopen is financieel even geen optie.
Dus ik ben aan het overwegen om mijn westernzadel weg te doen en een zadel te kopen wat wel fijn rijd voor dressuur maar ook ontzettend comfortabel zit met buitenrijden. Ik ben al een Bates stockzadel tegengekomen. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of iemand anders nog een fijn alternatief?
Alvast bedankt

Gr

tamary

Re: Alternatief voor westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:15

Waarom is je westernzadel ongeschikt voor een andere rijstijl? Is dat jouw lichaamshouding in dit zadel of enkel het label?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:18

Dan heb je een westernzadel met de beugelophanging iets naar voren waarschijnlijk? Bij mijn equitation/ park&trail western zadel had ik dat probleem nooit, die was heel gecentreerd qua zit en dus prima geschikt om dressuur mee te doen.

Je zou kunnen kijken naar barokke zadels, die zitten vaak heerlijk. Stock zadels, mits ze een gecentreerde beugelophanging hebben, ook. Massimo heeft ook heerlijke zadels en Kentaur heeft tegenwoordig iets soortgelijks in het assortiment met een zachte zit.

Ik heb zelf lang met Ghost zadels (boomloos) gereden, smalle twist, dus zit op een breed paard ook heerlijk - en daarvan kan je de beugelophanging zelf beïnvloeden, want die kun je op twee punten bevestigen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:27

Is een boomloos zadel geen optie inderdaad?
Barefoot heeft ook een aantal heel verschillende modellen, van echte dressuur-modellen tot western en van alles daar tussenin. Ik heb zelf een western model waarbij ik de knop eruit haalde en een gewone pommel erin zette als ik wilde springen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:30

Kijk eens naar Ghost zadels, die zijn erg comfortabel! Trekker ook trouwens.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:03

Ik heb idd een westernzadel met de beugelophanging meer naar voren. Is echt niet ideaal om dressuur mee te rijden. Het is echt een verschil om te rijden in de bak met mijn westernzadel of met mijn bbp/leenzadel. Met mijn westernzadel kan ik mijn hulpen ( met name been en zithulpen) niet zo verfijnen als met bbp/leenzadel.
Overigens is dit ook al meermaals aangehaald door mijn lesgeefster dat met het met mijn westernzadel niet ideaal is. In het begin pakte ik gewoon les met mijn western zadel, labels interesseren mij vrij weinig. Erna eens de bbp geprobeerd en dat ging gewoon echt veel fijner.

Boomloos is helaas geen optie. Dit heb ik in het verleden gehad maar hiervan krijg ik teveel last van mijn bekken/heupen. Ik heb hms en fybro en heb net ff dat meer steun nodig tijdens lange ritten.
Bedankt aan iedereen die al mee heeft gedacht

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:11

Een westernzadels is prima geschikt voor de klassieke stijlen maar dan moet je inderdaad wel een model hebben waar je goed in zit. Een zadel wat je in stoelzit zet of waarin je benen niet mooi onder je lichaam hangen ( dressuurzit dus ;-) ) heb je minder aan. Wij rijden met onze eigen gemaakte zadels die zijn ontworpen in het model van de Old Timer/ Californische stijl zadels; we rijden ook volgens de Californische stijl wat eigenlijk exact hetzelfde is als klassieke dressuur ( piaffe, passage, wissels om de pas, etc. etc. ). maar we werken ook nog met koeien in deze stijl.

Dit is bijv. mijn zadel; hoge cantle, kort model en beugelophanging op de juiste plek om goed dressuurmatig te kunnen rijden.
Afbeelding

Wij maken ze op maat. Meer informatie via PB.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:18

ElCid schreef:
Een westernzadels is prima geschikt voor de klassieke stijlen maar dan moet je inderdaad wel een model hebben waar je goed in zit. Een zadel wat je in stoelzit zet of waarin je benen niet mooi onder je lichaam hangen ( dressuurzit dus ;-) ) heb je minder aan. Wij rijden met onze eigen gemaakte zadels die zijn ontworpen in het model van de Old Timer/ Californische stijl zadels; we rijden ook volgens de Californische stijl wat eigenlijk exact hetzelfde is als klassieke dressuur ( piaffe, passage, wissels om de pas, etc. etc. ). maar we werken ook nog met koeien in deze stijl.

Dit is bijv. mijn zadel; hoge cantle, kort model en beugelophanging op de juiste plek om goed dressuurmatig te kunnen rijden.
[ [url=m/6GSoZY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij maken ze op maat. Meer informatie via PB.

Jij kunt het beter verwoorden als mij dus :+ ik kan in mijn westernzadel onmogelijk mijn benen mooi aansluiten omdat ik idd meer een stoelzit heb daarin. Anders hield ik mooi mijn westernzadel haha. Ik ga je straks eens een pb sturen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:49

Ik heb ook in andere ( o.a. reining) modellen gereden en vond het een drama; ik kan geen hulpen geven. In onze zadels ( en al deze modellen) kan dat wel en omdat je ook beter zit en op het sterkste punt van de paardenrug, is het voor het paard ook fijner. Ik zie je PB wel verschijnen. Dit soort zadels zijn bijv. ook zeer geschikt voor Cowboy Dressage.