(Longeer)singel voor gevoelig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Confession

(Longeer)singel voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:20

Hi!

Ik longeer mijn paard regelmatig aan de dubbele longe en gebruik daarbij een longeersingel. Ze heeft nu echter al een lange tijd dat ze de singel onder haar buik niet accepteert. Ze probeert zichzelf/de singel met haar voorbenen te trappen (terwijl ze loopt) en/of raakt in paniek en zet het op een lopen. De singel schuift ook erg naar voren tijdens het trainen, dit probleem hebben we ook gehad met zadels (momenteel rijden we niet, dus nu geen zadel), alles schuift op haar naar voren terwijl ik gewoon goed aansingel. Ze is lekker rond geribd met weinig schoft, dus geen makkelijke rug :D

Het niet accepteren van druk heeft geen medische oorzaak, ze is recentelijk op de kliniek binnenstebuiten gekeerd vanwege gedragsproblematiek, ze mankeert fysiek niks en is gewoon een erg gevoelig paard dat niet goed tegen druk op haar lichaam kan. :)

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet en het belemmert echt de rust tijdens het werken aan de dubbele longe, dus ik hoop dat jullie ideeen hebben om haar minder last te laten hebben van de singel. Zou bijvoorbeeld een singelbontje verlichting kunnen geven voor haar?

Anoniem

Re: (Longeer)singel voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:21

De longeersingel van lammert haanstra misschien wat?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:24

ik gebruik mijn eigen singel in combinatie met het bovenstuk van de longeersingel.

de singels die er standaard bij zitten blinken niet uit in pasvorm, daarom haar eigen vertrouwde singeltje om haar buik.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:40

Ik zou inderdaad even kijken of je kan zorgen dat de drukverdeling van de singel veranderd kan worden. De meeste singels knijpen namelijk zodra je ze aansingeld.

Ik longeer tegenwoordig met een ideal longeersingel met een anatomisch gevormde buiksingel. Daarnaast heb ik er 5 mm schuim tussen zitten, zodat het knijpen minder word en je minder reactie krijgt met aansingelen(wat niet overdreven strak hoeft natuurlijk)

Edit: tegen het naar voren schuiven zou je een staartriem aan de singel kunnen doen.

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:09

Wat voor Singel heb je nu? (combinatie singel+longeersingel)

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 19:23

Marije_1997 schreef:
De longeersingel van lammert haanstra misschien wat?

Daar heb ik mee in mijn handen gestaan laatst, maar zag het verschil niet zo met andere longeersingels (behalve dat er veel meer ringen op zitten natuurlijk). Zit daar verder qua pasvorm veel verschil in?

ingvdh schreef:
ik gebruik mijn eigen singel in combinatie met het bovenstuk van de longeersingel.

de singels die er standaard bij zitten blinken niet uit in pasvorm, daarom haar eigen vertrouwde singeltje om haar buik.

Goede tip! Ik denk dat ik dan een dressuur singel nodig heb? Op dit moment heb ik geen zadel, maar kan altijd een anatomische dressuursingel aanschaffen. Heb wel een veelzijdigheids singel liggen, maar denk dat die te lang zijn om als deel van een longeersingel te gebruiken.

sasika schreef:
Ik zou inderdaad even kijken of je kan zorgen dat de drukverdeling van de singel veranderd kan worden. De meeste singels knijpen namelijk zodra je ze aansingeld.

Ik longeer tegenwoordig met een ideal longeersingel met een anatomisch gevormde buiksingel. Daarnaast heb ik er 5 mm schuim tussen zitten, zodat het knijpen minder word en je minder reactie krijgt met aansingelen(wat niet overdreven strak hoeft natuurlijk)

Edit: tegen het naar voren schuiven zou je een staartriem aan de singel kunnen doen.

[ [url=m/mppOYm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tip! Denk dus dat ik naar een anatomische singel moet gaan zoeken :D Een staartriem heb ik altijd twijfels over, omdat er dan misschien te veel druk op de staart komt.

siskeh schreef:
Wat voor Singel heb je nu? (combinatie singel+longeersingel)

Ik heb nu gewoon een normale longeersingel met de singel die daarbij geleverd werd. Dus heel standaard.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:41

Je hebt ook de Longeersingel van barefoot. Met verwisselbare boom. Zelf geen ervaring mee maar wel veel positieve verhalen over gehoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:50

Longeersingel van lammert haanstra heeft een bepaald systeem waar door er geen druk op de schoft komt. Dat kan best naar zijn natuurlijk. Vooral als je een gevoelig paard hebt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:16

Ow ik heb mijn longeersingel nog nooit gebruikt icm met de singel die erbij geleverd was. Zoals gezegd, die blinken echt meestal niet uit in pasvorm. Veel te dun, amper druk verdelend