Ik longeer mijn paard regelmatig aan de dubbele longe en gebruik daarbij een longeersingel. Ze heeft nu echter al een lange tijd dat ze de singel onder haar buik niet accepteert. Ze probeert zichzelf/de singel met haar voorbenen te trappen (terwijl ze loopt) en/of raakt in paniek en zet het op een lopen. De singel schuift ook erg naar voren tijdens het trainen, dit probleem hebben we ook gehad met zadels (momenteel rijden we niet, dus nu geen zadel), alles schuift op haar naar voren terwijl ik gewoon goed aansingel. Ze is lekker rond geribd met weinig schoft, dus geen makkelijke rug

Het niet accepteren van druk heeft geen medische oorzaak, ze is recentelijk op de kliniek binnenstebuiten gekeerd vanwege gedragsproblematiek, ze mankeert fysiek niks en is gewoon een erg gevoelig paard dat niet goed tegen druk op haar lichaam kan.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet en het belemmert echt de rust tijdens het werken aan de dubbele longe, dus ik hoop dat jullie ideeen hebben om haar minder last te laten hebben van de singel. Zou bijvoorbeeld een singelbontje verlichting kunnen geven voor haar?