(Bitloze) Hoofdstel-opties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equestrian_F

(Bitloze) Hoofdstel-opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 10:36

Hoi! (Ik hoop dat het topic hier goed staat?)

Mijn welshje wordt erg opstandig van (te veel) druk en rijdt het liefst zonder contact. Hierom zijn we al geswitcht naar een sidepull, en rijden we af en toe zonder hoofdstel. Nu ben ik op zoek naar een goede 'match' aangezien ik tot nu toe nog niet het juiste hoofdstel voor ons heb gevonden.

Met zijn dressuurhoofdstel incl. bit rijdt hij niet verkeerd, maar hij raakt geïrriteerd als ik iets te veel nadruk leg op het contact met de mond, en zet zijn hals helemaal strak en dendert lekker door als ik hem terug wil nemen. En ondanks dat ik de neusriem altijd lekker los heb, gooit hij na het rijden zijn mond helemaal open en laat hij duidelijk merken dat hij niet gediend is van een neus- of sperriem. Zijn gebit en rug zijn al gecheckt, het is dus niets medisch.

Zijn huidige side-pull rijdt hij een stuk beter mee, omdat hij zijn hals veel losser houdt en dus makkelijker de bochten doorkomt. In principe loopt hij hier prima mee, alleen loopt hij zo door me heen als hij te enthousiast is en ik hem wil remmen. Ik wil wel iets meer controle, zeker als we naar buiten gaan, dus dit is het ook net niet.

Ik heb een hackamore met bloemscharen geprobeerd, maar op de meest milde scharen reageerde hij helemaal niet, en toen ik ze met iets meer hefboomkracht zette, reageerde hij vrijwel hetzelfde als dat hij op het bit reageert: stressen, hals vast en heel hard gaan lopen. Kin- of kaakgekruisd heb ik nog niet geprobeerd, maar ik twijfel daarover aangezien mij dat zo heftig lijkt, het hele hoofd in je handen.

Nu ben ik recentelijk overgestapt op een anatomisch kopstuk met zijn eigen enkelgebroken watertrensje zonder neusriem, waar hij eigenlijk veel blijer mee lijkt. Hij gooit niet meer dramatisch zijn kaken open na het rijden en hij reageert nog steeds goed op begrenzing qua sturen, maar ik zit nu dus weer met het remmen, aangezien hij zo veel stress krijgt van het bit/de druk in zijn kaken. Het liefst rijd ik bitloos met hem, maar vrijwel alle bitloze opties zitten met een neusriem, en ik vermoed dat die juist ook bijdraagt aan zijn discomfort.

Herkent iemand dit probleem of weet iemand een goed alternatief? Misschien een zachter bitje proberen, of juist iets sidepull-achtigs met een sterkere werking? Of wil iemand ervaringen met (verschillende) bitloze opties delen? Bedankt!

Afbeelding
Met zijn dressuurhoofdstel

Afbeelding
Anatomisch kopstuk zonder neusriem

Daphneeeej

Re: (Bitloze) Hoofdstel-opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:41

Hier bitloos altijd het meest tevreden geweest met de werking van de Lami neusriem van FRA. Geeft veel release als nodig is.
Als eens uitgeprobeerd om bijv een micklem multi bridle met de teugel clips te gebruiken? Dan word de druk verdeeelt over zowel de neus als het bit. Of bijv kijken naar een combinatie bit van Myler is ook heel fijn werkt eerst in op de neus en pas als je meer druk geeft ook druk in de mond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:44

Ik rijdt met zulke paarden gewoon met een halster met teugels onder een hoofdstel zonder neusrie maar er zijn hoofdstellen die het combineren. Dabo op Bokt maar ze bv.

Maar je kunt bv ook aan een kineton neusriem denken, die er voor zorgt dat teveel druk op een bit naar de neus gaat. Dan heb je we gewoon een bit, dus geen bitloze optie. Maar gewoon een optie die vaak over het hoofd wordt gezien en daarom meld ik het even.

Snoopysnoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:47

Miss het nalanta hoofdstel, die kan je als sidepull gebruiken of als hele milde hackamore. Die heeft ook een extra zachte neusriem.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:23

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:33

Misschien een nurtural hoofdstel overwegen? Die gebruik ik voor het mennen.