Welk hoofdstel heb jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Phebe

Welk hoofdstel heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 12:05

Hey! Ik ben op termijn aan het kijken om eens een nieuw hoofdstel aan te schaffen. Ik was eens benieuwd welk hoofdstel jullie hebben/gehad hebben en wat jullie mening erover is! Merk, prijs/kwaliteit, pluspunten, minder goede punten,...

Een anatomisch hoofdstel zie ik ook wel zitten, dus naar meningen over deze hoofdstellen ben ik ook super benieuw! Merk je een duidelijk verschil tussen een 'gewoon' hoofdstel en het anatomisch? Moet je echt al een gaan kopen van 150 euro, of zijn de goedkopere varianten even goed?

Foto's zijn ook meer dan welkom :P

CathyTBP

Re: Welk hoofdstel heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:14

Ik heb nu een hoofdstel van Harry's Horse met een anatomisch gevormd kopstuk. Ik vind bij mijn paard een anatomisch gevormd kopstuk wel fijner, omdat het anders zo strak zit achter zijn oren. Ik heb meerdere hoofdstellen van Harry's Horse gehad, altijd fijn leer en goede prijs/kwaliteit verhouding. Ook een goede ervaring met Kieffer en Rossner hoofdstellen, maar dat is al weer even geleden. Zelf betaal ik eigenlijk nooit meer dan +/- 110 euro voor een hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:25

Afbeelding
Afbeelding

Deze twee. Bruine van ej met een frontriem van dream-horse. De zwarte is een hkm die ik bij het paard kreeg. Frontriem gemaakt bij een workshop van saddle Jewels.

Beide echt hele mooie hoofdstellen, ik ben fan van de gouden gespen. En de bling bling zit er niet standaard bij, maar die hoeven niet duur te zijn.

De zwarte is overigens nog zo'n oud model met de neusriem onder het kopstuk door. De bruine is licht anatomisch en zacht onderlegd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:52

Anatomisch is fijn voor het ene paard, maar het andere paard kan daar alleen maar last van hebben. Zo zijn er nog meer dingen. Je zal naar je paard moeten kijken wat deze fijn vindt.

Als ik een hoofdstel koop vind ik het, naast pasvorm, het belangrijkste dat het leer mooi soepel is en hierdoor goed aansluit op het hoofd. Met name de neusriem, deze staan vaak af. (sorry Marije_1997, maar jouw eerste foto is hier een voorbeeld van)
Frontriem let ik niet op, daar heb ik nog een aantal hele mooie van liggen, die kan je daarnaast ook makkelijk vervangen voor eentje die je wel mooi vind.

Verder vind ik veel sluitingen in beeld niet mooi, als het dus even kan blinde sluitingen, maar dat is ook een persoonlijke voorkeur.

Met mijn lijstje ben ik nooit goedkoop uit, zo rond de €100 - €150. Maar ik doe dan ook lang met hoofdstellen en koop niet vaak nieuwe.
Ik gebruik nu een micklem van ik vermoed 10 jaar oud en ik heb een Imperial Riding hangen die nog ouder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:04

ingvdh schreef:
Anatomisch is fijn voor het ene paard, maar het andere paard kan daar alleen maar last van hebben. Zo zijn er nog meer dingen. Je zal naar je paard moeten kijken wat deze fijn vindt.

Als ik een hoofdstel koop vind ik het, naast pasvorm, het belangrijkste dat het leer mooi soepel is en hierdoor goed aansluit op het hoofd. Met name de neusriem, deze staan vaak af. (sorry Marije_1997, maar jouw eerste foto is hier een voorbeeld van)
Frontriem let ik niet op, daar heb ik nog een aantal hele mooie van liggen, die kan je daarnaast ook makkelijk vervangen voor eentje die je wel mooi vind.

Verder vind ik veel sluitingen in beeld niet mooi, als het dus even kan blinde sluitingen, maar dat is ook een persoonlijke voorkeur.

Met mijn lijstje ben ik nooit goedkoop uit, zo rond de €100 - €150. Maar ik doe dan ook lang met hoofdstellen en koop niet vaak nieuwe.
Ik gebruik nu een micklem van ik vermoed 10 jaar oud en ik heb een Imperial Riding hangen die nog ouder is.

Bij mij zitten de neusriem en gewoon zo los dat ze wat los zijn. Hoofdstel past goed hoor. Sluit netjes aan.
Die zwarte daar in tegen past niet helemaal lekker. De bruine wel

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:20

Ik rij met de l'equi siro van Equibling. Fantastische kwaliteit en anatomische pasvorm!

Ik heb mijn Stang en Trens ook van dit merk, minstens net zo goed. Ik vind de prijs kwaliteit verhouding ook heel goed.

Alleen nog maar Equibling hoofdstellen voor mij. :)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:41

Ik heb deze. Hij is van JH Collection, het merk van Hööks. Ze hebben deze ook met engelse neusriem, en werkelijk; ik heb nooit een hoofdstel gevoeld wat zachter onderlegd is en wat een mooiere kwaliteit leer gebruikt. Zeker een aanrader. :j

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:47

Ik heb de Felix Bühler Anatomical Innovation hoofdstel, ik was op zoek naar een anatomisch hoofdstel zonder sperriem. Dit hoofdstel bevalt bij mijn paard erg goed vanaf het begin.
Foto is van de webshop;
Afbeelding

matespony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:56

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:20

Ik heb een Rambo Micklem Multi bridle van Horseware. Over de pasvorm ben ik heel tevreden, alleen de kwaliteit leer valt me erg tegen. Vind dat die erg lang stug is gebleven, vooral bij de stukjes waar je het uiteinde van een riempje in steekt, zeg maar.
Het schijnt dat de Micklem Competition wat soepeler is, maar of dit klopt?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:09

Ik heb er verschillende van Passier. De goedkopere serie van €350-500 is al heel fijn, maar de dure serie is echt nog beter.

Aan andere merken begin ik niet meer want dat valt altijd tegen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:31

Ik heb nu een simpele van Horka, blijft op de sperriem na ook prima. Paard heeft een groot hoofd, dus vaak past het allemaal gewoon niet. Wil eigenlijk over op de Rambo Micklem, de full van stalgenoot paste in elk geval lang niet, dus hopelijk de extra full wel. Maar... Paard is nogal een gewoontedier en ik twijfel dus of ik er wel goed aan doe om over te stappen op die Micklem. Neusriem losser doen heeft ook met tussenpozen een hele tijd geduurd voor ie dat oké vond (losser doen ja, je zou denken dat het fijner is). Kan wel testen bij een webshop, maar dat is een week, vrees dat dat niet genoeg is om echt te weten wat ie ervan vindt.
Dus ik lees geïnteresseerd mee naar de ervaringen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:46

Hier de L'equi Nadine van Equibling. Zeer tevreden over prijskwaliteit, vooral het kopstuk is heel fijn uitgesneden en zacht. Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:51

Heel tevreden van mijn Premiere hoofdstellen. Super fijn leder met een leuke prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:34

Gewoon een stübben.

Als je een mooi paard hebt kan daar een simpel hoofdstel omheen.
Stübben is goed. Tweedehands ook prima verkrijgbaar.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:14

Afbeelding
Een bridle 2 fit hoofdstel. Op maat in elkaar gezet. Tot nu toe ben ik er blij mee

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:15

Afbeelding
Een Harry’s horse. Oud model, maar doet het nog prima :).

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:51

Voor de Draver een Schockemöhle Equitus Delta, voor de KWPNer een Schockemöhle Equitus Alpha.

Ik vind het fantastische hoofdstellen! Heel mooi leer, zacht, duurzaam en makkelijk schoon te houden. Daarnaast vind ik de pasvorm echt ontzettend fijn. Dit is de enige die bij mijn Draver de oren echt goed vrij houdt. Merk echt wel een heel groot kwaliteits verschil tussen deze en goedkopere hoofdstellen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:55

Naast alle losse hoofdstelonderdelen
ben ik echt blij verrast met de prijs/kwaliteit van Equibling. Verder heeft mijn merrie een PS of Sweden Nirak als trenshoofdstel, die kwaliteit en pasvorm is subliem, maar daar betaal je ook voor.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn ruin draagt een Anky anatomisch hoofdstel, stevige kwaliteit, maar niet zo fijn zacht en soepel als de PS. Zeker geen verkeerd hoofdstel verder.

Afbeelding

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:34

Ik heb 2 Otto Schumacher hoofdstellen. De zwarte is al 15 jaar oud maar na het schoonmaken als nieuw. Fijne kwaliteit maar daar betaal je wel voor.

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:16

Bridle2fit!
Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:32

Voor de mensen die hier een foto hebben geplaatst, de (gecombineerde) neusriem hoort twee vingers onder het jukbeen te zitten. ;)
Zelf heb ik deze maar ik denk niet dat je daarnaar op zoek bent.

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:40

Ik heb een bij elkaar geraapt zooitje. Het was origineel een pagony hoofdstel geloof ik. En daar heb ik een anatomisch kopstuk op gedaan. Heb diverse neusriemen geprobeerd maar kreeg dit niet lekker op mn paard. Dus gewoon het standaard neusriempje gehouden.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 05:36

Afbeelding

Ik heb de Schockemohle Equites Beta. Super fijn hoofdstel, op meerdere plaatsen te verstellen en boterzacht

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:47

Ik heb jaren geleden via Bit een hoofdstel gewonnen, waar ik nog steeds érg blij mee ben: de Schockemöhle Coventry.

Nu is het wel zo dat ik ondertussen al jaren bitloos rij, dus ik heb er wat aan liggen verbouwen :+

Origineel is hij zo:
Afbeelding

Detailfoto frontriem (ook origineel):
Afbeelding

En omgebouwd, gaatje bijgeprikt in het bakstuk, de sperriem verwijderd en een ringetje bevestigd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het een fijn hoofdstel. Het ziet er mooi uit, en is lekker zacht. Ruim verstelbaar ook. Neusriem en kopstuk zijn onderlegd. Frontriem is met steentjes.
Mijn paard heeft zo een niet-bestaande tussenmaat, ze meet 1.55m en valt tussen cob en fullsize :+ Cob spant bij de neusriem, bij fullsize moet ik altijd een gaatje bijprikken.