Mexicaans hoofdstel, pessoa bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ans001

Mexicaans hoofdstel, pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 14:20

Hallo allemaal,
Ik zit al een tijdje met de handen in het haar. Ik heb namelijk een fjord die vroeger van een manege kwam, deze stond nu bij een vrouw die niet vaak reed. Sinds ik hem heb, rij ik natuurlijk wel met hem. Maar hij is zo enorm koppig! Als hij het in zijn hoofd krijgt dat hij naar links gaat in plaats van rechts loopt ie er gewoon zo van door. Ook als ik galoppeer krijg ik hem niet op een volte. Nu heb ik een pessoa bitje aangeschaft in de hoop als hij het weer in zijn hoofd krijgt hem een beetje meer onder controle te kunnen houden. Nu was ik aan het twijfelen of ik dit eventueel in combinatie zou doen met een mexicaans hoofdstel? Ik heb ookal een trainer gehad maar dat lukte helemaal niet, zij was ook op hem gekropen en kon hem helemaal ook niet tegen houden. Het is nu ook geen fijn formaatje, maar een hele zware fjord. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

c_alsemgeest

Re: Mexicaans hoofdstel, pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:24

Ondanks dat fjorden soms echt wel eigenwijs zijn, zou ik hem medisch even goed na laten kijken.
Niet een volte of wending in gaan, of een andere kant op ontsnappen kan ook een uitting van pijn zijn ipv het niet willen.

En betr. de trainer, het moet ook bij je passen... dus een andere trainer proberen is wellicht een optie?
Van een scherper inwerkend hoofdstel of bit worden ze op den duur vaak alleen maar slechter als het gaan om zaken die niet correct gaan in het rijden :)

Ans001

Re: Mexicaans hoofdstel, pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 14:43

Nu, weet ik wel dat hij vast zit langs één kant en daar zijn we nu ook wel mee bezig. Maar het is ook zo als ik ga wandelen buiten, als ik hem geen bit of een licht bit in doe, is er niks over te zeggen. Super sterk en doet hij echt heel wild... Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:07

Hoe lang heb je hem? Ik zou eerst gaan grondwerken om de band tussen jullie sterker te maken, want ook die koudbloeden met stevige karakters kunnen heel zacht worden, maar dat heeft tijd nodig.
Een sterkere optoming geeft over het algemeen alleen maar meer weerstand. Het kost veel tijd om ze zachter te maken. Vaak zijn dit soort pony's heel goed te trainen met clickertaining. Simpele dingen als terug, netjes meewandelen, voetjes geven, om gaan etc leren ze heel snel. En dan beginnen ze het ook leuk te vinden en worden ineens leergierig. Voor wat lekkers willen ze graag brave dingen voor je doen. En zodra dat gedrag geconditioneerd is, hoeft het lekkers alleen nog voor nieuwe dingen, of om te bevestigen af en toe.