Alternatief Trust flexi soft bit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicole31997

Alternatief Trust flexi soft bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 19:18

Hoi bokkers,

Ik kan via de zoekfunctie niets vinden wat antwoord geeft op mijn vraag.

Mijn merrie wou helemaal niet tot heel moeilijk naar mijn hand toe lopen (scheef, vast in de rug door niet passend zadel, vast in atlas door het hoofd in onnatuurlijke houding, vast in de kaken, slecht gebit etc.). Sinds ze van mij is heb ik hier veel tijd, geld en werk in gestopt in de zin van een nieuw passend zadel, behandelingen, goede instructie/les etc. Hierdoor is er al veel verbetering ingekomen, alleen mis ik nog net het gevoel dat ze toch lekker in die aanleuning blijft...

Ik vraag mij af of dit helemaal bereikt kan worden door een ander bitje. Ze loopt momenteel op een dubbelgebroken kneveltrensje met koperen rol in het midden. Mijn tandarts die tevens bitfitter is heeft mij de Trust flexi soft bitten aanbevolen omdat de meeste paarden hier uiteindelijk zo mee weglopen, alleen vind ik deze net iets te duur om even uit te testen en er vervolgens achter te komen dat ze hier niet op wil lopen.

Ik ben dus opzoek naar iets vergelijkbaars met Trust met dezelfde werking maar weet niet of dit überhaupt bestaat. Ik zou de Trust graag eerst een week of 2 willen testen om te kijken of het werkt, voor ik hier groot geld aan uitgeef maar het langste wat ik kan vinden om te testen is 5 dagen :o.

Mocht iemand toevallig een Trust innosense flexi soft (knevel)trens in maat 13,5 hebben voor een leuk prijsje houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:21

Ik koop dit soort dingen altijd tweedehands en als het niet bevalt verkoop je het weer voor hetzelfde bedrag als waar je het voor kocht. Kun je geen bult aan vallen.

Zoek je de uitvoering met recht mondstuk? Die zie ik geregeld tweedehands aangeboden worden.

Anders misschien via een bitfitter, maar dan zit je wel aan allerlei advies vast van iemand die een middagje op cursus is geweest. Moet je ook maar willen.

IceQueen

Re: Alternatief Trust flexi soft bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:28

Mag je het bit niet testen via je bitfitter? Ik mocht de mijne 2 weken testen. Heb nu de harde trust inno sense met tongboog. Paard loopt er super op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:29

De Winderen gel bitten kun je wel 2 weken testen, loopt ook een topic over. Wellicht is dat wat?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:31

Hilary schreef:
De Winderen gel bitten kun je wel 2 weken testen, loopt ook een topic over. Wellicht is dat wat?

Dacht ik ook direct aan. Mijn paard loopt heel fijn op z’n winderen bitje en de test periode is 8 dagen uit m’n hoofd. Via La Equistyle kan je ze bestellen en dan klik je test bit aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:35

Makkelijkste is of tweedehands op MP oid, of bij Divoza/EJ wachten tot er 25% korting stickers zijn.
Winderen is ook een optie, maar bit zelf is volgens mij duurder als een Trust bit

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 19:39

LiselotZorro schreef:
Ik koop dit soort dingen altijd tweedehands en als het niet bevalt verkoop je het weer voor hetzelfde bedrag als waar je het voor kocht. Kun je geen bult aan vallen.

Zoek je de uitvoering met recht mondstuk? Die zie ik geregeld tweedehands aangeboden worden.

Anders misschien via een bitfitter, maar dan zit je wel aan allerlei advies vast van iemand die een middagje op cursus is geweest. Moet je ook maar willen.

Zo ver ik kan zien zijn de flexi soft allemaal met een recht/ongebroken mondstuk, dus inderdaad :o mijn tandarts is ook een bitfitter en zij vond niets vreemds of opvallends aan mijn huidige bit. Zou dus kunnen dat ze het materiaal niet goed accepteert en dit met een flexi soft wel doet.

IceQueen schreef:
Mag je het bit niet testen via je bitfitter? Ik mocht de mijne 2 weken testen. Heb nu de harde trust inno sense met tongboog. Paard loopt er super op.

Ik kan haar eens vragen, helemaal niet aan gedacht! Zij kwam alleen zelf met het idee om dit via DocHorse te testen dus ben er een beetje bang voor (telefonisch contact gehad hier over). Ga meteen een appje de deur uit doen :D

Capriootje schreef:
Hilary schreef:

Dacht ik ook direct aan. Mijn paard loopt heel fijn op z’n winderen bitje en de test periode is 8 dagen uit m’n hoofd. Via La Equistyle kan je ze bestellen en dan klik je test bit aan.

Daar ga ik eens naar kijken, dankjewel!

Iemand toevalig ervaring met de Acavallo Sensitive? Zie ik ook per toeval voorbij komen op het internet. Prijs valt ook nog mee om eens te testen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:41

nicole31997 schreef:
alleen mis ik nog net het gevoel dat ze toch lekker in die aanleuning blijft...

Ik vraag mij af of dit helemaal bereikt kan worden door een ander bitje.

Nageeflijkheid is een cadeautje wat je paard je geeft als alle andere voorwaarden ok zijn. Dus een recht paard, ontspanning, kracht, balans, conditie, tact, een stille hand etc. Het zit'm zelden in een bit, tenzij het huidige niet past.

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 19:47

Lindsey_99 schreef:
nicole31997 schreef:

Nageeflijkheid is een cadeautje wat je paard je geeft als alle andere voorwaarden ok zijn. Dus een recht paard, ontspanning, kracht, balans, conditie, tact, een stille hand etc. Het zit'm zelden in een bit, tenzij het huidige niet past.

Daar ben ik mij van bewust en ik heb een heeele lange rit met veel training achter de rug. Ze is van niet nageeflijk (lees giraf bij teugels aannemen) naar nageeflijk maar niet-constant nageeflijk. De ene keer pak ik haar op en loopt ze meteen, laat ik haar in dezelfde training een keer de hals strekken tussendoor duurt het weer 10 rondjes om het maar zo te zeggen.

Misschien handig om er bij vermelden dat ze dit bit nu zo'n +/- 6 maanden heeft en dat ze de laatste 1,5 maand een beetje aan het kloten is. Gebit etc. is allemaal nagekeken dus zou eigenlijk niet weten waar ik het weg moet halen dat ze de ene keer wel correct loopt en 15 minuten later niet meer of weer met moeite.

Edit: het is net alsof ze het wil ontwijken,haar eerste reactie was haar hoofd de lucht in gooien bij teugels aannemen. Dit is gelukkig zelden meer het geval _/-\o_
Ze was heel scheef, had geen conditie, balans, helemaal niks. Heeft ook altijd maar gewoon "gelopen", niet over de rug etc.

Misschien dat ik het toch daar in moet zoeken en daar in verder gaan..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:53

De acavallo sensitive is een heel dun bitje. Ook heeft deze vaste gaatjes om je bakstukken en teugels aan te doen, deze kunnen dus niet een beetje los bewegen.
Ik weet niet of die net zo buigbaar is als de trust, ik heb ze niet geprobeerd te buigen o.i.d.
Ik ken paarden die er heel fijn op lopen :)

Lindsey, er zijn natuurlijk zat redenen waarom een paard een bepaald bit niet fijn vind... dat kan een heleboel verschil maken in je ontspanning tijdens het rijden.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:55

Lindsey_99 schreef:
nicole31997 schreef:

Het kan heel goed in een bit zitten. Net zoals dat een paard met een slecht passend zadel als een natte krant kan lopen kan dat ook met een bit. Sommige paarden vinden bijna alles wel prima, maar als je met een gevoelig type te maken hebt kan het een wereld van verschil maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:14

Citaat:
Het zit'm zelden in een bit, tenzij het huidige niet past.

begrijpend lezen blijft toch lastig...iets wat niet pas zit niet lekker.

Hoofd in de lucht gooien kan aan diverse dingen liggen, en soms is het een hele puzzel.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 26-05-20 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:18

Goh nadenken blijkt ook moeilijk. Iets wat wel past kan alsnog niet lekker zitten.

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:36

gewoon tweedehands kijken, zoals eerder al aangegeven kan je ze vaak voor hetzelfde geld weer verkopen. Kijk dan naar de Trust of Beris. Beris is precies hetzelfde, heb ze hier beide hangen maar geen verschil.
Beris ooit voor 15 euro kunnen overkopen, denk dat diegene niet wist wat voor duur bit het eigenlijk is :+

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:44

Citaat:

Het kan heel goed in een bit zitten. Net zoals dat een paard met een slecht passend zadel als een natte krant kan lopen kan dat ook met een bit. Sommige paarden vinden bijna alles wel prima, maar als je met een gevoelig type te maken hebt kan het een wereld van verschil maken.

Nee, je haalt e.e.a uit de context. Bovendien: zadel etc en gebit, was al gecontroleerd schrijft ze hierboven, dat hoeft niet nogmaals.

Citaat:
Nageeflijkheid ontstaat als alles klopt en is niet aan de voorkant af te dwingen.

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 21:02

Lindsey_99 schreef:
Citaat:

Nee, je haalt e.e.a uit de context. Bovendien: zadel etc en gebit, was al gecontroleerd schrijft ze hierboven, dat hoeft niet nogmaals.

Citaat:
Nageeflijkheid ontstaat als alles klopt en is niet aan de voorkant af te dwingen.

Pony is inderdaad van top tot teen (hoef ;) ) gecontroleerd en meerdere keren behandeld en blijft in behandeling staan bij o.a. chiropractor, nieuw passend zadel wat om de zoveel tijd nagekeken wordt omdat ze veel veranderd. Heeft wel een verleden, en mistte conditie, balans, teugel aannemen was "ho" voor haar en wrikte zich in allerlei bochten.

Is nu een heel andere pony, misschien dat haar verleden meespeelt, ik zou mij zo 1, 2, 3 niets anders kunnen verzinnen waarom zij hier zo verschillend in loopt dan dat haar bit haar nog in de weg zit...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:33

Ik heb wel de gok genomen en zo blij mee! Paard ook trouwens :D
Het enige minpuntje is de dikte, iets dunner zou ik nog wat prettiger vinden.

Volgens mij heeft BR sinds kort ook een vergelijkbaar bitje. Maar de trust is kwalitatief wel heel fijn en ook qua zachtheid van het materiaal. Bovendien wordt het niet warm en schuurt het niet.

Wat korting betreft doen ze bij EJ nooit mee, ik zag wel korting bin Hypostore maar weet niet of ze daar wel meedoen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:41

Ik dacht dat je bij dochorse trust bitten kon testen. Weet niet of die specifieke die jij wil ook kan, en het is maar een week dacht ik, maar misschien de moeite waard om even te bekijken

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:58

meiske1577 schreef:
Ik heb wel de gok genomen en zo blij mee! Paard ook trouwens :D
Het enige minpuntje is de dikte, iets dunner zou ik nog wat prettiger vinden.

Volgens mij heeft BR sinds kort ook een vergelijkbaar bitje. Maar de trust is kwalitatief wel heel fijn en ook qua zachtheid van het materiaal. Bovendien wordt het niet warm en schuurt het niet.

Wat korting betreft doen ze bij EJ nooit mee, ik zag wel korting bin Hypostore maar weet niet of ze daar wel meedoen.

https://hypostore.nl/br-ongebroken-wate ... BwE#526=11

Deze heeft BR nu idd. Niet zo flexibel maar misschien de moeite waard om ander materiaal te proberen.

Ik twijfel ook nog erg om een flexi soft te proberen, de dikte van de bitten staat mij alleen wat tegen. Paard heeft maar een erg klein mondje.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:26

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:37

Kidde schreef:
BR heeft inderdaad ook een fijn bit: https://www.divoza.com/nl/br-combo-cont ... watertrens Zeker met 25% korting niet duur :D Ik vind het een fijn bit van goede kwaliteit :j

paard hier op stal heeft deze na een paar keer bijna door midden gekregen :Y)
durven deze ook niet de trust in te doen, want we weten niet of het aan het bit ligt of aan het paard

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:39

Wellicht de van Winderen gel bits? Die kan je een week testen.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:01

Ik heb de acavallo sensitive. Paard lijkt er goed op te reageren. Kan m nu alleen niet uitgebreid testen ivm een peesblessure. Bij de bitfitten was ik op de trust flex uitgekomen waar paardlief het fijnst op liep. Maar na een paar weken kwam mevrouw erachter dat ze er ook heel sterk mee kon zijn. Dus toen weer tijdelijk terug naar een simpel enkel gebroken bit. Dubbel past niet goed bij haar ivm smalle tong.

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 16:30

Ik wil toch nog even een update plaatsen, iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb via via een kunststof bitje kunnen testen en dit liep wel lekker.

Inmiddels een flexi soft op de kop kunnen tikken en ondertussen 3 keer mee gereden. Pony loopt er super op, laatste beetje wat we misten komt er nu uit *\o/* . Qua dikte valt het mij mee, had verwacht dat ze minder ruimte zou hebben maar het bit loopt naar het midden toe smaller.

Ik ben in ieder geval tevreden ! :D