Zadel iets te groot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caritas

Zadel iets te groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 12:48

Mijn paard is iets afgevallen tijdens de winter en nu is zijn zadel iets te wijd thv het kopijzer. Ik kan het zadel laten opvullen om het weer te laten passen maar nu hij weer op de wei staat, zal hij weer aankomen waarna het zadel te krap zal zijn. Kan ik het tijdelijk overbruggen met een pad met inlages oid? Welke zijn goed aanpasbaar?

Pebbles12

Re: Zadel iets te groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:52

Te wijd zou je met een bontje kunnen oplossen. Het is moeilijk om zo te oordelen. Heb je een foto met het zadel op? :o

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 13:02

Afbeelding
Als ik opzadel, ligt het goed. Als hij een paar meter heeft gelopen schuift het een cm of 1,5 naar voren waardoor het tegen ipv achter de schouder ligt.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:03

Vind hem op de foto niet goed liggen, achterkant komt al heel stuk los van de rug..

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:05

Okee, dus het zadel ligt eigenlijk een beetje uit balans als die zo snel al naar voren schuift, heb jij het idee dat als je haar opzadelt of erop zit dat je naar voren zit? En dit kan aan de paardenbuik liggen, maar hoort de singel zo ver naar achter te zitten? Want dan met het lopen kan de singel naar voren schuiven met het zadel. :) En de achterkant komt ook omhoog. Probeer het eens met een bontje eronder.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:07

Heb je misschien een foto met dat het zadel naar voren is geschoven?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 13:29

Pebbles12 schreef:
Okee, dus het zadel ligt eigenlijk een beetje uit balans als die zo snel al naar voren schuift, heb jij het idee dat als je haar opzadelt of erop zit dat je naar voren zit? En dit kan aan de paardenbuik liggen, maar hoort de singel zo ver naar achter te zitten? Want dan met het lopen kan de singel naar voren schuiven met het zadel. :) En de achterkant komt ook omhoog. Probeer het eens met een bontje eronder.

Nu je het zegt, ligt de singel idd meer naar achter dan normaal. Zou het daaraan liggen? Het zadel bleef nl altijd perfect stabiel liggen, zelfs als de singel veels te los zat.
Ik zit overigens wel gewoon rechtop, hoor ik. Beugelriemen hangen ook loodrecht naar beneden tov de grond.
Ik had bedacht dat als het voor te wijd is, het dichterbij de schoft ligt en het daardoor automatisch aan de achterkant iets omhoog komt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:33

Mijn paard was afgelopen winter ook dunner.
Daardoor kiepte het zadel ook bij de schoft naar voren en daardoor achter omhoog. Het bleef wel op dezelfde plek liggen.
Ik ben met een bontje gaan rijden, was net niet genoeg vulling, maar voor die keer dat hij onder het zadel was net voldoende.
Nu is hij weer terug de oude en past het weer gewoon.
Voor als je weet dat het tijdelijk is zou ik ook zeker niet het zadel laten veranderen.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:33

en is de druk aan allebei de kanten gelijk? Als je langs het zadel gaat. Ik zou het gewoon eerst met een bontje proberen. Ik zou geen pad doen want daarmee verdeel je de druk niet maar krijg je juist drukpunten. :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:15

De achterkant komt omhoog omdat je paard met zijn hoofd naar beneden staat. Je paard moet hoofd omhoog, vierkant op vlakke ondergrond staan zonder dekje onder het zadel, wil iemand nog iets zinnigs kunnen zeggen over een foto, nu is het vrij zinloos.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:17

dan zou het zadel alsnog niet omhoog mogen komen, denk eens aan halsstrekken? :j

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 16:21

Pebbles12 schreef:
dan zou het zadel alsnog niet omhoog mogen komen, denk eens aan halsstrekken? :j

Maar dan zit je er natuurlijk op en is het paard aan het werk ipv dat hij chill hooi staat te knagen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:22

Ik zou ipv een bontje naar bijvoorbeeld deze kijken http://www.frysozadel.nl/zadel-accessoi ... e-tri-pad/

Prolite tri pad kan je opvullen op plekken die het nodig hebben. Dus je kan met alleen de pad rijden of met dunne, dikke en dun en dik op elkaar gelegde inlages. Alleen de pad is dunner dan een bontje en zo kan je de dikte opbouwen als dat nodig is.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:23

Ja , maar ook zonder ruiter mag die natuurlijk niet kletteren op de paardenrug. Ik vind wel dat je gelijk hebt hoor. zo kan je het beste zien. Wat nog fijner zou zijn een duidelijk filmpje van het paard dat loopt met het zadel. En als ik jou was (ts)zou ik gewoon even iemand laten langskomen :o

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:54

om plekken bij je paard te voorkomen: of even niet rijden in de tijd dat ie aan komt of daarna gewoon weer aanlaten passen.
bontjes en dergelijke lijken een goede oplossing maar dat is het vaak niet